شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ دومین شب مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در بیت آیت الله مقتدایی

حوزه/ استاد حوزه جهل ایجاد را فراتر از جهالات های عادی خواند که باعث ایجاد یک سیر جاهلانه در همه ارکان جامعه می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بنیادی شب گذشته در دومین شب از مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در بیت آیت الله مقتدایی که با حضور مراجع عظام تقلید برگزار شد با ذکر این مطلب که زیارت اربعین طومار معرفت شناسی است، گفت: زیارت اربعین به چند بخش تقسیم می شود که بخش اول آن شامل سلام های توصیفی است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم نیز به توصیف انسان ها به صورت جزیی و کلی پرداخته است؛ یعنی توصیف انسان های خوب و بد در قرآن به وفور به چشم می خورد که بخش ابتدایی این زیارت به همین بخش اختصاص دارد؛ البته قرآن به شخصیت سازی نیز می پردازد و انسان های برگزیده و چگونگی رسیدن به این مدارج را بیان می کند.

استاد حوزه بیان کرد: بخش دوم این زیارت شامل بعث شخصیت این زیارت به معرفی شهادت امام می پردازد؛ در این زیارت امام صادق(ع) به حقانیت امام حسین(ع) شهادت می دهد؛ بخش سوم نیز مرتبط به توصیف قاتلان امام حسین(ع) است و بیان اینکه این گروه حیثیت خود را به واسط پست ترین چیزها از دست دادند.

وی با ذکر این مطلب که جهل و سردرگمی بدترین عنصر برای عدم رسیدن انسان به سعادت است بیان کرد: اگر می خواهیم خوب زندگی کنیم باید به چند نکته توجه کنیم که اولین آن دوری از کاری است که ما را به سردرگمی می کشاند؛ دوری از کارهایی که برای ما بن بست می سازد و دوری از کاری که دیگر راهی برای بازگشت باقی نمی گذارد از دیگر نکاتی است که به زندگی ما کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اظهار کرد: جهل نسبت به نعمات الهی باعث بسیاری از گمراهی ها و انتخاب های اشتباه انسان است؛ این جهل حتی باعث کفر می شود؛ همین الان جبهه عظیمی از کافران در مقابل موحدان عالم قرار دارند؛ انکار دین، اساسا محصول جهل است.

وی با اشاره به افرادی که در راه دین سست عنصر هستند، بیان کرد: امام علی(ع) بیان فرمودند که مواظب دین تان باشید زیرا مادیات قابل جبران است ولی شکست در دینداری انسان را به ورطه نابودی حقیقی می کشد.

استاد حوزه بیان کرد: سقیفه ریشه حادثه عاشورا بود زیرا از زمانی که جرأت کردند که با حکم خدا مقابله کنند و حرمت خانه عترت و پیامبر را بشکنند و این حرمت شکنی به ارکان دیگر نیز سرایت کرد.

وی گفت: سرمنشأ همه این اتفاقات به جهل انسان بر می گردد؛ علما مباحث بسیاری را در خصوص جهل مطرح کرده اند و آن را به اشکال خاصی مثل نسبت جهل و جاهل، جاهل مقصر و... تقسیم کرده اند ولی همه این جهل ها جهل وجودی هستند که در عالم خارج دارای عینیت است.

وی به شکل دیگری از جهل اشاره کرد که جهل ایجادی است و در توضیح آن نیز تصریح کرد: این جهل از یک حرکت عامدانه در جهت ایجاد خطای محاسباتی و جهل نهادینه شده در جامعه حکایت دارد؛ یعنی وقتی که اساس حکومت اسلامی پس از پیامبر به دست دیگران می افتاد این سیر کارهای جاهلانه و از هم گسست اجتماع اسلامی خود به خود شکل می گیرد.

وی گفت: وقتی جهل ایجادی در جامعه شکل گرفت، آن زمان است که بسیاری از امور بدون اختیار مردم به سمت کارهای جاهلانه سوق پیدا می کند و جامعه به خطا می افتد؛ یعنی یک سیر جاهالانه شکل می گیرد که همه رفتارها در آن جاهلانه خواهد بود؛ امام حسین(ع) برای مقابله با این جهل ایجادی در جامعه قیام کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha