جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کنفرانس وحدت

حوزه/ پیامبر اعظم(ص) هیچ گاه آغازگر جنگی نبودند، اما در برابر شرک هرگز کوتاه نیامدند و درست است که ایشان، پیامبر رحمت بودند، اما هرگز در برابر دشمن منفعل نبودند؛ این مهمترین موضوعی بود که در روز دوم کنفرانس سی و سوم وحدت اسلامی بر آن تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، نوبت عصر دومین روز برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی شاهد برگزاری نشست «اتحادیه جهانی فرزندان شاهد، ایثارگران و هابیلیان»، نشست «جمعیت های تقریب نهاد جهان اسلام»، گفتگو و تبادل نظر دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و وزیر اوقاف سوریه، کمیسیون «اتحادیه جهانی خیرین مسلمانان و موسسات خیریه جهان اسلام»، و ... بود.

*نشست «جمعیت های تقریب نهاد جهان اسلام»

نشست «جمعیت های تقریب نهاد جهان اسلام» یکی از نشست های عصر روز دوم کنفرانس سی و سوم وحدت اسلامی بود که در آن بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای مقابله با جنگ نرم دشمن تاکید شد.

هیأت رئیسه نشست «جمعیت های تقریب نهاد جهان اسلام» هم متشکل از آقایان حجت الاسلام محمدی عراقی، تقی پور، سید مهدی هاشمی و مجید حیدری بود.

از جمله محور های سخنرانی های این نشست عبارت بود از مقاومت محور وحدت و نقش تشکل های مردم نهاد در حمایت در آزاد سازی قدس، تبیین گفتمان وحدت با هدف آزاد سازی مسجد الاقصی، نشست جهانی تشکل های مردم نهاد در حمایت از مسجد الاقصی و تاسیس جمعیت های تقریب نهاد در کشور های محور مقاومت، بهره جستن از ظرفیت نخبگانی اقشار اجتماعی و ایجاد جبهه متحد جهانی در مقابله با معامله بزرگ قرن، تبیین گفتمان وحدت سال 1398(کمیته فرهنگی و اجتماعی و رسانه)، ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی برای مقابله با قدرت نرم و صهیونیسم بین الملل.

«دیپلماسی حمایت» نیاز امروز امت اسلامی/ رسول الله(ص) هرگز در برابر دشمن منفعل نبودند

اتحاد و همدلی بین مسلمانان دستاورد کنفرانس وحدت

محمدناظمی اردکانی، معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست اظهار کرد: حاصل کنفرانس وحدت اسلامی، اتحاد و همدلی بین مسلمانان است.

وی ادامه داد:  در این کنفرانس باید مکانیزمی توسط تشکل های مردم نهاد ترتیب اثر دهیم و در راستای وحدت هرچه بیشتر مذاهب اسلامی آن را ترویج دهیم.

یمن دچار بحران بزرگی است

یک عالم شیعی از یمن هم در این نشست با اشاره به اینکه، یمن امروز دچار بحرانی بزرگ و اساسی است، گفت: باید بتوانیم با آشنا کردن جوانانمان با قرآن کریم دشمنان را از هدفشان دور کنیم.

وی یادآور شد: امروز مستکبران سعی می کنند جوانان مسلمان را به اسم آزادی با کشورهایشان دشمن کنند که باید تدابیری برای این موضوع در نظر گرفته شود.

اوضاع عراق نتیجه جنگ نرم است

تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی هم در این نشست گفت: آنچه امروز به واسطه جنگ نرم، در فضای مجازی در عراق اتفاق می افتد، مسئله مهمی است که باید به آن پرداخته شود، چرا آمریکا و رژیم صهیونیستی سرمایه گذاری های بسیاری در این مسیر کرده اند.

وی افزود: اتفاقاتی که امروز در لبنان و یمن رخ می دهد،   باید به نحوی سازمان دهی شود که کشورهای اسلامی بتوانند مقتدرانه از چنین جنگ نرمی نجات پیدا کنند.

علمای شیعه و اهل سنت لبنان هیچ اختلافی باهم ندارند

حسین العریض از کشور لبنان نیز در این نشست گفت: در لبنان علمای شیعه و اهل سنت هیچ اختلافی باهم ندارند و علیرغم تمام مشکلاتی که دشمنان ترتیب داده اند، ما در راستای تقریب کنارهم به صورت متحد در این مسیر پرفراز و نشیب گام های موفقیت آمیزی برداشته ایم.

دشمن جوانان را مورد هدف قرار داده است

ملاقادر قادری از علمای اهل سنت هم در ادامه این نشست گفت: در طول ۸سال جنگ تحمیلی دشمنان به همه حمله می کردند و تفاوتی بین مذاهب قائل نبودند.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: دشمن در فکر انحرافات جوانان ماست و همواره جوانان ما را مورد هدف قرار داده است که باید در مقابل آن ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: نشست هایی همانند کنفرانس وحدت اسلامی حقیقتا تأثیر به سزایی در اتحاد بین مسلمانان داشته است.

«دیپلماسی حمایت» نیاز امروز امت اسلامی/ رسول الله(ص) هرگز در برابر دشمن منفعل نبودند

*کمیسیون «اتحادیه جهانی خیرین مسلمانان و موسسات خیریه جهان اسلام»

برگزاری جلسه کمیسیون «اتحادیه جهانی خیرین مسلمانان و موسسات خیریه جهان اسلام» به ریاست حسین انواری سرپرست سابق کمیته امداد امام خمینی(ره)، یکی دیگر از برنامه های روز دوم کنفرانس سوی و سوم وحدت بود

انواری، در این نشست اظهار کرد: خیر رساندن جزء ویژگی فطری انسان‌ است، اما اگر همین فطرت هم مدیریت نشود، شاهد خواهیم بود که بیشتر منابع و امکانات در دست یکسری افراد خاص قرار می‌گیرد و برخی افراد جامعه نیازمند می‌شوند، در اینجاست که نیاز شکل‌گیری اتحادیه خیرین مسلمان و مؤسسات خیریه جهان اسلام احساس می‌شود.

رئیس کمیسیون «اتحادیه جهانی خیرین مسلمانان و موسسات خیریه جهان اسلام» ادامه داد: کار مهم دیگر این کمیسیون، اولویت‌بندی نیازهای جوامع اسلامی است، اگر نیازهای اصلی تأمین نشود، تأمین نیازهای فرعی هم  گره ‌گشا نیست، در نتیجه باید بدانیم که مدیریت امکانات، اولویت ‌بندی و تسهیل در این کار سه اصل مهم است که باید در این اتحادیه به آن پرداخته شود.

«دیپلماسی حمایت»

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه جهانی خیرین مسلمان به جهت ایجاد شبکه‌ ارتباطی میان خیرین و مؤسسات خیریه جهان اسلام، می‌تواند گامی مهم در جهت گسترش گفتمان حمایت‌گرایانه‌ی اسلامی و بستری در اجرای راهبرد «دیپلماسی حمایت» و تشکیل امت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

وی افزود: شناسایی خیرین، حمایت مادی و معنوی در جهت بسترسازی و ایجاد جامعه تقریب نهاد خیرین، بهره‌مندی از ظرفیت خیرین، الگوسازی، ارائه خدمات مشاوره‌ای، ایجاد فرصت‌های جدید جهت عضویت در ساختارهای نودوستانه و حمایت‌گرایانه و ایجاد نقش جهانی برای کمک‌رسانی در حوادث طبیعی و غیرمترقبه از جمله اهداف این اتحادیه است.

رئیس «اتحادیه جهانی خیرین مسلمانان و موسسات خیریه جهان اسلام» تصریح کرد: یمن و فلسطین اولویت اول است و برنده فردی است که برای کمک به دیگران در این امر سبقت بگیرد.

انواری همچنین با ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل یک شبکه اجتماعی، گفت: شناسایی و تجمیع گروه‌هایی که در کشورهای دیگر فعالیت خیرخواهانه دارند و الگو گیری از آنها، بسیار حائز اهمیت است.

سوءاستفاده سیاسی فرقه ای از خدمات انسانی

محمد محمدی فر، عضو هیأت مؤسس اتحادیه خیرین مسلمان و مؤسسات خیریه جهان اسلام و نماینده کمیته امداد امام خمینی(ره)   هم در این نشست، با بیان اینکه یکی از چالش های موجود این است که ارائه خدمات انسانی به دیگران مورد سوءاستفاده های سیاسی فرقه ای قرار می گیرد، گفت: برای از بین رفتن این سوء تفاهم و خدمت ناب به محرومین، حتما تفکر و تدابیری باید اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در جهان اسلام با مساله فقر راهبردی مواجه هستیم، اما آنچه مهم است، رعایت اولویت در جوامع محروم مسلمان است که یمن و فلسطین در راس این اولویت است؛   شبکه خیر و احسان اسلامی در قالب تقریب مذاهب اسلامی باید به دنبال توسعه هسته های مردمی باشد و از این ظرفیت بهره ببرد.

«دیپلماسی حمایت» نیاز امروز امت اسلامی/ رسول الله(ص) هرگز در برابر دشمن منفعل نبودند

*تبادل نظر و گفتگوی آیت الله اراکی و وزیر اوقاف سوریه

روز دوم برگزاری سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، شاهد دیدار و گفتگو و تبادل نظر وزیر اوقاف سوریه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.

آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در دیدار، محمدعبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه، گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند ما را از اختلافات دور کرده و به وحدت نزدیک کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت، معرفی و تبیین دشمن مشترک میان مسلمان را از برکات کنفرانس بین‌المللی وحدت برشمرد و تصریح کرد: مسلماً دستآوردهای کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، سبب رسیدن ما به هدفمان در زمینه وحدت می‌شود.

وی اظهار کرد: اقامه نماز وحدت، گفت‌وگو و تبادل نظر میان علمای کشورهای اسلامی و... از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند جامعه اسلامی را به وحدت نزدیک کند.

آیت الله اراکی، وظیفه مجمع تقریب را هموار کردن راه گفت‌وگو و ارتباط میان علما و مسلمانان کشورهای اسلامی دانست و افزود: ما در مجمع تقریب مذاهب اسلامی به دنبال ایجاد صف واحد علیه استکبار جهانی هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد که با وحدت تمام گروه ها، سوریه پایگاه و قلعه اسلام معتدل باشد.

ابراز خشنودی از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت

محمدعبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه نیز با ابراز خشنودی از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت و تأکید بر ضرورت وحدت، گفت: گزارش کاملی از این کنفرانس را به رئیس جمهور سوریه اطلاع رسانی خواهم کرد.

وی با ابراز خوشنودی از روابط خوب ایران و سوریه، افزود: کنفرانس وحدت، اثبات کرد جامعه اسلامی می‌تواند متحد شود، البته باید به دنبال انجام کارهای عملی نیز باشیم.

وزیر اوقاف سوریه یادآور شد: در کنفرانس وحدت شاهد ارتباطات بسیار خوبی بودیم و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

«دیپلماسی حمایت» نیاز امروز امت اسلامی/ رسول الله(ص) هرگز در برابر دشمن منفعل نبودند

*نشست «اتحادیه جهانی فرزندان شاهد، ایثارگران و هابیلیان»

نشست «اتحادیه جهانی فرزندان شاهد، ایثارگران و هابیلیان» یکی از نشست های جانبی نوبت عصر دومین روز برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی بود و هیأت رئیسه این جلسه را حجت الاسلام شهیدی، رحماندوست، محمد حسین ظریفیان و عامریان تشکیل می دادند.

از جمله محورهای مطرح شده در این نشست، ساز و کار حمایت از فرزندان شهدای راهپیمایی بازگشت، نقش فرزندان شهدا در جهت تداوم مقاومت و تقویت روحیه شهادت طلبی، تجلیل از فرزندان شاهد نقش آفرین و دارای مقامهای جهانی، گردهمایی بزرگ فرزندان شهدا از کشورهای جهان و تبیین گفتمان وحدت سال 1398(کمیته فرهنگی اجتماعی و رسانه)

لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شواری اسلامی در این نشست با تبریک ایام هفته وحدت، اظهار کرد: راهپیمایی بازگشت ملت فلسطین، مصداق بارز وعده نصرت الهی است که در قرآن آمده است.

وی افزود: رسول خدا(ص) پیام آور صلح  بود و از آغاز روزهای تشکیل حکومت در مدینه در جهت عقد پیمان های سه گانه جامعه اسلامی، یهودیان و مسلمانان و شهروندان مدینه همت گذاشتند.

افتخاری ادامه داد: بررسی غزوات پیامبر(ص) حکایت از آن دارد که ایشان هیچ گاه آغاز گر هیچ جنگی نبودند، اما در برابر شرک هرگز کوتاه نیامدند؛ درست است که ایشان پیامبر رحمت بودند، اما هرگز در برابر دشمن منفعل نبودند.

اگر فرهنگ شهادت نبود، سوریه و لبنان الان مستعمره بودند

وی با بیان این که هدف اتحادیه فرزندان شاهد و ایثارگران، گسترش فرهنگ مقاوت افزود: جامعه بشری امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند فرهنگ شهادت و ایثارگری و شهادت است، الگوگیری از شهدا باید سرلوحه برنامه های ما قرارگیرد، که اگر این الگو گیری نبود، کشورهای سوریه، لبنان و ...الان مستعمره بودند.

افتخاری اظهار کرد: وجه اشتراک همه گروه های مقاومت فرهنگ وحدت آفرین ایثار و شهادت است؛ همه کشورهای مسلمان باید با  وحدت و همدلی در صف واحد قرار گیرند و در برابر هجمه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دشمنان ایستادگی کنند.

انتهای پیام 313/3

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha