سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مرادی

حوزه/ محمد رضا مرادی کارشناس غرب آسیا گفت: هدف اصلی دشمنان اجرای طرحی علیه کشورهای محور مقاومت است و طی آن ایجاد آشوب در کشورهای حامی مقاومت همچون عراق و لبنان در دستور کار آنان قرار دارد .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، از حدود یک ماه پیش شاهد اعتراضات مردمی در لبنان و عراق از یک سو و دخالت های خارجی در این اعتراضات بودیم .محمد رضا مرادی کارشناس غرب آسیا در گفت و با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان چرایی تحولات اخیر در لبنان و عراق و پشت پرده تظاهرات مردمی در چند کشور عربی پرداخت.

حوزه: از حدود یک ماه پیش شاهد اعتراضات مردمی در کشور عراق و پس از آن در لبنان بودیم به نظر شما همزمانی اعتراضات مردمی در این دو کشور چه مقدار به هم مرتبط است و یا می تواند از پیش تعیین شده باشد؟

تحولات عراق و  لبنان تقریبا از  یک ماه پیش شروع شده و در درجه اول ناشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی  بوده است. در عراق موضوع معیشت و بیکاری و اعتراض علیه مقامات  سیاسی به راه افتاد و تا اربعین موج اعتراضات اول در عراق تمام شد. اما مرحله دوم اعتراضات از ۲۵ اکتبر آغاز شد و مشخصه مهم آن این بود که مانند اعتراضات اول دیگر کاملا در اعتراض به وضعیت اقتصادی نبود بلکه  شعارهایی در زمینه  برکناری دولت و تغییر نظام در عراق سر داده می شد و در همین اثنا اسناد بیشتری مبنی بر دخالت عربستان، آمریکا و امارات در تظاهرات عراق منتشر شد، به گونه ای که روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد آشوب های عراق کودتای سیاسی علیه دولت عادل عبدالمهدی بود که در امارات طرح ریزی شد و توسط عربستان حمایت مالی شده و توسط  سفارت آمریکا در عراق اجرا شد.

 علت مخالفت با عبدالمهدی این بود که وی مخالف سرسخت آمریکایی ها در عراق است و به سمت چین و روسیه گرایش پیدا کرد و از طرف دیگر گذرگاه بوکمال- القائم  را با وجود مخالفت آمریکا  در مرز سوریه  بازگشایی کرد به طوری که  مرز مشترک بین ایران ،عراق و سوریه بوجود آمد و هرسه کشور به یکدیگر متصل شدند همه این اقدامات باعث شد وی مورد هدف قرار گیرد .

مداخله گران خارجی به دنبال تجزیه عراق هستند

از این رو  شاهدیم  اعتراضات اقتصادی مردم  با موج سواری عده ای از کشورهای خارجی بر اعتراضات به حق مردم مواجه شد. هدف و خواسته اصلی مداخله گران خارجی تجزیه عراق به سه کشور سنی، شیعی و کردی بود و  در درجه بعدی اگر این هدف محقق نشد، ساقط کردن دولت مورد حمایت ایران و در درجه بعدی نا امن کردن عراق به عنوان همسایه ایران بود.

در حال حاضر اعتراضات عراق به مرحله ای رسیده که نمی توان آن را اعتراضات خودجوش مردمی دانست بلکه  شاهد نقشه ای علیه عراق هستیم .

حوزه: در خصوص تحولات لبنان و دخالت بیگانگان و همدستی برخی از مسئولین لبنانی در آشوب های اخیر لبنان توضیح دهید؟

در لبنان وضعیت  کمتر متاثر از حضور بیگانان بود و اعمال مالیات بر واتس اب  و مکالمات پیام رسان ها موجب شد مردم به خیابان ها بریزند و هنوز هم لبنان شاهد حضور اعتراض کنندگان است اما تعداد آنها کاهش پیدا کرده است. در لبنان هدف به گونه ای شکل گرفت که اعتراضات مردمی به حق بود. مردم لبنان به شدت با فقر و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند ولبنان  ۸۶ میلیاردلار بدهی دارد و بیش از ۳۰ درصد مردم لبنان زیر خط فقرند و نرخ بیکاری هم بیش از ۳۰ درصد گزارش شده است. مردم لبنان به دنبال این هستند که برخی از مقامات  را برکنار کنند. وزرای دولت حریری از میلیاردرهای لبنان محسوب می شوند .دولت ها در لبنان هر زمانی که دچار کسری بودجه می شوند  چند راه را اتخاذ می کنند اول استقراض خارجی و یا کمک از کشورهای دیگر و در نهایت  اعمال مالیات از تولیداتی که مردم  باید بپردازند یعنی دولت ها همواره این سه راه را انتخاب  می کنند و این در حالی است که شرکت ها و بانک های خصوصی در لبنان معاف از مالیات هستند بنابراین مردم به این نتیجه رسیدند که به خیابان ها بیایند  و هدف و  خواسته آنها قانونی بود.

همدستی برخی سیاسیون لبنانی برای ضربه زدن به حزب الله

اما در ادامه  این تحولات برخی  از سیاسیون لبنان مانند سمیر جعجع  و جنبلاط به دنبال استعفای حریری بودند  و هدفشان این بود  تا در تشکیل کابینه  دولت آینده وزرای نزدیک به مقاومت  و حزب الله نباشد؛ چراکه ائتلاف مقاومت لبنان اکثر کرسی های پارلمان  لبنان را دارد و وزرایی  در دولت حریری دارد. آنها به دنبال تشکیل دولتی تکنو کرات  هستند تا کاملا وزاری حزب الله  را از کابینه برکنار کنند واز این رو سعد حریری را تشویق به استعفا کردند تا در نهایت حریری استعفا داد که این اقدام  بیش از همه امنیت لبنان را به خطر انداخت.

پخش مواد غذایی بین معترضان لبنانی از سوی سعودی ها

 در لبنان برخی کشورها و رژیم ها همچون عربستان  و رژیم صهیونیستی  معترضان  را تحریک کرده و مواد غذایی بین معترضان پخش می کردند، اما دخالت های خارجی به اندازه عراق نبود و اعتراضات علیه فساد مقامات لبنان انجام می شد. نکته مهم  در تحولات لبنان این است که حریری به عنوان کسی که ۵ سال نخست وزیر لبنان بوده به جای پاسخ گویی به مطالبات مردم با استعفا از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند و به جای آنکه پاسخگو باشد می خواهد به صف معترضان بپیوندد که این اقدام خنده دار است.

حوزه: به نظر شما اعتراضات مردمی که از عراق و لبنان آغاز شده می تواند با هدایت محور آمریکایی صهیونیستی و سعودی به دیگر کشورهای عربی و یا کشورهای غرب آسیا با هدف بر هم زنی امنیت خاورمیانه ادامه پیدا کند؟

در کل هدف اصلی دشمنان طرحی علیه کشورهای محور مقاومت است و آن  ایجاد آشوب  در محور کشورهای حامی مقاومت است که این طرح  ابتدای آن از ایران تحت عنوان تابستان داغ آغاز شد، اما به شکست منتهی شد. در حال حاضرکشورهای  هم پیمان ایران هدف قرار گرفته اند اما نقشه آن طور که آنها طراحی کردند پیش نرفته است. در لبنان تا حدی اعتراضات کنترل شده در عراق هم از شور اولیه معترضان کاسته شده و نقشه کشورهای معاند برای معترضان لبنان روشده است.در عراق هم  بعید است طرحی که برای برکناری عادل عبدالمهدی در پیش گرفته شده بود به نتیجه برسد. در واقع کشورها معمولا از هم تاثیر می گیرند درجریان بهار عربی شاهد آن بودیم اعتراضات  از تونس آغاز و به مصر، لیبی، بحرین کشیده شد در حال حاضر هم  اعتراضات در این دو کشور شروع شده و در کویت هم اعتراضاتی صورت گرفته اما اینکه بخواهیم آن را موج جدیدی از اعتراضات در کشورهای دیگر بدانیم خیلی زود است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha