پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلاب خواهر

حوزه/ تربیت باید براساس متد و روش هایی باشد که قرآن بیان کرده است؛ دانش های بومی محتوای درستی دارند اما متد آن اسلامی نیست؛ تنها محتوا و متد پیامبراکرم(ص) الگو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام قنبرزاده استاد و پژوهشگر حوزوی، امروز در سومین سمینار علمی «آموزش های اسلامی؛ چالش های فرارو» که در مدرسه علمیه خواهران کوثر برگزار شد، گفت: قرآنی سازی در همه مباحث دانشی و آموزشی حتی در روش ها مهم است.

وی با بیان اینکه قرآن، عترت و عقل سه منبع کسب علم اسلامی محسوب می شوند، اظهار داشت: در بین این سه منبع اسلامی قرآن کریم ذاتا در درجه نخست قرار می گیرد و در مرحله بعدی روایات هستند که آیات را تفسیر می کنند.

حجت الاسلام قنبرزاده با اشاره به اینکه قرآن کریم از دو بخش توصیف و توصیه تشکیل شده است، ابراز کرد: برخی معتقد هستند توصیفات قرآن بیش از توصیه های آن است در حالی که چنین نیست زیرا قرآن هم توصیف است و هم توصیه آن هم در حد اعلا و اکثر؛ این طور نیست قرآن توصیف کرده باشد و توصیه را بر عهده انسان گذاشته است.

وی با طرح این سوال که چگونه می شود روش را از قرآن کریم گرفت، پاسخ داد: قرآن کریم علاوه بر اینکه به انسان ها محتوا می دهد، روش ها را نیز برای تعالی بشر به آنها ارائه می کند، برای مثال زمانی که آدمی را به اقامه نماز توصیه می کند نحوه و راهکار چگونه نماز خواندن را نیز به او می گوید.

وی با استناد به آیات الهی، اظهار داشت: زمانی که خداوند می فرماید شما را از ظلمات به سوی نور هدایت کردیم بیانگر آن است مردم در یک سیر منطقی به سوی فرهنگ و هدایت حرکت کردند.

حجت الاسلام قنبرزاده با تاکید بر اینکه قرآن فرازمانی و فرامکانی است، ابراز کرد: تربیت باید براساس متد و روش هایی باشد که قرآن بیان کرده است؛ دانش های بومی محتوای درستی دارند اما متد آن اسلامی نیست؛ تنها محتوا و متد پیامبراکرم(ص) الگو است.

وی تصحیح باور جامعه را در گرو به کار گرفتن روش پیامبراکرم(ص) دانست و گفت: چرا امروز بعد از گذشت چهل سال شاهد بدحجابی و بی بندوباری هستیم؟ پاسخ این است که ما محتوای درستی داریم اما در روش دچار مشکل هستیم بنابراین تا زمانی که زیر ساخت و روش ها اصلاح نشود نمی توان مردم را به سمت حجاب دعوت کرد.

وی ادامه داد: اگر  ما می خواهیم مردم اهل امر به معروف شوند ابتدا باید حس مسؤولیت در وجود آنان اصلاح شود و این حس مسؤولیت را قرآن می گوید چگونه باید کسب شود.

حجت الاسلام قنبرزاده پرسش را یکی از ابزار های تربیتی برشمرد و گفت: قرآن کریم از ابزار پرسش به عنوان یک روش خاص استفاده می کند که می تواند ما را در تعالیم اسلام کمک کند. برای اینکه آموزش هایمان دچار چالش نشوند آموزش های اسلامی را باید از قرآن کریم استخراج کنیم و آن را با روش پیامبراکرم(ص) تطبیق دهیم.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha