پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حفظ سلامت زائران اربعین حسینی(ع) و عمل به توصیه‌های پزشکی

حوزه/ رئیس دبیر خانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به لزوم اهمیت بهداشت و درمان زائران در پیاده روی اربعین حسینی(ع)، توصیه‌هایی برای حفظ سلامت زائران ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، دکتر حسین بیگلری گفت: تیم‌های مختلف از همکاران بهداشتی؛ درمانی در مرز خسروی در حال ارائه خدمات به زائران هستند، اما یکی از مسائل مهم رعایت نکات بهداشتی توسط خود این عزیزان است.

رئیس سلامت وامنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه با توجه به اقلیم جغرافیایی منطقه هوا در ظهرها گرم و در شب‌ها سرد است و این موضوع می‌تواند ابتلا به موارد بیماری تنفسی را افزایش دهد،گفت: به زائران توصیه می‌شود حتما داروهای بیماری‌های شناخته شده قبلی خود از قبیل داروی بیماری‌های تنفسی، کنترل فشار خون، قند خون، آسم وبیماری‌های قلبی عروقی خود را همراه داشته باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زائران عزیز حتما دفترچه‌های بیمه خود را همراه داشته باشند که در صورت نیاز در ایران استفاده کنند و در خارج از ایران نیز تیم‌های بهداشتی سازمان هلال احمر مستقر و آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دکتر بیگلری با خطاب به کسانیکه دچار عفونت‌های تنفسی می‌شوند، گفت: این افراد بایستی حتما از ماسک استفاده کنند، زیرا احتمال انتقال عفونت‌های تنفسی در این شرایط بالاست و درصورتی که دچار مشکلی شدند حتما به پرسنل بهداشتی در طول مسیر مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه شستشو و پاکیزه نگه داشتن پا را برای بیماران دیابتی بسیار ضروری دانست و توصیه کرد: بیماران دیابتی از کفش‌های مناسب و مطمئن که حفاظ بهتری برای اعصاب محیطی دارند، استفاده کنند و همراهان آنان نیز زخم یا جراحات سطحی آن‌ها را به ویژه در پاها با دقت بررسی کنند.

رئیس سلامت وامنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی و عمومی برای زائران بسیار مهم است؛ افزود: شستشوی مکرر دست با آب وصابون ودر صورت عدم دسترسی استفاده از پدهای الکلی توصیه می‌شود.

وی گفت: در بعد نظارتی نیز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر موکب‌ها نظارت بسیار قوی دارد و موکب‌ها آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده اند، اما لازم است مردم به غیر از موکب‌های مجوز دار مواد غذایی و آب آشامیدنی را از جایی دیگر تهیه نکنند و حتما از بطری‌های آب معدنی پلمپ شده و دارای تاریخ تولید وانقضاء استفاده کنند.

دکتر بیگلری با بیان اینکه بیماران قلبی - عروقی، مزمن ریوی وکلیوی داروهای خود را با نسخه پزشک معالج همراه داشته باشند، گفت: ممنوعیت دارو در خصوص داروهایی است که حاوی کدیین و شبه مواد مخدر است که طبق قوانین بین المللی همراه داشتن آن توسط مسافرین ممنوعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سبزیجات علاوه بر شستشو با آب نیازمند ضد عفونی کردن هم میباشد گفت: توصیه می‌شود زائرین محترم از مصرف سبزیجات در حد امکان خوداری نموده و یا از موکب‌های مجوز دار و اماکن بهداشتی سبزیجات تهیه کنند و در هنگام مصرف کنسروها حتما قبل از مصرف جوشانده شود.

رئیس دبیر خانه کارگروه تخصصی سلامت وامنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان یادآور شد: در صورت بروز علایم بیماری، خود اظهاری و بیان مشکلات جسمی دارای اهمیت خاصی است که بیماران باید به پرسنل بهداشتی که دارای کاور و روپوش مخصوص هستند، مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha