جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراسم شهادت امام رضا علیه السلام توسط طلاب افغانستانی

حوزه/ مراسم سوگواری شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با حضور خانواده طلاب، دانش‌پژوهان و دانش‌آموختگان افغانستانی جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام والمسلمین فیاض شهرستانی امشب در مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع)، که با حضور طلاب و فضلای افغانستان در مدرسه حجتیه برگزار شد، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم، با بیان این که همواره باید دعا نماییم تا خداوند متعال همه ما را فتنه‌های آخرالزمان سربلند بدارد، تصریح کرد:  یکی از خواسته‌های همگان و آرزوهای انسان باید بر دنیای توأم با خیر و برکت استوار بوده، حداقل واژه مدینه فاضله در آن صدق نماید.

سخنران این مراسم به ویژگی‌های دنیای آرمانی و مدینه فاضله اشاره نمود و ابراز داشت: صدق امنیت و آرامش و حاکمیت ارزش‌های دینی و انسانی و...، مهم‌ترین معیارهای دنیای آرمانی است که آرزوی بشریت به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاض شهرستانی با بیان این که برای رسیدن به دنیای آرمانی باید به سلسله‌ای از عوامل توجه داشته باشیم، اظهار داشت: دنیا زمانی مدینه فاضله می‌شود که رهبران آن، صالح، شایسته و آرمانی بوده، براساس آموزه‌های دینی دارای عصمت و عدالت واقعی باشند.

وی صالح، مؤمن و متدین بودن کارگزاران جامعه را از دیگر ویژگی‌ها برشمرد و ابراز داشت: جامعه باید حامی کارگزاران مؤمن و صالح باشد تا ایشان بتوانند بیش از پیش آموزه‌های الهی و قوانین مترقی آرمانی را در عرصه‌های اجتماعی عملیاتی نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاض شهرستانی وفاداری مردم و حق‌شناسی ایشان را از پایه‌های مهم جامعه آرمانی عنوان کرد و اذعان داشت: اگر مردم به آموزه‌های الهی و کارگزاران مؤمن وفادار نباشد، جامعه آرمانی پایدار نخواهد بود.

وی تمسک به قرآن کریم و اهتمام به پایه‌های قرآنی و سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را مهم‌ترین پایه فکری جامعه آرمانی برشمرد و ابراز داشت: در دنیای کنونی، که دشمنان خدا هجمه‌های بی‌شماری ضد اندیشه‌های دینی و الهی دارند، علما، فضلا، مراکز دینی، هیئت‌های مذهبی و جوانان مؤمن وظیفه دارند عقاید جامعه را تحکیم نمایند.

سخنران مراسم فقدان رعایت اخلاق اسلامی را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و رسانه‌ای، از ویژگی‌های بارز جهان کنونی عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه، در این دنیا انسان کنونی برای رسیدن به تمایلات حقیر نفسانی و قدرت بدون رعایت اخلاق اسلامی، از همه ابزارهای برای کنار زدن رقبا استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاض شهرستانی تحکیم عقاید نسل کنونی اجتماع بشری را از اولویت‌های مهم حوزه‌های دینی، طلاب و فضلا برشمرد و یادآور شد: بصیرت‌افزایی و معرفی دشمنان خداوند، که همان دشمنان واقعی انسان‌ها هستند، از مهم‌ترین رویکردهایی است که همه دغدغه‌مندان دین و اسلام باید بدان توجه نمایند.

سخنران نشست بر اهمیت پرهیز از خرافات تأکید نمود و یادآور شد: از علما، فضلا و منبری‌ها انتظار داریم با به‌روزرسانی آموزه‌های دینی خود، اطلاعاتشان را ناظر به اقتضائات و نیازهای روز دسته‌بندی نموده، ضمن بهره‌گیری از امکانات روز جهانی و فضای مجازی، جامعه را متوجه بدعت‌ها و خرافات بی‌اساسی نمایند که بر عقاید جامعه اسلامی سایه افکنده است.

وی توجه به وحدت اسلامی و تعاملات دینی توأمان با دشمن‌شناسی را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: باید اهتمام بیشتری درباره تحکیم اعتقادات مردم در عرصه شناخت و عملیاتی‌سازی سیره نبی معظم اسلام، محمد مصطفی(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در زندگی اجتماعی داشته باشیم.

این دانش آموخته جامعةالمصطفی با تأکید بر این که سعادت دنیوی و اخروی، در گرو عملیاتی‌سازی سیره نبوی(ص) است، اظهار داشت: تقدم در سلام، مصافحه، عیادت از مریضان، از اخلاق‌های نبوی(ص) است که متأسفانه در جوامع اسلامی کم‌رنگ‌تر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاض شهرستانی در ادامه، برخی از موارد سیره پیامبر اعظم(ص) در عرصه‌های گوناگون اجتماعی و خانوادگی را تبیین نمود.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایتی از علی بن موسی الرضا(ع) خاطرنشان کرد: قبولی ولایت‌عهدی مأمون توسط امام رضا(علیه السلام) فقط مقوله‌ای سوری برای مقابله با دسیسه‌های شوم حکومت جور علیه پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاض شهرستانی گستره توزیع و فراگیری احادیث اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و توجه جامعه اسلامی به نهادینه‌سازی آموزش‌های دینی در زندگی را از برکات ولایت‌عهدی امام علی بن موسی الرضا(ع) دانست و خاطرنشان کرد: عملیاتی‌سازی منطق و فصاحت کلام الهی، از مهم‌ترین ابزارهای علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در هدایت و ارشاد جامعه اسلامی بود.

«عبدالقیوم سلیمانی»، معاون سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، در مراسم شهادت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) که با حضور طلاب و دانش‌پژوهان افغانستانی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تصریح کرد: تکریم شعائر دینی، بیمه‌کننده اصل دین و آموزه‌های الهی است.

وی با بیان این که تعریف و تشریح دین، نیازمند تفکر عمیق و خلاقانه و مستلزم آگاهی به مقتضیات زمان و عمل مسئولانه است، اظهار داشت: مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند به وحدت و فهم اصول دینی هستند.

عبدالقیوم سلیمانی در بخش پایانی سخنان خود حرکت به سمت ارائه خدمات بهتر را از رویکردهای سفارتخانه جمهوری اسلامی افغانستان برشمرد و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم با فراهم‌سازی ساختمانی جدید برای سفارتخانه افغانستان، حرکتی جدیدی را برای خدمات‌دهی شایسته به مهاجرین محترم داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha