پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت آیت الله سیستانی

حوزه/ حضرت آیت الله سیستانی بر لزوم تعیین نقشه راه برای مبارزه با فساد، سهمیه بندی و نبود عدالت اجتماعی در مدت زمان معین تاکید کرده و نسبت به سوء استفاده طرف های داخلی و خارجی از تظاهرات هشدار دادند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم امام حسین (ع) ایراد شد، بیانیه آیت الله سیستانی را در خصوص اوضاع کنونی عراق را قرائت کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعتراضات مردمی که خواهان اصلاحات هستند در بیش از یک مکان ادامه دارد و در آن تصاویر زیبایی به نمایش گذاشته شد که نشانگر شجاعت، ایثار، صبر، ثبات، همبستگی و همدردی میان ملت عراق است.

امروز یاد می کنیم از عزیزانی که چهل روز پیش و در آغاز این جنبش اصلاح طلبانه به خون خود غلتیدند و ما برای ارواح مطهر آنان طلب رحمت می کنیم و بار دیگر مجازات قاتلان را خواستاریم و با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرده و شفا و عافیت مجروحین را از خداوند متعال خواستاریم.

در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم:

اول: قدرت های سیاسی که زمام حکومت را به دست دارند، فرصت بی نظیری برای پاسخگویی به مطالبات شهروندان دارند و این پاسخگویی باید بر اساس نقشه راهی که مورد توافق باشد، در مدت زمانی مشخص اجرایی شود، به دوره طولانی فساد، سهمیه طلبی و نبود عدالت اجتماعی پایان دهد و تعلل و امروز و فردا کردن در این زمینه جایز نیست؛ چراکه خطرات بزرگی برای کشور دارد.

دوم: حفظ مسالمت آمیز بودن اعتراضات با انواع مختلف آن از اهمیت زیادی برخوردار است و در این زمینه نیرو های امنیتی مسئولیت بزرگی در دوری از استفاده از خشونت _ به ویژه خشونت شدید_ در تعامل با معترضان مسالمت آمیز دارند. استفاده از خشونت درست نیست و منجر به پیامدهای ناگواری می شود، به ویژه که مشاهده شده بیشتر شرکت کنندگان در تظاهرات روند مسالمت آمیز بودن تظاهرات را رعایت کرده و از تعرض به نیرو های امنیتی، تأسیسات دولتی و اموال خصوصی دوری می کنند، لذا باید آن اندک افرادی که دست به تعرض می زنند، هدایت شوند تا از این کار دست بردارند و صحنه اعتراضات از تمامی تعرضات و ناگواری ها خالی باشد.

سوم: تظاهرات مسالمت آمیز حق هر عراقی بالغ است که با آن دیدگاه ها و مطالبات به حق خود را بیان کند، پس هر کس که بخواهد در آن شرکت می کند و هر که نخواهد، نمی کند. هیچ کس حق ندارد کسی را به کاری که دوست ندارد مجبور کند و این درست نیست که اختلاف نظر در خصوص مشارکت یا عدم مشارکت موجب تبادل اتهامات میان شهروندان شود، بلکه باید هر فرد به نظر دیگر احترام بگذارد

چهارم: برخی طرف های داخلی و خارجی که در دهه های گذشته در آزار و اذیت عراقی ها و سرکوب و شکنجه آنان نقش بارزی داشتند، امروز تلاش می کنند از جنبش اعتراض آمیز جاری برای تحقق اهداف خود سوء استفاده کنند، لذا معترضان و غیر آن ها باید بسیار هوشیار باشند که این طرف ها و جناح ها با نفوذ در بین آنان، ایجاد شکاف و تغییر روند جنبش اصلاحگرانه از آن سوء استفاده نکنند.

پنجم: نیرو های مسلح عزیز و کسانی که در مبارزه با تروریسم داعشی و دفاع از ملت، سرزمین و مقدسات عراق به آنان پیوستند، حق بزرگی بر دیگران همگی دارند، به ویژه که آنان امروز در مرز ها و مناطق حساس نگهبان هستند، لذا نباید فضیلت آنان را فراموش کنیم و جایز نیست کلمه ای به گوش آنان برسد که از جانفشانی های بزرگ آنان بکاهد. اگر امروز فرصت برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیز مسالمت آمیز به دور از آزار تروریست ها میسر شده است، به فضل آن مردان قهرمان است. آنان شایسته بزرگترین احترام ها و قددانی ها هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha