پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سالک گفت: حضور میلیون‌ها نفر در اربعین از کشورهای مختلف بر اساس ارزش‌های محور حاکمیت، تاکید بر قرآن و فرهنگ نهضت عاشورا تمدنی را به وجود می‌آورد که به نظرم مقدمه بسترسازی برای یک حرکت جهانی به اقتضای حکومت عدل الهی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک، در رادیو گفت‌وگو، با محوریت (راهپیمایی اربعین، تمدن‌ساز یا بدعت آفرین) بیان کرد: موضوع اربعین نماد اراده حق به کمک جامعه اسلامی است، یعنی خدای متعال که مقلوب قلوب است، قلب‌ها را به سمت مغناطیس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هدایت می‌کند، اما درباره ویژگی‌های تمدن‌سازی اربعین چند مطلب وجود دارد؛ نخست به مسائل قلبی افراد برمی‌گردد و از طرفی به منطق آنها؛ ترکیب میان منطق و قلب موضوع بسیار جالبی را شکل می‌دهد، یعنی عشق و محبت قلبی به امام حسین(ع).

وی افزود: از آن‌سو فرهنگ غنی نهضت عاشورای امام حسین(ع) جامعیت در تمام زندگی بشری را ترسیم می‌کند از قبیل فهم عمیق مسائل قرآنی یعنی تعلیم و تعلم قرآن در فرهنگ غنی امام حسین(ع) مطرح است. اگر بخواهیم به یک تمدن قوی تکیه کنیم، باید تکیه به قرآن بکنیم که این موضوع در منطق عاشورا مطرح است. نکته دیگر وحدت ملت حول محور حاکمیت دینی است که تمدن‌ساز است، موضوعی که اهمیت بسیاری دارد، زیرا جامعه‌ای که خارج از محور حاکمیت باشد، هرج و مرج و مسائل بسیاری به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: امامت چون محور حاکمیت است که اگر این محوریت برداشته شود، جامعه به جهت دیگری حرکت کند و از مدار اصلی فاصله بگیرد، اما هنگامی که محوریت بر ولایت و حاکمیت دینی باشد در مسائل، عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف خودش را نشان می‌دهد، چنان‌که امام حسین(ع) محور حرکت بزرگ عاشورا هستند. بنابراین اگر بخواهیم تمدن قوی را در جهان سامان دهیم، باید دنبال خط مشی امامت و رهبری باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سالک گفت: نکته سوم، آنچه که می‌تواند یک حرکت عظیم به وجود بیاورد، همدلی و پرهیز از هر گونه تنش و درگیری‌های اخلاقی است، به طوری که در مسیر اربعین اباعبدالله ایثار، فداکاری، اخلاق، خدمت و مسائلی از این دست می‌بینیم، یعنی مجموعه ارزش‌های صدق، اخلاص و مسائلی مهمی را در مسیر اربعین از مردم عراق و ایران شاهد هستیم، مطلب مهمی که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: بنابراین مساله چهارم که در شرایط کنونی می‌تواند تمدن‌ساز باشد، احیای ارزش‌های الهی و انسانی است و این از مطلب نباید غافل بود، امروز جامعه جهانی در بی‌اخلاقی و دوری از ارزش‌ها دست و پا می‌زند، به طوری که گسترش فساد، آسیب‌های اجتماعی در این زمینه نماد این مطلب است که وقتی در یک جامعه ارزش‌ها از بین برود، فساد رشد خواهد کرد، حال آنکه در اربعین امام حسین(ع) ارتقا ارزش‌های دینی، الهی و اخلاقی نمود بارز دارد، به طوری که نمازهای جماعت برپا می‌شود، تبلیغات بسیاری در زمینه فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد و ما شاهد مسائل بسیار خوبی در مسیر پیاده‌روی اربعین هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: نکته دیگر دشمن‌شناسی است، اربعین امام حسین(ع) خط‌مشی شناخت دشمنان، نقشه‌ها و شیوه‌های عملیاتی آنها را به جامعه ما نشان می‌دهد، چگونه یزیدیان زمان امام حسین(ع) برخورد کردند؟ با فریبکاری جامعه را به انحراف کشاندند، به گونه‌ای که امام حسین(ع) فرمود: برای اصلاح امت قیام کردم، برای امر به معروف و نهی از منکر بپاخاستم؛ یعنی محور معروف که خود امام حسین(ع) است، معرفی شود و محور منکر که یزید است، به جامعه شناسانده شود. ما در اربعین شاهد این موضوع هستیم که یزیدیان زمان را باید بشناسیم.

حجت الاسلام و المسلمین سالک عنوان کرد: امروز اسرائیل و آمریکا و جریانات دیگر یزیدیان زمان هستند که در مقابل حق و انقلاب اسلامی ما ایستادگی کردند. لذا اربعین امام حسین(ع) تحول عظیمی در جهان به وجود آورده است، به گونه‌ای که یکی دیگر از مسائل فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی، حضور میلیون‌ها نفر در اربعین از کشورهای مختلف است و وحدتی که شکل می‌گیرد، بر اساس ارزش‌های محور حاکمیت، تاکید بر تعلیم و تعلم قرآنی و فرهنگ نهضت عاشورا تمدنی را به وجود می‌آورد که به نظرم مقدمه بسترسازی برای یک حرکت جهانی را به اقتضای حکومت عدل الهی رقم می‌زند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha