جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اربعین

حوزه/ حجت الاسلام دلیر صحبت از مذهب و مباحث فرقه ای را در تضاد با اهداف و آرمان های اربعین دانست و گفت: اربعین باید به یک دارالتقریب عملی بزرگ تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام «بهرام دلیر» در نشست علمی پدیدارشناسی اربعین ویژه گزارش تحلیل گروه اعزامی به راهپیمایی اربعین، گفت: به صورت کلان مثل نظریه سیستم ها باید ورودی، خروجی و بازخوردهای اربعین مورد مطالعه قرار بگیرد.

مدیرگروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توجه صرف به مذهب در اربعین را خطری بزرگ و در مقابل وحدت دانست و گفت: در بحث اربعین باید دارالتقریب عملی راه بیاندازیم و در سایه برکات امام حسین(ع) در عمل و نه شعار، وحدت شیعه و سنی را نشان بدهیم.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: در ارتباط با معرفی پتانسیل جهان اسلام و نخبگان نیز اربعین ظرفیت بالایی برای معرفی توانمندی ها دارد، اما متأسفانه شما می‌ بینید که ما با هیچ یک از چهره های نخبگانی جهان اسلام آشنا نمی شویم.

وی با اشاره به این که مدیریت واحد در اربعین وجود ندارد، گفت: به عنوان مثال در همین سیستم های صوتی در طول مسیر شور زیادی دیده می‌ شود ولی خیلی از اوقات شعور که نیست هیچ حتی شور هم اصلا جهت دار نیست و در طول مسیر نغمه قرآنی با لحن های دلنشین به ندرت دیده می‌ شود.

حجت الاسلام دلیر ابراز داشت: به نظر می‌ رسد مدیریت این کارها در طول مسیر کار سختی نیست و این بزرگترین آسیب محسوب می‌ شود.

وی تأکید کرد: ما چهره بین المللی به اربعین نداده ایم همچنانکه مشارکتی از وزارت امور خارجه و جامعه المصطفی و نهادهای بین المللی فعال از جمله مجمع تقریب مذاهب در اربعین دیده نمی شود.

مدیرگروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با بیان این که مسأله یابی برای جهان اسلام از ضرورت های مهم در این مسیر است، گفت: به عقیده من لازم است حداقل در مقام ثبوت و حوزه نظریه پردازی مسأله یابی کنیم و آن را حل کنیم.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha