جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ جلال الدین صغیر

حوزه/ شیخ صغیر با اشاره به بزوم پیگیری خواسته های برحق مردم عراق تاکید کرد: عراق گرفتار فتنه شده و برخی بهدنبال رسیدن به اهداف سیاسی خود و منحل ساختن حشدالشعبی و جسارت به مرجعیت هستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه درپی بروز ناآرامی ها و اعتراض های عراق که در چند روز اخیر شدت یافته و در برخی استان ها به خشونت نیز کشیده شده است، شیخ جلال الدین صغیر عضو ارشد مجلس اعلای عراق در سخنانی تاکید کرد در بررسی این تظاهرات و اعتراض ها باید توجه داشت که این مردم معترض دو دسته اند که دسته اول کسانی هستند که خواستار حقوق خود هستند و عده ای از آنها به خیابان آمده و البته عده ای هم به خیابان نیامده اند و مرجعیت نیز همواره از مسئولان خواسته تدابیری بیندیشند که این دسته از مردم از منافع حکومت و دولت بهره مند شوند اما این خواسته های مردم برای مدت زمانی با وعده های توخالی دولت روبرو شد تا اینکه برای مردم روشن شد این وعده ها اثری ندارد و فقط برای آرام ساختن آنها صادر شده است و دسته دیگر نیز کسانی هستند که در پشت این اعتراض ها قرار دارند و قصد دارند برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از مردم سوء استفاده کنند.

اعتراض ها علیه دولت مشکوک است

شیخ صغیر افزود: اتفاقی که به تازگی شاهد آن بودیم این بود که به محض روی کار آمدن دولت جدید و حتی یکی دو ماه پس از آغاز دولت برخی صداها به اعتراض بلند شد که این دولت ناکارآمد است و نتیجه ای برای مردم ندارد و باید استعفا دهد و سخنانی از این قبیل که برای انتقاد از دولت بسیار زود هنگام بود و رفته رفته خواسته ها و مطالبات مردم نیز بیشتر شد که برخی از آنها خواسته های برحق است.

تحقق خواسته مردم نیازمند زمان و برنامه است

وی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که پذیرش خواسته های آنها توسط دولت به این معنا نیست که آنها از فردا به خواسته های خود برسند، زیرا برخی از این خواسته ها نیازمند زمان و برنامه است و البته در برخی استان ها نیز این خواسته ها اجرایی شده است اما رسانه و اطلاع رسانی دولت ضعیف است و نتوانسته به خوبی در این زمینه اطلاع رسانی کند.

وی افزود: یکی از برنامه های دولت برای مبارزه با فساد مسئولان، طرح نظارت بر دارائی ها مسئولان است که می تواند بسیاری از فسادها را از بین برده و از آن جلوگیری کند و این نظارت نیز یک روزه عملی و نتیجه بخش نمی شود، زیرا نیازمند تصویب قانون و اجرایی شدن است و مهم این است که دولت این مسئله را پذیرفته که باید بر دارایی مسئولان نظارت کند، اما متاسفانه این روزها بحث مبارزه با فساد به بهانه ای برای دشمنی رقبای سیاسی با دولت تبدیل شده است که در گوشه و کنار از مبارزه با فساد صحبت می کنند در صورتی که برخی از آنها ممکن است فساد بیشتری داشته باشند.

شیخ جلال الدین صغیر در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که مردم باید بدانند این است که تمام رشد و شکوفایی دولت ها و کشورها در سایه امنیت و ثبات محقق می شود و کشوری که نا امنی و هرج و مرج داشته باشد نمی تواند بستر مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های آنها باشد و این گونه بحران کشور افزایش می یابد.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق در بخش دیگر از سخنان خود در انتقاد از برخی مسئولان عراقی گفت: البته باید پذیرفت که مسئولان و کسانی که روی کار آمده اند در برآورده ساختن نیازهای اقشار وابسته به خود کوتاهی کرده اند و نتوانسته اند برای آنها کاری انجام دهند و این بسیار دردآور است که می بینیم کشوری با این همه ثروت نمی تواند ساده ترین حقوق مردم خود را بپردازد و بصره به عنوان نماد و منبع در آمدکشور عراق همچنان در محرومیت به سر می برد.

تردیدی نیست که عراق دچار فتنه شده

شیخ صغیر در ادامه سخنان خود تاکید کرد در تظاهرات اخیر عراق همه توافق دارند که برخی از متظاهرین نفوذی و به دنبال تخریب هستند و ما باید مراقب باشیم که خود را با آنها همراه نسازیم و به جای آنها شعار ندهیم و آلت دست آنها نشویم، زیرا آنها در کمین نشسته اند که با فریب دادن شما غنیمتی به دست بیاورند که شما از آن بی خبرید.

آنها بدون اینکه شما بدانید روزانه و ده ها بار در روز به عنوان مثال در فیس بوک اطلاعیه پخش می کنند و برای انتشار این اطلاعیه ها هرینه هنگفتی به فیس بوک پرداخت می کنند. شما فکر می کنید چه کسی این پول ها را پرداخت می کند؟

دست های پشت پرده حزب الله و حشدالشعبی و مرجعیت را هدف قرار داده اند

نکته جالب این است که می بینیم همزمان با اعتراضات عراق، اعتراض مردم لبنان نیز آغاز می شود و هر دو جریان در دو کشور نیز ابزارها و روش مشابهی دارد اما نتیجه آن یکی است که در لبنان مردم مطالباتی دارند اما برخی این شعار را می دهند که حزب الله را بیرون کنید و در عراق هم مردم مطالبات حقی دارند اما برخی شعار می دهند حشدالشعبی را منحل کنید و برخی هم جرات یافته و می گویند مراجع را بیرون کنید و جسارت آنها به حدی رسیده که به پیاده روی اربعین هم اعتراض می کنند و همین خواسته های برخی از معترضان باعث ایجاد علامت سؤال در ذهن می شود که آیا اصل این تظاهرات ها رسیدن به خواسته های برحق مردم مانند رفاه و دستمزد و داشته زمین برای کار است یا دست دیگری پشت قضیه است؟

مردم باید به دولت فرصت بدهند و ببیند به وعده هایی که داده عمل می کند یا نه و اگر عمل نکرد در آن روز بنده نیز همراه شما اعتراض می کنم و این در صورتی است که هدف اعتراضات رسیدن به این خواسته ها باشد؛ اما اگر عده ای اهداف سیاسی خود را از این اعتراضات پیگیری می کنند من هشدار می دهم که این باعث هرج و مرج و نا امنی بیشتر می شود و سودی برای عراق نخواهد داشت.

وی ادامه داد در همین روزها آمریکا هزار نفر از نیروهای نظامی خود را از طریق سوریه وارد عراق کرد و هیچ کس نیز به آنها نگفت بالای چشم شما ابروست؛ اما در همین روزها ببینید چه حرف ها و چه جریانی علیه زائران ایرانی به راه انداختند! با مقایسه این برخوردها و شعارها می بینید که داستان این اعتراضات مطالبات برحق مردمی نیست و عامل اصلی و پشت پرده این اعتراضات این است که برخی جریان ها اهداف سیاسی خود را دنبال می کنند و من بار دیگر به برادران خود در تمام استان ها عرض می کنم که فقط برای خواسته های خود شعار دهید و اعتراض کنید و قربانی خواسته های دیگرانی که آنها را نمی شناسید نشوید، زیرا بیگانگان و دشمنان می خواهند عراق ضعیف باشد و من بر این باورم که یکی از دلایل اصلی دشمنی عربستان و آمریکا و بعثی ها با نخست وزیر عراق (عادل عبدالمهدی) این است که او برنامه خوبی برای ثبات و آبادانی عراق دارد و آنها این را نمی خواهند. آنها می خواهند ما با هم اختلاف داشته باشیم تا بتوانند نفوذ کنند.

وی در پایان سخنان خود گفت: تردیدی نیست که عراق گرفتار فتنه شده و این طبیعی است که ما در خانه خود اختلافاتی داشته باشیم اما درگیر شدن ما قطعا اشتباه است و اینکه ما خواسته های حقیقی خود را فراموش کنیم اشتباه است.

من خطاب به مومنان می گویم در این زمان که حق و باطل و خائن با غیر خائن آمیخته شده چه کسی است که حق را به ما نشان دهد؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha