جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سردار فتحی زاده قرارگاه اربعین ناجا

حوزه/ سردار فتحی زاده با بیان اینکه میزان زائران نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشت، گفت: در سال ۹۷ نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر داشتیم و امسال با رشد چشمگیر ۷۴ درصدی در زائران ایرانی که مشرف به عتبات عالیات مشرف شدند بودیم .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سردار محسن فتحی زاده، فرمانده قرارگاه اربعین ناجا، در استودیوی رادیو اربعین، زیباترین ماموریت نیروی انتظامی را ماموریت اربعین مطرح کرد و گفت: در ایام اربعین حسینی بیش از ۳۰ هزار تن از همکارانم با دل و جان در این ماموریت شرکت می کنند و حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۷ درصد از زائران ما تاکنون بعد از شرکت در این مراسم بزرگ به میهن اسلامی مراجعت کردند، اظهار کرد: حدود ۳ میلیون و ۷۴ هزار زائر برای اربعین داشتیم که از مرز به عتبات عالیات مشرف شدند. از این تعداد تا شب گذشته حدودا ۲ میلیون و ۹۸۸ هزار زائر به میهن اسلامی مراجعت کردند و از بامداد تا ساعتی پیش هم حدود ۲۷ هزار نفر دیگر امروز صبح (سه شنبه) به میهن اسلامی مراجعت کردند.

فرمانده قرارگاه اربعین ناجا با اشاره به اینکه روز گذشته مرزها پر کار بودند، عنوان کرد: حدود ۱۵۳ هزار زائر در روز گذشته به مرزها مراجعت کردند که مرز مهران پذیرای حدود ۹۱ هزار زائر بود و از مرز عبور کردند و به میهن اسلامی مراجعت کردند.

وی با بیان اینکه میزان زائران نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشت، گفت: در سال ۹۷ نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر داشتیم و امسال با رشد چشمگیر ۷۴ درصدی مواجه بودیم در زائران ایرانی که مشرف به عتبات عالیات مشرف شدند.

سردار فتحی زاده افزود: ۶۵ درصد از زائران ایرانی از آقایان و ۳۵ درصد از زائران را خانم ها تشکیل می دادند و این از نظر سنی نیز در بازه های سنی مختلف توزیع شده است.

وی با بیان اینکه اربعین امسال زائران خردسالان زیادی حضور داشتند، گفت: زائران کوچک زیر یک سال ۳۲۴۱ نفر و زائران زیر ۵ سال هم حدود ۷۰ هزار نفر داشتیم.

فرمانده قرارگاه اربعین ناجا ادامه داد: همچنین زائران بالای ۸۵ سال، ۲۱۸۴ نفر در این راهپیمایی شرکت کردند و بقیه هم در این بازه های سنی مختلف توزیع شدند و اکثر زائران ما بین ۱۵ سال تا ۵۵ سال بودند.

وی اظهار کرد: ما آنچه را که در توانمان بود برای خدمت به مردم در طبق اخلاص گذاشتیم و اگر احیانا کمبود یا کاستی بود سعی مان بر این بود تا برطرف کنیم. همکاران ما ۲۴ ساعته خدمت می کردند.

سردار فتحی زاده با بیان اینکه زیبایی اصلی اربعین امسال در رضایت مندی مردم نهفته شد، تصریح کرد: ما وقتی می دیدیم که زائر با چهره های گشاده و رضایت مند دارند تردد می کنند و از مرز بر می گردند و با نشاط می آیند، این برای ما بزرگترین پاداش بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از پایان هر اربعین همه ساله، جلسه جمع بندی و اربعین سال بعد را برگزار می کنیم، گفت: این اتفاق هم در سال گذشته افتاد. بعد از مدت کوتاهی که همه نیروها از مرزها برگشتند. در طی سال به طور مرتب موضوع اربعین را مدیریت کردیم و چند بخش را باید دنبال می کردیم یک بخش از کار مربوط به دستگاه های دیگر است که ما به خاطر مسئول امنیتی و انتظامی منطقه یکسری خواسته ها و ملاحظاتی را از دستگاه ها داریم که در امنیت مردم و مدیریت جمعیت و تردد زائران تاثیرگذار است.

فرمانده قرارگاه اربعین ناجا افزود: این موضوع را از دستگاه ها مختلف ملی و استانی پیگیری می کردیم تا زیرساخت ها آماده شود، شرایط مهیا شود، سیستم حمل و نقل، پایانه ها و موکب ها کار خودشان را انجام دهند و یا مثلا زیرساخت های خدماتی که باید انجام شود، کارشان را انجام دهند. امسال به خاطر بخشی از خدماتی که به وجود آمد و زیرساخت ها آماده شد خیلی به جریان اربعین و مدیریت صحنه کمک کرد.

وی اظهار کرد: کار دوم بحث زیرساخت های خود نیروی انتظامی است ما برای اینکه بتوانیم این خدمات را ادامه دهیم. در یک بازه زمانی کوتاه چند میلیون زائر باید از مرز عبور کنند و برگردند. یعنی بیش از ۶ میلیون تردد در یک بازه زمانی کوتاهی حدودا ۲۰ روزه باید این اتفاق بیفتد و این نیاز به آماده سازی همه زیرساخت های فنی مان دارد. چون تمام این ها برابر قانون و مقررات باید کنترل و ثبت شود. این مهم نمی شود جز با پیشرفته تر کردن سامانه ها و هوشمندسازی آن ها که گام های خوبی در این زمینه برداشته شد و ما به صورت موفق توانستیم انجام دهیم.

سردار فتحی زاده ادامه داد: بخش دیگر مربوط به طرح ریزی ها و اقداماتی است که ما برای شروع و حرکت در عملیات باید انجام می دادیم مخصوصا در بحث صدور گذرنامه کار ویژه و فوق العاده ای انجام شد. ما توانستیم حدود ۲ میلیون و ۱۱ هزار سند مسافرتی اعم از گذرنامه و برگ تردد بدهیم. اعتبار برگ تردد تا پایان ماه صفر است و برای همه کسانی که برگ تردد داشتند گذرنامه ها در حال چاپ هستند و برایشان فرستاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال در فرآیندهای کنترلی تغییراتی ایجاد شده بود، بیان کرد: لغو روادید امسال داشتیم تسهیل ایجاد کرد که دیگر نیازی نباشد تا کنترل های مرزی داشته باشیم و همچنین ظرفیت های پایانه های مرزی افزایش پیدا کرده بود پارکینگ ها حمل و نقل عمومی کنترل می شد.

فرمانده قرارگاه اربعین ناجا همچنین یادآور شد: مردم امسال هوشمندانه سفر خودشان را مدیریت کردند؛ سفر را زودتر آغاز کردند، تدریجی به مرزها آمدند و تدریجی و با آرامش از مرزها عبور کردند و برگشت خود را در روزهای مختلف تقسیم کردند تا ما کمتر دچار چالش و مشکل برای مدیریت در مرز شویم.

وی با اظهار به اینکه مردم استان ها و شهرهای مرزی حمایت بسیار خوبی در این عرصه داشتند، افزود: واقعا تلاش و زحمت کشیدند و خدماتی را ارائه دادند و مدیریت کردند مشکلاتی هم برایشان به وجود می آمد یعنی وقتی طرح های کنترلی امنیتی اجرا می شود محدودیت هایی اعمال می شود و دچار مشکل در رفت و آمدها می شوند و از آن ها تشکر می کنیم.

سردار فتحی زاده در خصوص نحوه کنترل در مرزها توضیح داد: مرز برای ما از چند جهت اهمیت بسیار بالایی دارد یکی امنیت زائران است و دیگر اینکه این مناطق جزو مناطق عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس است. قسمت هایی از ازمین ها هنوز پاکسازی نشده است. ما باید خیلی مراقبت می کردیم تا کسی اشتباها وارد مسیرهای انحرافی نشود. به همین خاطر با تقویت مرزبانی خودمان و اعزام نیروهای تقویتی حمایت و پشتیبانی که نیروهای سپاه و ارتش انجام دادند، کمک مان کردند و در بخش هایی از ما حمایت کردند تا بتوانیم این وظیفه را به نحو مطلوبی انجام دهیم و مشکلی در مرزها پیدا نکردیم.

وی افزود: هماهنگی و تعامل با طرف مقابل از دیگر کارهایی بود که در مرزها انجام دادیم. عملیات اربعین دو طرف دارد و باید با هم تعامل داشته باشند تا تعادل برقرار باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha