جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
photo_2019-11-13_10-45-51.jpg

حوزه/ حجت الاسلام سهرابی با اشاره به شرایط پیاده سازی علوم دینی در سطح جامعه، گفت: آنچه که در کلام خداوند به انبیاء و علما امر شده اقامه دین و ترویج آن است و اگر مشکلی در عرصه آموزش علوم اسلامی در سطح جامعه وجود دارد راه حلش این است که نگاه به علم را باید تغییر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام علی اصغر سهرابی، مدیر کل تبلیغات اسلامی تهران، در سومین سمینار علمی «آموزش های اسلامی و چالش های فرار رو» که قبل ظهر امروز در مرکز علوم اسلامی کوثر برگزار شد، ضمن بیان چالش های فرار رو در جهت پیاده سازی علوم اسلامی، اظهار داشت: مسئله ما در آموزش علوم دینی و اسلامی یک مبتدائی دارد و در این خصوص مسئله نگاه ما به علم اهمیت پیدا می کند.

وی در خصوص مشکلات پیاده سازی علوم اسلامی و دینی درسطح جامعه، بیان داشت: اگر مشکلی در عرصه آموزش علوم اسلامی در سطح جامعه وجود دارد راه حلش این است که نگاه به علم را باید تغییر داد و یک قدم عقب تر به عالم و جهان نگاه کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی تهران افزود: وقتی ما به تاریخ نگاه می کنیم به یک مسئله می رسیم و تجربه تاریخی هم موید این مطلب است که علم و دانش بیشتر در قوس نزول بوده و دیده می شود.

وی افزود: در مواجهه با یافته ها موفق بوده ایم، ولی در مواجهه آن در جامعه و اجرایی و کاربردی کردن این علوم در سطح جامعه این طور نبوده است که آن دانش ها و ارزش ها را در جامعه و در جان انسان ها ایجاد کنیم.

حجت الاسلام سهرابی ادامه داد: برای تحقق رفتار های مطلوب در خارج، دانش فقه ما امروزه آن مطلوبیتی را که بتوان این رفتارهای مطلوب را پیاده سازی کند کافی و کارآمد نیست. یعنی چگونگی اقامه فقه را در جامعه اسلامی را نمی تواند بیان کند و نتیجه نمی تواند جامعه را حرکت دهد.

وی با بیان قوس نزول و صعودی آموزه های اسلامی بیان داشت: جناب ملاصدرا برای بیان آموزه های به بیان اسفار اربعه اقدام می کند که شامل سفرهای چهارگانه است و جناب ملاصدرا در قالب سفر و حرکت این مسیر را بیان میکند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی تهران با بیان نقلی در مورد فلسفه اظهار داشت: مرحوم آیت الله بهائدینی می فرمودند فلسفه یعنی صیرورت انسان. یعنی دانشی که انسان را در مسیر صیروریت قرار میدهد و معادل این در لسان جناب صدرا همان سفرهای چهارگانه است.

وی توضیح داد: با این نگاه دیگر فلسفه مجموعه ای از قضایای عقلی نخواهد بود بلکه مسیری برای صیرویت ایجاد خووهد شد. اما اگر بخواهیم جامعه را با نگاه فقه حرکت دهیم که اینجا می تواند نگاه تغییر کند و برای این مسئله می توان به توصیه مرحوم آیت الله بروجردی در خصوص افراد تازه مسلمان شده اشاره کرد.

حجت الاسلام سهرابی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص ولایت فقیه اگر بخواهیم توضیحی داشته باشیم و با آن قوس نزولی نگاه کنیم یعنی اینکه ولایت فقیه کسی که می تواند امر و نهی و حاکمیت دینی را داشته باشد ولی مقام معظم در تبیین ولایت مطلقه فقیه می فرمایند: ولایت مطلقه فقیه یعنی اینکه به فقیه این اجازه را داده اند که در ضروریات زمان دستش باز باشد.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha