جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبک زندگی ایرانی اسلامی

حوزه/ وقتی واژه اسلام در سبک زندگی به کار می‌رود، قطعا ایرانی در آن محفوظ است، چراکه ایران خارج از دین نیست و در هیچ برهه‌ای از تاریخ ضد توحید نبوده است و باید توجه کرد که منظور از سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی دینی است، بنابراین تعبیر ایرانی اسلامی بیشتر به لحاظ تأکید به کار می‌رود نه محتوایی.

خبرگزاری »حوزه» - همدان، شکی نیست که سبک زندگی هر فرد برمبنای هدف آن فرد از زندگی مشخص می‌شود و همچنین طبق آیه ۵۶ سوره ذاریات، اساساً هدف از آفرینش انسان، عبادت خداوند است یعنی این‌که به طور کلی هدف از سبک زندگی اسلامی، عبودیت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکیدات فراوانی بر لزوم توجه به سبک زندگی اسلامی کرده‌اند و در این بین ماموریت حوزه و روحانیت از دیگر نهادها و سازمان ها سنگین تر است و باید ورود جهادی به این عرصه داشته باشند.

فاطمه کیانی، استاد مدرسه عالی فدک همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  به تبیین اهمیت سبک زندگی اسلامی ایرانی پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم.

سبک زندگی اسلامی را چگونه باید تعریف کرد؟

برای رسیدن به تعریف سبک زندگی اسلامی نخست باید عبارت «سبک زندگی» را تعریف کرد و بعد واژه اسلامی را به آن اضافه کرد.

تعریف سبک زندگی سهل و ممتنع است، چراکه به ظاهر ساده می‌آید ولی بطن آن دشور است لذا باید توجه کرد که هر انسانی به یک جهان‌بینی و ایدوئولوژی و الگو نیاز دارد و برای سعادتمند شدن نیاز دارد بداند که چگونه باید عمل کند.

روش و متدی  که انسان را در زندگی مادی و معنوی کمک ‌کند تا به سعادت و کمال برسد، «سبک زندگی» برای انسان است و وقتی که اسلام برای انسان چرایی هستی و خداوند را روشن کرد، سبک زندگی که انسان بر اساس اسلام به سعادت برسد، «سبک زندگی اسلامی» را تشکیل می‌دهد.

بنابراین در تعریف سبک زندگی در مرحله اول روش‌شناختی را در بر می‌گیرد و وقتی که مضاف‌الیه ایدوئولوژیک پیدا می‌کند، روش شناختی ایدوئولوژیک سبک زندگی اسلامی را شکل می‌دهد لذا مجموعه بایدها و نبایدها و ارزش‌ها و ضد ارزش‌هایی که انسان تلاش می‌کند در زندگی مادی و معنوی خود به آنها برسد سبک زندگی اسلامی است که بر اساس این تعریف اسلام محتوا است و سبک زندگی روشی برای رسیدن به محتوا است.

در عنوان سبک زندگی اسلامی، اضافه کردن مفهوم ایرانی چه جایگاهی دارد؟

وقتی واژه اسلام در سبک زندگی به کار می‌رود، قطعا ایرانی در آن محفوظ است، چراکه ایران خارج از دین نیست و در هیچ برهه‌ای از تاریخ ضد توحید نبوده است و باید توجه کرد که منظور از سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی دینی است، بنابراین تعبیر ایرانی اسلامی بیشتر به لحاظ تأکید به کار می‌رود نه محتوایی، چراکه اسلام دین کامل است و سبک زندگی اسلامی غیر از سبک زندگی توحیدی نیست.

سبک زندگی کنونی در جامعه دارای چه آسیب‌هایی است؟

سبک زندگی اسلامی مجموعه نرم‌افزاری است که متأسفانه این بسته به خوبی تولید، تبیین و تدوین نشده است و مفهوم سبک زندگی اسلامی در جامعه مجهول است و اندیشمندان، بزرگان، دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه هنوز این موضوع را به  خوبی اهمیت این موضوع را  درک نکردند به همین دلیل است که رهبر انقلاب به تولید سند تأکید می‌کند .

در سطح کلان برای سبک زندگی اسلامی سند نوشته شده است، ولی متأسفانه ریزبرنامه‌ای برای آن وجود ندارد و همواره دراین حوزه به صورت کلی صحبت شده است و مفهوم سبک زندگی اسلامی مجهول باقی مانده است.

به جرأت می‌گویم که سبک زندگی اسلامی در مقابل رقیب خود که سبک زندگی غیر اسلامی یا غربی است در مقام عمل شکست خورده است و دلیل آن این است که این رقیب با عنوان مدرنیته شدن وارد ایران شد.

یکی دیگر از نکاتی که در حوزه سبک زندگی اسلامی مغفول مانده است، این است که در امر چگونه بگوییم یعنی در نحوه بیان ضعیف عمل شده است و نحوه بیان که بسیار مهم است به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است بنابراین در تبیلغ، المان سازی، نماد سازی و تعبیر سازی بسیار ضعیف عمل شده است.

نفوذ فرهنگی تا چه اندازه درتحقق سبک زندگی تأثیر گذاشته است؟

نفوذ فرهنگی پروسه ۳۰۰ساله‌ای است که شاهد ورود جریان روشنفکری غرب‌زده و به دنبال آن فراماسونری  در ایران بوده‌ایم که به دنبال آن دشمنان اسلام  در تلاش بودند سبک زندگی اسلامی و فرهنگ توحیدی را تضعیف کنند و خواستگاه‌های اسلام مانند مساجد و مراکز دینی ضعیف شود.

باید توجه کرد که با این وجود نفوذ فرهنگی عامل دوم است و عامل اول رکود و رسوخ و عدم دغدغه‌مندی نخبگان داخلی است که مفهوم سبک زندگی اسلامی را به خوبی در جامعه اشاعه نداده‌اند.

نقش طلاب و مبلغین در اشاعه سبک زندگی اسلامی چیست؟

در تبلیغ دین دو «چه» داریم: چه بگوییم؟ و چگونه بگوییم که در دومی ضعیف عمل شده است و هنر در اینجا کمک شایانی به این موضوع می‌کند چراکه یک سخن به شیوه‌ای بیان می‌شود که جان‌ها اغنا ودل‌ها  آماده پذیرش حقیقت می‌شود.

مبلغان هنرمندان عرصه توحید و توحیدی کردن زندگی مردم هستند و به شیوه هنری سبک زندگی اسلامی را در جامعه اشاعه می‌دهند و باید توجه کرد که بهترین مجراها برای ایجاد سبک زندگی اسلامی تبلیغ است چراکه محتواهایی که در حوزه مفهومی شناسایی شده است از مجرای هنر به جامعه تزریق می‌شود به گونه‌ای که جذب جامعه شود.

افرادی که با محوریت اسلام به ارائه هنر می‌پردازند جامعه را به عالی‌ترین شکل سوق می‌دهند و سبک زندگی اسلامی وارد جامعه نمی‌شود مگر با استفاده از هنر که در سبک زندگی اسلامی لازم و ملزوم هم هستند و مبلغان دینی نباید از هنر بی‌بهره باشند.

 سخن آخر...

در حوزه سبک زندگی اسلامی مصادیق بسیاری وجود دارد که رسانه‌ها نباید از بیان آن هراس داشته باشند و در این زمینه مصلح باشند به گونه‌ای کلیه مصادیق موجود در جامعه را با سبک زندگی اسلامی تطبیق دهند و  هر گونه عدم تطبیق را بیان کنند و سبک زندگی اسلامی را از کلیه مسئولین مطالبه کنند.

نکته دیگر این است که رسانه‌ها افرادی را به جامعه معرفی کنند که واقعا دارای سبک زندگی مؤمنانه هستند نه افرادی که در ظاهر دارای سبک زندگی اسلامی و مؤمنانه هستند ولی باطن زندگی آنها اسلامی نیست واین امر نیازمند شناخت دقیق اسلام است.

باید توجه کرد که ایمان و عمل دو نکته مهم است که در قرآن کریم بسیار مورد تأکید و توجه قرار گرفته است  و از مصادیق مهم سبک زندگی اسلامی هستند و حب نسبت به اهل بیت باید در این راستا باشد  که متأسفانه امروزه حب بر ایمان و عمل صالح اولویت داده شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha