جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سیفی مازندرانی

حوزه/ آیت الله سیفی مازندرانی در واکنش به سخنان یکی از مسئولین ارشد کشور در خصوص پیمان های پیامبر اسلام با کفار و نقض آن گفت:‌ هرمذاکره ای در اسلام،‌مخالف با اصول بیان شده قرآن باشد، خلاف حکم قرآن و نامشروع است، خدای متعال در قرآن کریم برای پیامبرش اصول و حدودی در مذاکره قرار داده است و رسول خدا(ص) نیز به این شروط و اصول کاملا پایبند بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله سیفی مازندرانی امروز در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به برخی آیات قرآن کریم راجع به مذاکرات پیامبرگرامی اسلام(ص)با مشرکین و لزوم توجه به عزت اسلام و مسلمین در مذاکرات با دشمنان به تبیین نحوه این مذاکرات و دستوراتی که قرآن کریم برای مذاکره با کفار داده است پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه دفع شبهات از جامعه اسلامی از اصلی ترین وظایف حوزه و روحانیت است گفت: امروز و در جامعه کنونی ما حفظ ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی که حاصل زحمات طاقت فرسای امام راحل و ایثار و فداکاری شهدا می باشد از اصلی ترین وظایف روحانیت و علما است.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ شیعه و حتی اسلام یک حکومت اسلامی  مستقر شده است و این جز با زحمات طاقت فرسا و غیر قابل وصف امام عظیم الشان امت و علمای بزرگ اسلام ممکن نبوده و اکنون روحانیت پرچمدار حفظ این ارزش ها است.

استاد حوزه خاطر نشان ساخت: اگرخدای ناکرده این ارزش ها در نظام اسلامی کمرنگ شود یا به انحراف رود پیشرفت های دیگر در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و ... هیچ ارزش نخواهد داشت و به عبارت دیگر اگر در همه ابعاد به اوج قله تمدن و پیشرفت برسیم و از بسیاری از ممالک مدرن کنونی همانند آمریکا و غیره هم جلو بزنیم؛ اما ارزش های الهی در جامعه وجود نداشته باشد به هدف مقدس نظام اسلامی نرسیده ایم و این پیشرفت ها ارزشی نخواهد داشت.

آیت الله سیفی مازندرانی  افزود: زمانی این پیشرفت ها ارزش خواهد داشت که در کنار آن ارزش های الهی و دینی حفظ شود و دستخوش تغییر و انحراف نشود.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم روحانیت مبارزه با بدعت هاست با اشاره به روایتی از معصوم(ع) خاطر نشان ساخت: یکی از وظایف مهم علما و روحانیت مبارزه با بدعت هاست و اگر مسئولی در نظام اسلامی با استفاده از تریبونی که در اختیار دارد در حریم ارزش های دینی و الهی دخالت کند و حرف هایی مغایر با اصول و ارزش های اسلامی بزند اینجا عالم اسلامی وظیفه دارد که ارزش های اسلام ناب را به احسن بیان بازگو نماید و با بدعت ها مبارزه کند.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به وجود اصل مذاکره در زمان رسول خدا(ص) گفت: مذاکره بوده است، اما خدای متعال در قرآن کریم برای پیامبرش اصول و حدودی در مذاکره قرار داده است و رسول خدا(ص) نیز به این شروط و اصول کاملا پایبند بودند.

وی افزود: تنها سوره ای که در قرآن مجید بدون"بسم الله الرحمن الرحیم" شروع شده است و شدت غضب ذات مقدس حق را می رساند سوره توبه است، موضوع این سوره، غضب پروردگار از کفار معاهَد است؛ همانها که با مسلمین عهد و پیمان بسته اند این سوره با اعلان برائت از مشرکین و سران کفری که با آنها معاهده بسته شده (آنها که غضب خدا شامل آنها است) آغاز گردیده است: «براءة من الله و رسوله الی الذین عاهدتم من المشرکین»، و در ادامه استثنائی را بیان می کند: «الا الذین عاهدتم من المشرکین ثم لم ینقصوکم شیئا و لم یظاهروا علیکم احدا فاتمّوا الیهم عهدهم الی مدتهم»؛ همانطور که در ادبیات و کتب اصولی آمده است مستثنی منه، اصل و قاعده است، و مستثنی خلاف اصل است؛ سوره توبه، اصل را بر بی اعتمادی گذاشته و چنین می فرماید: که ای مؤمنین! اگر خدا و رسولش را قبول دارید بدانید که در معاهده ای که با کفار و سران کفر می بندید اصل بر بی اعتمادی است، مذاکره کنید ولی اعتماد نکنید.

آیت الله سیفی مازندرانی تاکید کرد: قرآن کریم،  بنا را بر بیزاری و برائت از مشرکینی گذارده که با شما عهد بسته اند و در ادامه کسانی که با آنها معاهده بسته اید را همراه با دو قید استثناء کرده است: «ثم لم ینقصوکم شیئا و لم یظاهروا علیکم احدا فاتمو الیهم عهدهم»؛ مگر کفار معاهدی که وقتی با شما عهد می بندد شما را تحقیر نکنند و بر شما نقص وارد نکنند و ضربه نزنند.

وی گفت: اکنون سؤال ما این است که در همین برجام کدام یک از این اروپایی ها و اعضای5+1 به شما ضربه نزده و وفادار نسبت به شما بوده اند و شما را پشتیبانی کرده اند؟ مگر نه این است که اینها دائما هم پیمان آمریکا و اسرائیل و صهیونیست هستند؟ عبارت «و لم یظاهروا علیکم احدا» نکره در سیاق نفی است که افاده عموم می کند و به این معناست که هیچ دشمنی از دشمنان شما را پشتیبانی نکنند.

استاد حوزه علمیه گفت: کشورهای مذکور هر جا  که شما را ضعیف ببینند همه با هم علیه شما متحد و هم صدا می شوند، مگر فتنه سال 88 یادتان رفته است؟! مگر در تظاهرات خیابانی اخیر تجربه نکردید؟! اینها اگر قدرتشان برسد به شما لحظه ای مجال نمی دهند؛ لذا شما با چه مجوزی به مذاکرات ادامه می دهید؟ بدون شک ادامه این مذاکرات در صورتی که مخالف با اصول بیان شده قرآن باشد خلاف حکم قرآن و نامشروع است.

وی افزود: در ادامه سوره توبه آمده است: «کیف و ان یظهروا علیکم لایرغبوا فیکم الًّا و لا ذِمّة»؛ چگونه بر آنها اعتماد می کنید در حالی که اگر در جایی در نقطه ضعف واقع شوید و آنها خودشان را در نقطه قوت ببینند؛ اصلا هیچ عهد و پیمانی را پایبند نیستند و به آن عمل نمی کنند.

آیت الله سیفی مازندرانی افزود: از بس کفار معاهده می بندند و نقض می کنند قرآن، اصل را بر بیزاری و غضب و بی اعتمادی بر کفار معاهد قرارداده است! «الا الذین عاهدتم من المشرکین ثم لم ینقصوکم شیئا و لم یظاهرو علیکم احدا فاتموا الیهم عهدهم»؛ ولی مادامی که این موضوع را احراز نکردید حق وفای به عهد با آنها را ندارید. و شما نه تنها احراز با وفای آنها ندارید؛  بلکه بی وفاییشان را بارها احراز کرده اید، و تجربه کرده اید این امر را  که آنها  همیشه در مقام تحقیر و تنقیص شما بوده اند

وی افزود:  اینها همه یک دلیل بر عدم مشروعیت پیمان هایی همچون برجام است؛ شما در برجام تجربه کردید که این کشورها به عهد خودشان پایبند نیستند، همین ها بودند که بعد از عهد بستن، به شما ضربه زدند،مگر شک دارید که دست اینها با اسرائیل و کشورهای داعش پرور منطقه در یک کاسه است؟

این استاد حوزه خاطر نشان ساخت: طبق آیاتی که بیان شد، هر معاهده ای بسته می شود باید تضمین کننده عزت مسلمین باشد چرا که فلسفه مذاکرات پیامبر اکرم(ص) این بود که حضرت برای مسلمین عزت و استقلال ایجاد کند و اگر خوف عقلایی داده شود که این مذاکرات موجبات تشعیف اسلام و مسلمین است مشروع نمی باشد.

وی گفت: کسی که در یک تریبون عمومی مطلبی را وارونه بگوید یا جاهل مرکب است، یعنی نمی داند که نمی داند که خب معذور است؛ اما اگر احتمال خلاف می دهد و دیگران به او تذکر داده اند در چنین مواردی او مرتکب حرام شده است و واجب است که شبهه مطروحه را اصلاح نماید.

آیت الله سیفی مازندرانی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به حکم نقد علمی مواضع ولی امر مسلمین در تریبون های عمومی گفت:  نقد مواضع سیاسی ولی امر مسلمین شرعا جایز نیست، چرا که تضعیف نظام اسلامی و ولایت فقیه است و از اعظم محرمات می باشد.

وی با اشاره به وجود شرط التزام عملی به ولایت فقیه در مناصب گوناگون نظام اسلامی گفت: چنین مسئولی که در یک تریبون عمومی مواضع و راهبردهای کلان ولی امر مسلمین و نظام اسلامی را زیر سوال می برد آیا می شود گفت که التزام عملی به ولایت فقیه دارد؟، قطعا چنین فردی صلاحیت برای هیچ پستی در نظام اسلامی را ندارد.

این استاد حوزه در پایان نقش علما و مراجع تقلید در حفظ و حراست از مبانی و ارزش های نظام اسلامی را مهم توصیف کرد و گفت: فقها و علمای حوزه قم و سایر حوزه های علمیه بزرگترین رسالتشان در عصر کنونی، حراست از نظام اسلامی و اصل ولایت فقیه  است چرا که نظام اسلامی و ولایت فقیه از شعائرالله است و وظیفه همه ما این است که با بصیرت کافی از شعائر الهی دفاع کنیم.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد هادی سمتی IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    2 1
    سلام چرا تیتر مبهم؟
    • محدثه IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      1 1
      اگر همان آقای سمتی هستید که در دوره های دفتر تبلیغات اسمتان را شنیدم، باید به شما بگویم اگر سواد رسانه بالاتری داشتید اینگونه نمیگفتید
  • سید رضا حسینی IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    1 0
    درود بر صراحت آیت الله سیفی مازندرانی
    • محمد هادی سمتی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      0 0
      بله هستم. تیتر زنی با ابهام وقتی مخاطب متوجه هست چه سودی داره؟
  • زینب محسنی IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    2 0
    پیشنهاد میکنم تا اطلاع ثانوی روحانی هرچی گفت از خودتون نقطه ضعف نشون دید و فقط ضعفهای دولت رو برجسته کنید. اون اتفاقا میخواد که جریان انقلابی وارد این دو قطبی بشه. متاسفانه معاونان و برخی مسئولان قضایی هم وارد پاسخ به روحانی و ایجاد دوقطبی در جامعه شده اند... کاش همه بهش بی محلی میکردند و فقط همه یکصدا یه چیز رو ازش مطالبه میکردند. چرا وضع اقتصادیمون اینه؟ چرا.... چرا....
  • محمدطه IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    1 0
    چه عجب یه نفر پاسخ این ... رو داد
  • رضا IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    1 0
    احسنت به حضرت استاد سیفی مازندرانی.