جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ راهپیمایی یوم الله 13 آبان در بیرجند

حوزه/ انقلابی بودن مدارس همان تحقق منویات مقام معظم رهبری است، لذا باید توجه کرد که در انقلابی بودن مدارس نیز دو عامل مسئولین مدرسه و دانش‌آموزان نقش‌آفرینی می‌کنند و این دو عامل مکمل یکدیگرند.

غلامرضا فریدونی، از فرهنگیان همدان و کارشناس تعلیم و تربیت که سرپرستی نمایندگی روزنامه کیهان در این استان را نیز بر عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان درباره خصوصیات دانش‌آموز تراز انقلابی، اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری تعبیر «مؤمن انقلابی»را به کار می‌برند، دانش‌آموزان نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: دانش‌آموز مؤمن انقلابی باید در همه ابعاد از جمله اعتقادی، علمی و فرهنگی خود را رشد دهد، البته دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دارای وظایف بیشتری هستند، چرا که این دانش‌آموزان  باید نسبت به مسائل و وقایع روز نیزآگاهی داشته باشند.

فریدونی ابراز کرد: در تمام طول تاریخ انقلاب اسلامی، ازابتداء پیروزی انقلاب، سال‌های دفاع مقدس و در دیگر دوران شاهد حضور چشمگیر نوجوانان و جوانان هستیم که به خوبی در صحنه نقش‌آفرینی کردند به گونه‌ای که تعداد زیادی ازشهداء انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را جوانان تشکیل داده‌اند.

این معلم مدارس همدان افزود: حرکت‌زایی و پویایی مهم‌ترین امری است که باید در دانش‌آموز مؤمن و انقلابی وجود داشته باشد و این موضوع در رفتار او مشاهده شود، لذا دانش‌آموزان باید با الگو گیری از شهدا این گونه راه آنان را ادامه دهند.

شاخصه‌های انقلابی‌گری در مدارس

سرپرست نمایندگی روزنامه کیهان در همدان درباره شاخصه‌های انقلابی‌گری در مدارس، گفت: انقلابی بودن مدارس همان تحقق منویات مقام معظم رهبری است، لذا باید توجه کرد که در انقلابی بودن مدارس نیز دو عامل مسئولین مدرسه و دانش‌آموزان نقش‌آفرینی می‌کنند و این دو عامل مکمل یکدیگرند. 

وی اضافه کرد:باید توجه کرد که عمل به وظایف در شرایط کنونی انقلابی بودن  مدارس را رقم می‌زند؛ برای مثال درشرایط کنونی کشور اقتصاد مقاومتی حکم ولایت فقیه است، لذا اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی درمدارس یک عمل انقلابی محسوب می‌شود و استکبارستیزی، مقابله با نفوذ دشمن و توجه و پرداختن به نماز و دین دیگر دانش‌آموزان ازدیگر مواردی است که دانش‌اموزانقلابی باید به ان توجه کند.

فریدونی خاطرنشان کرد: با اندک آشنایی با منابع علوم اسلامی، به راحتی می‌توان به مقام و منزلت علم و دانش پی برد تا جایی که آیات بسیاری را در قرآن می‌توان یافت که به این موضوع اشاره کرده است و در بیشتر کتب حدیث نیز بابی به نام باب علم وجود دارد که احادیث گوناگونی درباره فضیلت علم و عالم در آن آمده است.

این معلم مدارس همدان عنوان کرد: در سیره نبوی نیز نمونه های بسیاری در این زمینه یافت می شود؛ به گونه ای که وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قصد بیان جایگاه حضرت علی علیه السلام را داشتند، فرمودند: «من شهر علم هستم و علی دروازه شهر دانایی است». همچنین در جنگ بدر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور آزادی اسیرانی را دادند که بتوانند ده مسلمان را باسواد کنند و به آنان خواندن و نوشتن بیاموزند.

رابطه علم و ایمان

وی بیان کرد:  اهمیت جایگاه و ارزش علم هرگز نباید این توهم را ایجاد کند که تنها راه رسیدن انسان به سعادت واقعی، دانش است، زیرا آنچه علم را از انواع انحرافات و استفاده ابزاری از آن باز می دارد، ایمان است و تاریخ نمونه‌های فراوانی از دانشمندان را در خود جای داده که علم خویش را در راه یاری طاغوت‌های قدرت و ثروت به کار بسته‌اند و چه فجایعی که به بار نیاورده‌اند.                      

این معلم مدارس همدان با بیان اینکه در میان نهضت‌ها، هر گاه دو نیروی علم و ایمان از یکدیگر جدا افتاده‌اند یا پیشگامان نهضت در یکی از این دو جنبه دچار ضعف بوده‌اند، آن نهضت نتوانسته به اهداف خود برسد، گفت: در این میان، توفیق حقیقی برای کسانی بوده که از هر دو چشمه فیض بهره مند هستند و انقلاب اسلامی ایران که به رهبری امام خمینی رحمه الله فردی که از هر دو بال علم و ایمان بهره مند بود پیروز شد، بزرگ ترین گواه این مدعاست.

شاخص های تربیت دانش آموز انقلابی   

فریدونی در ادامه درباره شاخصه‌های تربیت دانش آموز انقلابی، بیان کرد: اوّلین شاخصی که با وجود آن می‌توانیم ادعای تربیت دانش‌آموز انقلابی داشته باشیم، آرمان خواهی است و در قدم اوّل باید روحیه آرمان طلبی را با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف در بچه‌ها زنده نگه داریم.

سرپرست نمایندگی روزنامه کیهان در همدان ادامه داد: دومین شاخص دین مداری است؛ وقتی آرمان‌خواهی با دین گره خورد آن وقت منطق پیدا می‌کند، و آرمان خواهی اگر از آموزه‌های وحیانی باشد آن وقت جهت پیدا کرده و سازمند است و هرچه تدیّن بچه‌ها تقویت شود،  انقلابی‌تر خواهند بود.

وی با بیان اینکه حس مسئولیت پذیری و احساس مسئولیت سومین شاخص دانش‌آموز انقلابی است، گفت: باید این حس در دانش آموزان تقویت شود و با شعله ور نمودن این حس زمینه‌های تربیت انقلابی را تقویت کرده‌، آن هم حس مسئولیت نسبت به همکلاسی، معلم و حتی نسبت به غیر مسلمانانی که مورد ظلم واقع شده است.

این معلم مدارس همدان تأکید کرد: با توجه به اینکه روح انقلاب ما ساده زیستی بود لذا چهارمین  این امر است و تلاش علمی و جهاد علمی به عنوان پنجمین شاخص مطرح است و امروزه پیشرفت‌های غربی ثمره تلاش علمی و جهاد علمی آن‌هاست و همین نکته نیز مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده و است، و آن جایی که بحث دانش بنیان را مطرح می‌نمایند و بقای انقلاب و رسیدن به تمدن اسلامی را نیازمند کار علمی می‌دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha