پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سید مجتبی حسینی  _ نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق

حوزه/ آیت الله حسینی گفت: مردم عراق آگاه و بیدار هستند و علاقه آنها نسبت به ایران و مقام معظم رهبری خیلی زیاد است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در پی اعتراض اخیر مردم عراق که در برخی نقاط به ناآرامی و سوء استفاده دشمنان شیعه و اسلام نیز منجر شد، خبرنگار حوزه با آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق به گفتگو نشست و دیدگاه و تحلیل ایشان را درباره تحولات اخیر جویا شد. بخش اول این گفتگو تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود.

 

ارزیابی شما از تظاهرات اخیر مردم عراق چیست؟

در عراق مشکلاتی مانند کمبود رفاه عمومی و ناتوانی دولت در تامین آب و برق دائمی برای مردم و نبود زیر ساخت ها و ضعف تولید وجود دارد و مردم همواره با این مشکلات روبرو هستند. این در حالی است که عراق کشوری ثروتمند است؛ یعنی عراق آب فراوانی دارد، معادن خوبی دارد و یکی از مهمترین منابع آن زیارت است که زائران از تمام جهان به اینجا می آیند و عراق از این جهت نیز درآمد زیادی دارد. اما این درآمد در جاهایی مصرف می شود که مردم اثر آن را نمی بینند، بنابراین نارضایتی مردم از این اوضاع به تظاهرات کشیده شد و تظاهرات هم‌ همیشه بوده و چیز جدیدی نیست.

بنده که چهار سال است اینجا حضور دارم اکثر جمعه ها در نجف و کربلا و جاهای مختلف تظاهرات برگزار می شود که تا کنون این تظاهرات ها مسالمت آمیز و بدون تخریب بوده. اما تظاهرات های اخیر که با انگیزه مطالبات مردمی آغاز شد، از مسیر خود منحرف شد و در ادامه افرادی وارد آن شدند که شعار های انحرافی سردادند. خواسته مردم عراق از دولت این کشور، قدرت و توانمندی دولت، حل مسائل رفاهی مردم، رفع بیکاری، و امثال اینهاست.

نقش حشدالشعبی نقش اولی و مهم بود

در راهپیمایی اخیر شعار علیه اربعین دادند، علیه مراجع شعار دادند، علیه ایران شعار دادند و حتی علیه حشدالشعبی که در دل مردم جای دارد، بخاطر اینکه واقعا در جنگ اخیر داعش را از کشور بیرون راند و سرزمین عراق را تطهیرکرد. نقش حشدالشعبی نقش اولی و مهم بود و این شعارها شعارهای انحرافی بود، مانند شعارهایی که در اغتشاشات ایران بود (نه غزه نه لبنان  جانم فدای ایران‌) یعنی این خواسته عام مردم ایران نبود،‌ یا شعارهایی که علیه دین و مذهب دادند و البته باید دانست که رسانه های غربی و انگلیسی در همان نقطه‌ای که عوامل خودشان جمع‌می شوند و شعار می دهند همان را ضبط میکنند و پخش میکنند و با استفاده از نرم افزارهای موجود یک چیز دروغ  را به عنوان واقعیت ارائه می کنند به گونه ای که یک جا ممکن است پنجاه نفر باشند، این پنجاه نفر را تبدیل به پانصدتا میکنند، و پانصد نفر را هم میکنند صدهزار  و صوت میگذارند، و بعد پلا کارد درست میکنند و اینها می شود یک راهپیمایی بزرگ با یک هدف منحرف.

برخی شعارها بیانگر خواسته های مردم عراق نبود

از سوی دیگر مردم عراق تا دیدند که برخی دارند شعارهای انحرافی سر می دهند راهپیمایی را رها کردند و به خانه هایشان برگشتند و سریع آن ارقام افت کرد.

اگر خواسته عموم مردم این تظاهرات و راهپیمایی بود قطعا تظاهرات خیلی اوج می‌گرفت. مردم ایران هم بدانند که مردم عراق بسیار هوشیار و آگاه هستند و علاقه آنها نسبت به ایران و مقام معظم رهبری خیلی زیاد است. این تعبیری که مقام معظم رهبری داشتند که «مثلنا و مثل الشعب العراقی، لحمک لحمی و دمک دمی» نسبت ملت ایران و عراق نسبت لحمکم لحمی و خون من خون شما است و گوشت من گوشت شما است تعبیر کاملا بجا و دقیق است.

 اهل سنت عراق هم بیدار هستند

همه مردم محب اهلبیت هستند؛ حتی از این بالاتر بگوییم اهل تسنن که در اینجا تشدد نشان دادند، درگیریهایی پیدا شد و بین شیعه و سنی فتنه بپا شد، اما اکنون آن فتنه ها کاملا خاموش شده و خیلی از اهل تسنن بیدار شدند، باوجود اینکه تفرقه میان شیعه و سنی هدف اصلی دشمن بوده، در مناطق سنی نشین بسیار آرامش دارند و علتش خود مردم عراق است که فهمیدند این نقشه دشمن است و شیعه و سنی برادر هستند و باید باهم زندگی کنند.

بنده خودم وقتی به مناطق سنی نشین عراق سفر میکنم مردم استقبال خوبی میکنند و روحانیون اهل سنت می‌آیند و میگویند ما باهم برادر هستیم. در مقابل دست های شیطان بزرگ آمریکا، اسرائیل و عربستان سعی دارند در عراق تفرقه شیعه و سنی باشند، جنگ عرب و عجم راه بیندازند و سعی میکنند عراقی به ایرانی اهانت کند و ایرانی به عراقی اهانت کند و یک جنگ شیعه و سنی راه بیندازند، اما هدف شوم دشمن ناکام مانده است و باید ملت عراق بدانند که میدانند هم ملت ایران بدانند که میدانند اینها توطئه دشمن است نه خواسته ملت عراق و ایران البته مردم عراق رسما اعلام کردند که ما از حرکت های تروریستی و وهابی‌ بیزاریم.

تظاهرات قبل از اربعین در عراق برای کم رنگ کردن اربعین حسینی بود

تظاهرات قبل از اربعین در عراق برای کم رنگ کردن اربعین حسینی بود، با این تظاهرات می خواستند بین مردم وحشت ایجاد کنند تا مردم برای زیارت اربعین حسینی نیایند، اما این برعکس شد و در اربعین امسال نسبت به سالهای قبل باوجود تهدیدهای مختلف مردم زیادی حضور پیدا کردند و پرشکوه برگزار شد.

علت ترس دشمن از راهپیمایی اربعین چیست؟

دشمنان این را تجربه کرده اند که هر جا ملت ها آمدند، آنها نتوانستند کاری از پیش ببرند و برای مبارزه با دولت باید مردم آن کشور را در میدان بیاورند تا دولت‌ها را هم سرنگون کنند، ولی اخیرا که حرکت مردمی به رهبری امام خمینی شروع شد و تجربه اول تجربه ایران بود، ملت ایران قیام‌کردند و دشمنان ما نتوانستند ملت ایران را شکست بدهند، بلکه ملت ایران قدرتمند هم‌ شد به گونه ای که به پیروی از انقلاب اسلامی، ملت های مختلف در جهان حرکت کردند و پیروز شدند و این راهپیمایی عظیم اربعین نیز یک حرکت مردمی  و جهانی است و وقتی اینجا لبیک یا حسین علیه‌السلام و لبیک یا علی علیه‌السلام می گویند این معنا دارد که این تنها به عزاداری نیست، این شعار دیگر یک شعار سیاسی است، و دشمن احساس می کنند از همین راهپیمایی اربعین میتواند یک لشکر بین المللی ایجاد بشود که از ملت های ضعیف در جهان پشتیبانی کند.

سازمان ملل مسخره آمریکا و بعضی از کشورهای محدود

سازمان ملل مسخره آمریکا و بعضی از کشورهای محدود است، اسمش سازمان ملل است، تعبیر من برای این سازمان این است که این یک سازمان (دول است) یعنی سازمان چند دولت و این واقعیت دارد اما حرکت اربعین یک حرکت مردمی و جهانی است، این را نمی توانند آرامش کنند و ساکتش کنند، و این حرکت مانند سیلی کاخ های ستمگر و ظالمان را غرق می‌کند و خواسته های مستضعفین را تلفیص میکند و ان شاءالله مستصعفین پیروز خواهند شد و این راهپیمایی اربعین مقدمه ای برای ظهور حضرت  حجت عج خواهد شد.

به نظر حضرت عالی آیا این اغتشاشات اخیر حربه پایانی دشمن برای برهم زدن وحدت ایران و عراق بود؟

 به این اغتشاشات اخیر حربه پایانی نمی شود گفت، در قرآن هم می فرمایند ( وَلَن تَرضیٰ عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصاریٰ حَتّیٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم ۗ قُل إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الهُدیٰوَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ....) ما باید بدانیم که ما تا وقتی مستقل زندگی کنیم و سربلند باشیم دشمن ساکت نخواهند ماند، ولو حتی یک حرکت مذبوحانه هم انجام می دهند، باید آماده باشیم، هوشیار باشیم، دشمن نو به نو فتنه های جدید را ایجاد می کند، ماهم باید پیوسته بروز باشیم تا بتوانیم در مقابل این فتنه ها بایستیم، یعنی جنگ مسلحانه خیلی آسان تر از جنگ فرهنگی و  روانی است، اکنون جنگ روانی و فرهنگی انجام می شود، لشکر دشمن هم در تلویزیون و هم در سایت های مختلف است و ما باید سلاح خود را برای مبارزه با دشمن آماده کنیم و در مقابل دشمن مقاومت فرهنگی، روانی انجام دهیم ، تا بتوانیم عزت اسلام و مسلمین را حفظ کنیم‌. ولی هیچ وقت نباید فکر کنیم که دشمنان تیر های اخیر را زدند و تمام‌شد. خیر؛ مرتب دشمن تیر و گلوله های جدیدی اختراع می کند و ماهم ضد آن را پیوسته بسازیم و بیدار باشیم.

پیامی برای ملت عراق و ایران؟

بله: اولا من سلام عرض میکنم به ملت ایران و عراق. این دو ملت بدانند که ما باهم برادر هستیم یکی هستیم نه تنها با ملت عراق با ملت پاکستان، افغانستان، سوریه و دیگران دست دوستی و برادری دادیم؛ چون اسلام ما را به این قضیه امر کرده، و دستور داده در کنار مشکلات آنها بایستیم و قرآن می فرماید (  وَما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هٰذِهِ القَریَةِ الظّالِمِ أَهلُها وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ..) (چه شده شما را که دفاع نمی کنید در راه خدا و در راه مستضعفین از مردان و زنان و کودکان) بینید اینجا اسم مسلمان یا مومن هم‌ نبرده است. بنابراین ما در کنار مستضعفین باید بایستیم و ایستادن ما درست است که هزینه دارد ولی منافع آن خیلی بیش از هزینه است.

ملت ایران اگر چهل سال مقاومت کردند، دستاورد این چهل سال مقاومت فقط خسارت نبود. اگر مقاومت نمی کردند هم خسارت مادی داشتیم هم معنوی، و با مقاومت هم‌ خسارت مادی کم شد هم معنوی و برعکس ایران عزت پیدا کرد، و لذا ما باید بدانیم که در کنار مستضعفین بودن، در کنار عراق، در کنار مردم عربستان و در کنار مردم یمن و فلسطین بودن، این خدمت به خودمان هم است،و هم عزت برای خودمان است. این عزت است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور انقلاب شناخته شده و این هزینه هایی که ما در جبهه مقاومت کردیم به خودمان باز می گردد. الان شهرهای ایران چقدر آباد شده، یکی از مسؤلان که در دورانی که در سوریه بودم آمد سوریه و بعد رفت مصر و برگشت و گفت من برای اولین بار رفتم و شهر واحده را که دیدم به نظرم اگر مردم سوریه نیز پنجاه سال با آمریکا می جنگیدند وضعشان از الان بهتر بود و آنقدر عقب مانده نبودند و کوچه ها و شهرها خرابه نبود.

بالاخره الان که در  ایران شهر ها آباد شده، تمیز شده، زیبا شده و خیلی مردم جهان وقتی به ایران میروند تعجب می کنند اینها همه به برکت مقاومت است، به برکت این است که ایران کنار مستضعفین ایستاد و اگر ما خودمان را در داخل ایران محبوس می کردیم و کاری به کسی نداشتیم، دشمنان  در داخل ایران ما را خفه می کردند.

صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید

من اول تشکر میکنم از این رسانه مبارک حوزه و شما و ان شاءالله این حوزه علمیه که منادی علم، منادی تقوی، منادی دین، وحدت و سلامت است بیشتر همت داشته باشند و اساتید حوزه و دیگر مسئولان حوزه خوب رسالت خودمان را انجام بدهیم چون الان دوران جنگ فرهنگی است و دفاع مقدس اکنون فرهنگی است و محور فرهنگ حوزه های علمیه است و باید این لشکر مجهز و آماده باشند و آحاد عزیزان خودشان را بسازند تا در این میدان پیروز باشیم  و از سربازان امام زمان عج باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha