جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وحدت

حوزه/ آیت الله موسوی اصفهانی گفت: تنها مستکبران و دشمنان اسلام از تفرقه بین امت اسلامی سود می برند، وحدت عملی امت اسلام را ضروری دانست.

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی، مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، اظهار کرد: در ماه ربیع‌الاول در فاصله ۱۲ تا۱۷ ربیع‌الاول در بسیاری از کشورهای اسلامی، هفته وحدت برگزار می‌شود، آنچه که از احادیث و متون دینی استنباط شده، آن است که در تاریخ ولادت پیامبر بین مسلمانان اختلاف نظری وجود دارد که بنا به نظر بیشتر اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و بنابر نظر شیعه ۱۷ ربیع الاول را روز ولادت رسول گرامی اسلام می‌دانند که این ایام از سوی امام خمینی (ره) ، به عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شد.

وی  محور وحدت در  قرآن را «توحید»  دانست و ادامه داد: اسلام پایه وحدت است و قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را به سوی اهل کتاب می‌فرستد و از آنان برای پیوستن به شعار توحید و جدایی از غیرآن دعوت می کند و فرموده: «ای پیامبر! به اهل کتاب بگو، بیایید بر اساس کلمه‌ای که بین ما و شما مشترک است، غیر از خدا را نپرستیم و یکدیگر را در برابر خداوند به عنوان رب و پروردگار نگیرید(یعنی وحدت  داشته باشید) پس اگر روی برگرداندند بگویید، شاهد باشید که ما اهل تسلیم در برابر حق هستیم».

قرآن همه را به اجتناب از تفرقه  سفارش کرده است

آیت‌الله موسوی اصفهانی با بیان اینکه باید معنای وحدت واقعی را در تفسیر این آیات جستجو کرد، ابراز کرد: قرآن کریم در آیه ۱۰۳سوره آل عمران، که صریح‏ترین آیه در مورد وحدت است، همه مؤمنان را به چنگ زدن به ریسمان الهی و پرهیز از تفرقه فرا خوانده و فرموده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛و همگی به ریسمان خدا ( قرآن و اسلام و هر گونه وسیله ارتباط دیگر) چنگ زنید، و پراکنده نشوید!».

وی افزود: قرآن مسلمانان را برادر هم خوانده و به وحدت سفارش می‌کند و  این آیه شریفه از مسلمانان می‌خواهد که با اسلام از دنیا خارج شوند، از این رو اعتصام به ریسمان الهی با توحید منهای نبوت پیامبر و لوازم آن صادق نیست.

مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان  با با اشاره به اینکه قبیله اوس و خزرج به حبل الله چنگ زدند، اذعان کرد: واژه «حبل»، در اصل به معنای وسیله‌ای است که انسان توسط آن به مقصد و حاجت خود برسد، مانند ریسمانی که انسان با چنگ زدن به آن خود را از ته چاه و مانند آن نجات دهد. وی اضافه کرد: شأن نزول آیه شریفه که دو قبیله «اوس» و «خزرج»  هستند، از این این خصوصیت برخوردار بودند و  به طور دسته جمعی به «حبل الله» متمسک شده‌اند و از این قضیه زمانی نگذشت که آثار سعادت و حلاوت نعمت‌های الهی در زندگی برای آنان پدیدار گشت.

آیت‌الله موسوی اصفهانی تشریح کرد: همه پیامبران در طول تاریخ، انسان‌ها را به وحدت در عقیده و عمل، دعوت می‌کردند و پیامبر گرامی اسلام (ص) با ایجاد وحدت بین طوایف و قبایل مختلف مسلمان، به گونه‌ای انسجام و هماهنگی به وجود آورد که جنگ‌های صد ساله قبیله‌های «اوس» و «خزرج» در سایه اسلام به محبت و مودت مبدل گشت.

توحید، مرز اتحاد مسلمانان

وی افزود: آیه شریفه مذکور نشان می‌دهد که مرز اتحاد «توحید» است و مشرکان و کافران که بر محور غیر توحید حرکت می‌کنند، در وحدت دینی پذیرفته نخواهند شد؛ در تبیین محور وحدت، آیات دیگری نیز وجود دارد که اعتقاد به رسول خدا، اعتقاد به اولی الامر و قبول حکم را اضافه می‌کند

وی اذعان کرد: به اعتقاد مفسران، بهترین مصداق برای ریسمان الهی ، قبل از هرچیز خود قرآن است ؛ چنانکه پیامبرگرامی (ص) در روایتی ، قرآن را ریسمان الهی توصیف کرده که میان آسمان و زمین، کشیده شده است، علاوه بر آن، قرآن نیز از مؤمنان خواسته است تا در منازعات و اختلافات خود، به خداوند رجوع کنند .

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: قرآن کریم، تفرقه را ناشی از روحیه خود محوری و کینه ورزی نسبت به یکدیگر می‌داند و متذکر می‌شود که گذشتگان نیز بر اثر داشتن چنین روحیه‌ای، از رسیدن به اهداف متعالی باز ماندند  لذا این کتاب الهی از وحدت قلبی میان انسان‌ها به عنوان نعمتی از نعمت‌های الهی نام می‌برد که خداوند به واسطه آن، انسان‌ها را به زندگی سعادتمندانه رهنمون می‌سازد .

وی تأکید کرد: حضرت علی(ع) نیز گرچه مسیر خلافت را ناحق می‌دیدند و آنان را در مقابل فرمان خداوند و رسول عصیانگر می‌یافتند، اما به خاطر مصلحتی مهم‌تر، ابراز مخالفت نمی‌نمودند که سخنان امام در این زمینه بسیار درس آموز است؛ این کلمات بیانگر آن است که وحدت اسلامی که غالبا با حیات واقعی مسلمانان همراه است، بر حق دیگری گرچه حق معصومی، چون علی(ع) باشد مقدم است.

وی گفت: این وحدت در حقیقت ائتلاف است، و بالاتر از وحدت «گذشت» از هرآن چه را که قطب مخالف آن را برنمی تابد، و بسنده کردن بر هرچه «از حق» که در نظر قطب مخالف مناسب می‌نماید؛آنچه از مجموع مفاهیم قرآنی، بیانات و سیره پیامبر و امامان معصوم (ع) فهمیده می‌شود، این است که همواره حفظ نظام اسلامی و مصالح عمومی بر منافع شخصی و گروهی مقدم بوده است و اینان از هر اقدامی که تفرقه و شکاف میان جماعت اسلامی را به دنبال داشته باشد، اگرچه نفع شخصی در آن می‌دیده‌اند، احتراز می‌کرداند.

وی با تأکید بر اینکه منظور از وحدت مسلمانان این است که همه مسلمانان با وجود دیدگاه‌ها و سلیقه‌های متفاوت، در برابر دشمنان مشترک هماهنگ و منسجم عمل کنند، اظهار کرد: وحدت به معنای کنار گذاشتن مذاهب و آراء آن و ایجاد مذهب جدید نیست بلکه از دیدگاه قرآن، ضرورت و اهمیت اتحاد، از اساسی‌ترین مسائل اجتماعی و دینی مسلمانان است.

آیت‌الله موسوی اصفهانی افزود:  هدف واحد در سایه پرستش خدایی واحد، هشدار قرآن به پیامد اختلاف، چنگ زدن به ریسمان الهی و...، از بارزترین موارد تأکید قرآن بر وحدت است و به خاطر همین موضوع، هفته وحدت به خاطر انسجام و اتحاد بیشتر امت مسلمان نام‌گذاری شده تا به همدلی و وحدت بیشتر مسلمانان منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: هفته وحدت، هفته خرم گل‌های زیبای بهاری است و ایام شادی‌بخش مسلمان و عید فرخنده احمد و پیشوای بزرگ جهان تشیع، حضرت امام جعفر صادق(ع)است؛ شرایط کنونی مسلمین مانند عصر رسول گرامی(ص)است و به همین جهت  نیازمند شناخت سیره پیامبر در برخورد با مردم و امت مسلمان عصر پیامبر (ص) باشیم تا با عمل به آن سیره شریف، در مقابل تهدیدهای دشمنان و تکفیری ها ایستادگی و مقاومت نمایند.

وی اذعان کرد: چه شیعه و چه اهل سنت نباید رفتار و عمل تفرقه اندازداشته باشند و اگر همه مسلمانان دنیا دست به دست هم دهند هیچ دشمنی و هیچ داعشی نمی‌تواند بر آنها غلبه پیدا کند؛ خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی با اتحاد قوی که دارند در مسیر اسلام در حرکت هستند مشاهده‌می‌کنیم که در دوران دفاع مقدس براداران اهل سنت در این عرصه پیش‌قدم بودند و هم‌اکنون در مجل شورای اسلامی دارای نماینده هستند و طلاب حوزه‌های علمیه که وظیفه تبلیغ و ترویج مکتب نورانی اسلام را به عهده دارند، وحدت را به عنوان یکی از شاخه‌های اسلام مورد توجه قرار دارند

ولادت پیامبر اکرم(ص)، درخشش نور رحمت بر گیتی است

وی ولادت پیامبر( ص) را درخشش نور رحمت و محبت بر سر تا سر گیتی عنوان کرد و گفت: خدای تعالی از مادری همانند حضرت آمنه بزرگ ترین ارمغان بشریت و مظهر عطوفت و رحمت را به انسانهای خسته از خشونت و کینه و عداوتهای شیطانی تقدیم داشت؛ خداوند در مورد پیامبرش فرمود:تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.»

وی افزود: به راستی که پیامبر اکرم(ص)جلوه بارز زیباترین صفات الهی از جمله رحمت، محبت، شفقت، مودّت، رأفت و عطوفت است.وجود رسول اکرم (ص) سرشار از فضیلت‌های انسانی و صفت‌های پسندیده و سیر و سلوکی پایدار بود که از بزرگی، اصالت و خوی ناب وی را حکایت می کرد. خداوند او را نیکو تربیت فرمود و از گزند محیطی که در آن می زیست، در امان نگاه داشت.

وی اظهار کرد: پیامبر خدا (ص) آراسته به سجایای نکوی اخلاقی بود، به همین دلیل خدای متعال او را در قرآن بدین صفت توصیف فرمود: «وإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیم.» بنابراین برجسته ترین نمونه کمال انسانی و شایسته‌ترین الگوی مسلمانان است و از این رهگذر، خداوند به ما فرمان داده است که از او پیروی کنیم و برای دست یابی به رضوان الهی، به آموزه های وی عمل کنیم.

 مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان تأکید کرد: خدای سبحان، مؤمنان را در قرآن مخاطب قرار داد و فرموده است: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللّه ِ اُسْوَةٌ حَسَنةٌ لِمَنْ کان یَرْجُواللّه َ وَ الیومَ الآخِرَ و ذَکَرَللّه َ کَثیرا.؛ برای کسانی که به خدا و روز قیامت امیدوارند و خدا را زیاد یاد می کنند، رسول خدا بهترین الگو است.»(احزاب:۲۱)این آیه، خود قوی ترین دلیل و بزرگ ترین گواه بر این است که رسول خدا(ص) از شایسته‌ترین اخلاق و پسنده‎ترین فضیلت های انسانی بهره‌مند بوده است.

وی با اشاره به تأکید آیات و روایات درباره بر وحدت مسلمین در برابر مستکبران و دشمنان اسلام افزود: همه راه هایی که به سوی وحدت امت منتهی می شود را باید پیگیری کرد چرا که در عزت و اقتدار امت اسلام در سایه وحدت محقق می شود.

وی با بیان این که فعالیت کشورهای اسلامی باید در راستای وحدت مسلمین باشد، اظهار کرد: قرآن می‌فرماید کافران ولایتی بین خود علیه مسلمانان برقرار کرده‌اند و اگر امت اسلام وحدت و انسجام نداشته باشد در فتنه و فساد غوطه‌ور خواهد شد.

وی با اشاره به آیه«إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» ادامه داد: وحدت بزرگترین ویژگی امت اسلام است از این رو همه فعالیت ها و برنامه های مسلمین و کشورهای اسلامی باید در این زمینه تعریف شود، فرمایش قرآن و اهل بیت(ع) درباره اهمیت وحدت و مفسده های تفرقه افکنی را همواره باید در نظر داشته باشیم.

آیت الله موسوی اصفهانی با تأکید بر این که تنها مستکبران و دشمنان اسلام از تفرقه بین امت اسلامی سود می‌برند، ابراز کرد: امت اسلام باید با توجه به شرایط حساس کنونی با تکیه بر مشترکات در راستای وحدت اسلامی قدم بردارند تا شاهد ناکامی دشمنان در توطئه های شوم آنها علیه اسلام باشیم.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که ضمن حفظ اصول و عقاید می توان با تکیه بر مشترکات اتحاد اسلامی را شکل داد، وحدت عملی امت اسلام و کشورهای اسلامی را به دور از شعار ضروری دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha