جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم فاطمه خلف

حوزه/ سرپرست مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی علی آباد کتول با اشاره به عقلی بودن مقابله با ظلم، گفت: استکبارستیزی و مقابله با ظلم یک وظیفه عقلی و شرعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، به مناسبت هفته استکبارستیزی نشستی با حضور طلاب مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی علی آباد کتول برگزار شد.

خانم فاطمه خلف، به تشریح واژه "استکبار" پرداخت و بیان کرد: استکبار را هم معنی باکبر و تکبر و هم به معنای تعظم و بزرگی آورده اند و گاه آن را با مفهوم تعظم و تجبر نزدیک دانسته اند، که مخالف و مقابل با تواضع می باشد، اما در اصطلاح نفس را بالاتر از حد خود بردن و به عبارت دیگر خود را بزرگ دیدن و دچار پدیده مذموم خودبرتربینی و خودبزرگ‌ بینی شدن آمده است.

وی با اشاره به انواع استکبار در قرآن ادامه داد: در قرآن کریم چهار مفهوم شناسی استکبار ذکر شده است که عبارتند از: استکبار عبادی، سیاسی، اقتصادی و علمی؛ در عبادت، بت بزرگ شیطان نمونه اظهر و شناخته شده، در مورد سیاسی فرعون، اقتصادی مثال قرآنی قارون و علمی بلعم باعور و مثال های دیگر که با ورود به هرکدام می توان تجسم شیطان بزرگ آمریکا ونقش آن هویدا گردد.

سرپرست مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی علی آباد کتول با اشاره به عقلی بودن مقابله با ظلم اذعان کرد: استکبارستیزی و مقابله با ظلم یک وظیفه عقلی و شرعی است؛ از نظر عقلی از آن جهت که حیات زیر سلطه دیگران صحیح نیست، ارزش حیات به آزادی و استقلال است و این اصلی است که فطرت آدمی نیز آن را می پذیرد.

خلف، مقابله با ظلم را یک وظیفه شرعی نیز دانست و گفت: از لحاظ شرعی به دو روش قرآن و سنت می توان استکبارستیزی و مقابله با ظلم را اثبات کرد، در سوره نساء آیه ۱۴۱ خداوند می فرماید: «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»، و لن یجعل الله نمی گوید زیر بار سلطه نروید بلکه می گوید مومنان زیر بار سلطه نمی روند؛ نمونه دیگر قرآنی آیه ۲۹ سوره فتح و آیه ۱۲ سوره توبه است.

وی با مذمت سکوت در برابر ظلم، بیان کرد: خدواند متعال، کسانی را که در راه حمایت از مستضعفین کوتاهی و سستی می کنند، مورد مواخذه قرار می دهد؛ یعنی سکوت کردند و در مقابل مستکبرین و سلطه گران در منظر الهی جایز نیست و امر شده است.

سرپرست مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی علی آباد کتول گفت: مصادیق استکبار در دنیای امروز همه کشورهایی هستند که به دنبال سلطه بر سایر کشورها بوده و حقوق سایر انسان ها را نادیده می گیرند که در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و کشورهایی که در مسیر اهداف آنان گام برمی دارند، نیز از مصادیق استکبار به شمار می روند و مقابله با آنان به هر شکل واجب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha