جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید حسین مومنی

حوزه/ حجت الاسلام مومنی با بیان این که امروز بهترین الگو برای وحدت جامعه اسلامی سیره عملی ائمه معصومین(ع) است.، تصریح کرد: اگر کار مسلمین به تفرقه، جدایی و برادرکشی برسد به طور مسلم هیچ سودی به حال شیعه و سنی نخواهد داشت.

حجت الاسلام سید حسین مومنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به فرارسیدن ایام هفته وحدت به موضوع ابعاد وحدت بین شیعه و اهل سنت پرداخت و اظهار کرد: منظور از وحدت توجه به مصالح و اهداف عالی اسلام در راستای همزیستی مسلمانان با یکدیگر است، آن هم در زمانی که شاهد صف آرایی دشمنان در مقابل اسلام هستیم، البته این وحدت به معنای تعویض و جابه جایی اعتقادات نیست.

وی افزود: بر اساس وحدت است که جامعه مسلمین به اهداف عالیه می زسد و در مقابل دشمنانی همچون یهود و استعمار ید واحده می شود، ولذا منظور از وحدت، وحدت در رفتار و وحدت در رویه های عملی-اجتماعی است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با بیان سیره و روش قرآن کریم در برخورد با موارد اختلاف با اهل کتاب، گفت: این شیوه برخورد قرآن کریم در ارتباط با دیگر فرق اسلامی مصداق بارزتری پیدا می کند، چرا که ما در مورد خداوند، سیره پیامبر(ص) و در رابطه با قران کریم اختلافی نداریم و می توانیم بر اساس این وجوه مشترک مشکلات رفتاری جامعه اسلامی را حل کنیم.

وی اضافه کرد: دشمن امروز به دنبال ایجاد اختلاف، هرج و مرج، آشوب و برادرکشی در بین مسلمین است و اگر صحبت از وحدت می شود، برای جلوگیری از افراطی گری و مقابله با دشمن واحد است.

حجت الاسلام مومنی با تاکید بر سیره ائمه طاهرین(ع) در برخورد با موارد اختلاف، تصریح کرد: امیرمومنان (ع) حتی پس از شهادت صدیقه طاهره(س) سیاست مدارا در پیش گرفتند و به جز موارد خاصی که سعی کرده اند انعکاسی در جامعه نداشته باشد، به هیچ وجه متعرض موارد اختلافی نشدند، در حالی که شایستگی های حضرت امیر(ع) بر کسی پوشیده نبوده و نیست و بعد از حضرت نیز سیره دیگر ائمه طاهرین نیز همین گونه بوده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با اشاره به سیره امام حسن مجتبی(ع) در برخورد با موارد اختلاف و به ویژه در ماجرای صلح با معاویه، خاطر نشان کرد: امام مجتبی(ع) فرمودند: "من مصلحت شیعیان را در این دیدم که خلافت به معاویه واگذار شود" ولذا صلح حضرت نشان می دهد در اموری که مجبور شده و یا ملزومات اجتماعی وجود دارد باید از موارد اختلاف پرهیز کرد تا دشمنان بهره برداری نکنند و بتوانیم فراز و نشیب های تاریخی را طی نماییم.

حجت الاسلام مومنی عنوان کرد: ائمه اطهار(ع) حتی در مواردی که دعوت به قیام می شدند از آنجایی که ظرفیت در جامعه شیعی وجود نداشت و ممکن بود به جز منجر شدن به قتل و خونریزی، ثمره دیگری در برنداشته باشد، به طورعملی و علنی از قیام هایی که شکل می گرفت حمایت روشنی نمی کردند.

وی با بیان این که امروز بهترین الگو برای وحدت جامعه اسلامی سیره عملی ائمه معصومین(ع) است.، تصریح کرد: اگر کار مسلمین به تفرقه، جدایی و برادرکشی برسد به طور مسلم هیچ سودی به حال شیعه و سنی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر مردم محاسن کلام اهل بیت (ع) را بدانند خواه ناخواه به سمت ائمه اطهار(ع) گرایش پیدا خواهند کرد و موضع گیری بر سر اعتقادات تنها موجب لجاجت می شود و این خواست دشمنان اسلام است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha