جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت پیمان

حوزه/ رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی گفت: در وضعیت جهان پساداعش، دنیا تشنه شنیدن دکترین جهانی شیعه است و می خواهد با ما گفت وگو کند اما ما نه عالمِ زبان دان، نه متون ترجمه شده و نه برنامه آموزشی و تبلیغی استاندارد شده برای فعالیت رسمی در کشورهای خارجی، نداریم.

آیت پیمان، رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این که ما باید شبهات، ردود، هجمه ها و حمله ها را در همان سطح و گستره ای که مطرح می شوند پاسخ دهیم، اظهار داشت: علاوه بر این باید از لاک دفاعی خارج شویم و همه توانمان را خرج پاسخگویی نکنیم؛ چرا ما نباید افکار و عقاید دیگران را به چالش بکشیم؟ گاها در فضای مجازی، شبهات برای مشغول کردن ما به گونه های مختلف مطرح می شوند.

وی افزود: لازم است ما در بیان مسلمات و محکمات اعتقادی شیعه و تبیین اختصاصات فقهی تشیع و شرح امروزی مباحث کلام قدیم و کلام جدید به ویژه در زبان های خارجی کار کنیم که نمی کنیم و نمی توانیم.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی خاطرنشان کرد: گاهی دیده می شود مؤسسات و نهادهای دارای بودجه چند ده میلیارد تومانی و دارای ساختمان های چندین طبقه در تهران و قم، به اندازه مؤسسات کوچک و فاقد بودجه و بدون حامی، بازدهی و خروجی مؤثر ندارند؛ چرا به وضع این ها رسیدگی نمی شود و مؤسسات و گروه های جهادی حمایت نمی شوند.

وی با اشاره به این که تمام خروجی های علمی ما فارسی و عربی و آن هم به تیراژ کم هستند که بین خودمان توزیع می شوند، ادامه داد: سایت های ما ضعیف و استاتیک هستند و متأسفانه باید گفت که ما از رسانه ها و پیام رسان های اجتماعی حتی به اندازه داعش هم استفاده مؤثر نکرده ایم.

پیمان، وضع رایزنی های فرهنگی و اعزام مبلغ به خارج را تأسف بار عنوان کرد و با تأکید بر این که مسئولین و متولیان این امور باید پاسخگو باشند، گفت: در وضعیت جهان پساداعش، جهان تشنه شنیدن دکترین جهانی شیعه است و می خواهد با ما گفت وگو کند، اما ما نه عالمِ زبان دان، نه متون ترجمه شده و نه برنامه آموزشی و تبلیغی استاندارد شده برای فعالیت رسمی در کشورهای خارجی، داریم و  افراد به سمت دیگر مذاهب اسلامی می روند.

وی با بیان این که دلمان را نباید به اعزام مبلغین اندک، آن هم فارس زبان خوش کنیم، اظهار کرد:  شیعه در این چهل سال انقلاب نسبت به گذشته خود، پیشرفت چند برابری داشته، اما نسبت به رشد و توسعه دیگر ادیان و مذاهب و فرق، عقب افتادگی تاریخی شیعه روز به روز بیشتر می شود.

گفت و گو: محمد باقر محجوب

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha