جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید هاشم صفی الدین

حوزه/ عضو ارشد حزب الله گفت: آمریکا از شکستی به شکست دیگر منتقل می شود و جنگ نرم آخرین تلاش مذبوحانه آمریکا است و در این راستا به جنگ نرم علیه مردم ایران و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت روی آورده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در گفت وگو با پایگاه العهد لبنان گفت: آمریکا از شکستی به شکست دیگر منتقل می شود و جنگ نرم آخرین تلاش مذبوحانه آمریکا است و در این راستا به جنگ نرم علیه مردم ایران و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت روی آورده است.

پس از ناکارآمدی تحریم ها، آمریکا به جنگ نرم روی آورده

وی تاکید کرد: سیاست‌های آمریکا در قبال ایران از چهل سال پیش تا کنون شکست خورده و تمام خیال ها و توطئه های آنها برباد رفته است و اکنون باید پرسید چه چیز برای آمریکا باقی مانده است؟ آنها دو راه بیشتر ندارند: اول تحریم است؛ آمریکا اقتصاد جهان را در دست دارد و بانک های جهانی را در اختیار دارد و در طول صد سال از سلطه جویی و تجاوز نظامی توانسته دلار را بر اقتصاد جهان حاکم سازد و امروز از آن به عنوان یک قدرت اقتصادی استفاده می کند.

سید صفی الدین در ادامه از اهرم جنگ نرم به عنوان دومین ابزار باقی مانده برای آمریکا یاد کرد و گفت: آنها از طریق فیسبوک و توییتر و وسائل ارتباط جمعی به عنوان امپراتوری های رسانه ای جهان تلاش می کنند سلطه خود را به کشورها تحمیل کنند.

عضو ارشد حزب الله در ادامه تاکید کرد: آمریکا در سیاست تحریم شکست خورد یرا این تحریم ها نتوانست ایران را حتی به اندازه سر سوزنی وادار به بازگشت کند و ایران با تکیه بر اراده مردم خود و برخورداری از آگاهی و رهبری و مبانی و اصول خود در چنین شرایطی دوام آورد و آمریکا در این میدان فقط یک گزینه برایش باقی مانده و آن جنگ نرم است و این آخرین حربه آمریکا خواهد بود.

حجت الاسلام صفی الدین گفت: در لبنان، آمریکا در سال های اخیر به خاطر شکست در عرصه نظامی تحریم ها را تشدید کرد، زیرا شکست آنها در جنگ ژوئیه شکست کمی نبود همان گونه که در سوریه و عراق و یمن و طرح معامله قرن نیز شکست خوردند و اینها شکست های کمی نیست.

راه مقابله با جنگ نرم

وی درباره واکنش به جنگ نرم آمریکا گفت: باید با هوشیاری و حکمت و شجاعت و ثبات با این جنگ نرم مقابله کرد و اینکه ما باید بخشی از مردم و از آنها باشیم بدین صورت که اگر مردم گرسنه بودند ما هم گرسنه باشیم و اگر آنها دردمند باشند ما نیز دردمند باشیم و به زبان آنها سخن بگوییم و راستگو باشیم؛ زیرا اگر مردم ببینند مسئولان آنها با مردم زندگی می کنند آنها نیز مشکلات را تحمل می کنند زیرا این مردم وفادار هستند و ما به هرجا رسیده این به برکت حضور مردم بوده است.

ریشه اعتراضات لبنان و عراق

رئیس شورای اجرایی حزب الله در بخش دیگر از گفتگوی خود با اشاره به اوضاع اخیر عراق و لبنان گفت: تظاهراتی که امروز در عراق و لبنان اتفاق افتاده از جهت بحران و فشار بر مردم شبیه به هم است و نتیجه انباشته شدن بحران ها است بدین معنا که مردم با مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معیشتی حادی روبرو هستند که فشار زیادی به آنها تحمیل می کند و اکنون به مرحله انفجار رسیده است. این فساد در لبنان عمری بیش از سی سال دارد و تمام سیاست های دولتی گذشته در تامین معیشت مردم و تقویت زیرساخت ها و نیازهای اولیه مردم مانند آب و برق و درمان و دفع زباله ها و برطرف کردن بیکاری بی نتیجه بوده و طبیعی است که این کمبود ها هرسال مشکلات اجتماعی بیشتری را درپی خواهد داشت و این ناتوانی دولت ها در عراق و لبنان به حالت انفجار رسید.

وجوه شباهت تظاهرات عراق و لبنان

وی افزود: البته این تمام ماجرا نیست و ما می دانیم که آمریکا برنامه ای ویژه برای راه انداختن جنبش های مدنی دارد و آنچه که در عراق و لبنان رخ داده نیز شباهت های زیادی با هم دارند که این شباهت ها عبارتند از:

1. از نظر فشار اوضاع زندگی و معیشت بر مردم

2. ورود آمریکایی ها به خط تحریک مردم و جهت دهی سیاسی

آمریکا در این زمینه به تحریک مردم در برابر دولت ها پرداخت تا به دولت ها ضربه وارد کند، زیرا این دولت ها مطابق میل آمریکا نبودند و آمریکا از عملکرد آنها در عراق و لبنان راضی نبود و ورود آمریکا به خط تحریک مردم، ورودی هدفمند و برنامه ریزی شد بود و پول های زیادی نیز از کشورهای حاشیه خلیج فارس در همین راستا آمد و خرج شد.

البته برخی مردم ممکن است این سخن برایشان خوشایند نباشد و گمان کنند که ما تمام مسئله را یک توطئه خارجی می دانیم در حالی که ما می گوییم که علت اصلی تظاهرات مردمی فساد موجود در لبنان و ناتوانی دولت ها است اما آمریکا از این فساد و فشار روی دوش مردم بهره برداری کرد تا بتواند جنبش مردمی را مدیریت کند و البته این وضعیت نیازمند هوشیاری است.

سید صفی الدین گفت: امروز مشکل بزرگ این است که عده ای میان مشکلات مردمی و نارضایتی آنها را با پروژه و اهداف سیاسی خود یکی می دانند در حالی که افراد وفادار و مردم میان این دو تفاوقت قائلند و من براین باورم در این صورت است که می توانیم از این بحران بیرون برویم و البته ما مسئولیت بزرگی در لبنان بر عهده داریم و از این مسئولیت به خوبی آگاهیم و ارزش اعتماد مردم به حزب الله و سید حسن نصرالله را می دانیم و قدردان آن هستیم و باید از این اعتماد به سود مردم استفاده کنیم.

نقش روشنگرانه سید حسن نصرالله

رئیس شورای اجرایی حزب الله تاکید کرد: سید حسن نصرالله از روز اول در سخنان خود به دنبال خواسته های مردم بود و من معتقدم که تمام لبنانی ها می دانند که کسی که بیشترین همدردی را به مردم نمود و در برابر تمام دولت های گذشته ایستاد حزب الله و سید حسن نصرالله است و اکنون ایشان می خواهد به مردم بگوید اقدام شما درست است اما باید هوشیار و مراقب باشید.

وی افزود: سید حسن نصرالله در دومین سخنرانی خود به روشنی هشدار روز اول خود را تبیین کرد و مردم لبنان نیز مشاهده کردند که حرکت صادقانه آنها چگونه به سمت و سوی اهداف سیاسی محلی و منطقه ای برخی گروه ها و به سود آمریکا منحرف شد و جناب سید هوشیاری و آگاهی را دوای این مشکل دانست و در سومین مرحله سخنان خود به بیان علاج پرداخت و البته آنچه که برای ما بسیار مفید است و باعث می شود بتوانیم به راحتی از فتنه بیرون بیاییم این است که چهر کریه و زشت جریان های سوء استفاده کننده از مشکلات مردم را ببینیم و مشاهده کنیم آنها به ویژه آمریکا چگونه از این مشکلات مردم برای دسترسی به اهداف سیاسی خود سوء استفاده می کنند؛ زیرا آمریکا در ده سال گذشته بحران های زیادی را در منطقه ایجاد کرده و خسارت های زیادی را نیز متحمل شده و اکنون به دنبال جبران خسارت های خود در منطقه در پرونده عراق و سوریه و یمن و لبنان و فلسطین و معامله قرن است و از این رو در صدد بهره برداری از مشکلات حقیقی مردم لبنان برآمده تا از این مشکلات به عنوان زمینه ای برای روانه کردن تیرهای کینه خود به سمت مقاومت و جناح سیاسی آن استفاده کند که البته بسیاری از مردم نیز درباره این توطئه توجیه بودند و با آگاهی و هوشیاری با آن برخورد کرده و از سخنان سید نصرالله نیز استقبال کردند.

علت بستن خیابان ها توسط برخی جریان ها

سید صفی الدین در مورد مسئله بستن راه ها در لبنان نیز گفت: برخی سیاسیون به این گزینه روی آورده اند زیرا در میدان احساس ضعف می کنند. البته در روزهای اول اوضاع فرق می کرد و مردم خشمگین به خیابان ها آمده و اظهار نارضایتی کردند اما پس از چند روز اوضاع عوض شد و به میدان ها روی آوردند و سیاسیون گمان کردند می توانند از این طریق به اهدافی برسند و بر اعتراض مردمی موج سواری کنند.

وی تاکید کرد: البته صبر و بردباری مسئولان لبنان و رئیس جمهور و گروه سیاسی او و سخنان روشنگر و شجاعانه سید حسن نصرالله نیز باعث شد اموربرای مردم روشن شود و از اینجا بود که گروه سیاسی سوء استفاده کننده به بستن راه ها روی آورد تا خسرت خود را جبران کند.

آمریکا مثل همیشه قرائت درستی از اوضاع ندارد

عضو ارشد حزب الله خاطرنشان کرد: هدف آمریکا در لبنان هدفی شناخته شده است که می خواهد لبنان را به عرصه ای امن و آرام برای اسرائیل تبدیل کند و تا زمینه راحتی و آسایش دشمن صهیونیستی را در زمینه تعیین مرزها و سهم نفت و گار فراهم آورد اما این هدف ها با شکست روبرو شده است زیرا آمریکا از زمانی که مقاومت فعالیت خود را با قدرت آغاز کرده برداشت درستی از لبنان ندارد و بر اساس اطلاعات اشتباه برخی مزدوران خود در لبنان دست به این اقدامات می زند و بربار با شکست روبرو می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha