پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/ یکی از مسائل بسیار مهمی که در این زمانه باید به آن توجه داشته باشیم، وحدت و پرهیز از دوقطبی شدن جامعه است؛ ممکن است منافع کسانی در دوقطبی شدن جامعه باشد؛ اما همگان باید برای حفظ وحدت و ممانعت از ایجاد دوقطبی تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه طلاب و فضلای استان قزوین که امشب در نمازخانه مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق(ع)، اظهار داشت: نبی مکرم اسلام (ص) در روایتی فرمودند: «إذا أرادَ اللّه ُ بأهلِ بَیْتٍ خَیرا فَقّهَهُم فی الدِّینِ، و وقَّرَ صَغیرُهُم کبیرَهُم ، و رزَقَهُمُ الرِّفقَ فی مَعیشَتِهِم ، و القَصْدَ فی نَفَقاتِهِم ، و بَصّرَهُم عُیوبَهُم فیَتُوبوا مِنها، و إذا أرادَ بِهم غیرَ ذلکَ تَرَکهُم هَمَلاً / هرگاه خداوند خوبی خانواده ای را بخواهد آنان را در دین فقیه و آگاه کند، کوچک آنان بزرگشان را گرامی و محترم شمارد ، در معیشتشان ملایمت و مدارا و در هزینه هایشان میانه روی روزیشان کند، به عیب هایشان بینا گرداند و در نتیجه از آنها دست بکشند و توبه کنند؛ و اگر برای خانواده ای خوبی نخواهد آنان را به حال خود رها کند».

وی ابراز داشت: این روایت بیانگر این مطلب است که طلاب نباید به قم دل خوش کنند؛ بلکه بدانند که رسالت خانوادگی و اجتماعی نیز داشته و باید به دیار و منطقه خود برگردند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به روایتی از امام جعقر صادق علیه السلام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حضرت فرمودند: «و اعْلَموا أنَّ اللهَ إذا أرادَ بِعبدٍ خیراً شَرَحَ صَدرَهُ لِلإسلامِ فإذا أعطاهُ ذلکَ أنْطَقَ لِسانَهُ بِالحَقَّ و عَقَدَ قَلْبَهُ علیه فَعَمِلَ بِهِ. فَإذا جَمَعَ اللهُ لَهُ ذلکَ، تَمَّ له إسلامُهُ و کانَ عِندَاللهِ إنْ ماتَ عَلی ذلکَ الحالِ مِنَ المسلمینَ حقاً. و إذا لم یُرِدِ اللهُ بِعبدٍ خیراً وَ کَلَهُ إلی نَفسِهِ و کانَ صَدرُهُ ضَیِّقاً حَرَجاً فإن جَری علی لِسانِهِ حَقٌّ لَم یَعقِدْ قَلْبَهُ علیه. و إذا لم یَعقِدُ قَلبَهُ علیه، لم یُعْطِهِ اللهِ العَمَلَ بِهِ. فإذَا اجْتَمَعَ ذلکَ علیهِ حتی یَموتَ و هو علی تلکَ الحالِ کانَ عندَ اللهِ مِنَ المنافقینَ و صارَ ما جری علی لسانِهِ مِنَ الحقِّ لم یُعطِهِ اللهُ أنْ یَعقِدَ قَلْبَهُ علیه و لم یُعطِهِ العَمَلَ بِهِ حُجَّةً علیهِ یومَ القیامةِ. فاتَّقُوا اللهَ و سَلُوهُ أنْ یَشْرَحَ صُدورَکُن لِلإسلامِ و أنْ یَجعَلَ ألسِنَتَکُم تَنْطِقُ بالحقِّ حتّی یَتَوفّاکُم و أنتم علی ذلکَ و أن یَجعَلَ مُنْقَلَبَکُم مُنقَلَبَ الصالِحینَ قَبلَکم. و لا قُوَّةَ إلا باللهِ. و الحمدُللهِ ربِّ العالمینَ/ بدانید که اگر خدا بخواهد به بنده‌ای خیر برساند، سینه‌اش را برای تسلیم شدن گشاده فرماید. و وقتی چنین کند زبانش را به (گفتن) حق گویا کند و او اعتقاد به آن پیدا می‌کند (تسلیم حق می‌شود) و در نتیجه اهل عمل به آن می‌شود. و آنگاه که خدا همه‌ی اینها را برای او فراهم کند، اسلامش کامل شده و اگر با همین حال از دنیا برود، نزد خدا جزء مسلمانان حقیقی خواهد بود. و اگر نخواهد به بنده‌ای خیر برساند، او را به حال خودش رها می‌کند و سینه‌اش تنگ و بسته خواهد بود. در نتیجه اگر حقّی بر زبانش جاری شود، اعتقاد به آن پیدا نمی‌کند (تسلیم حق نمی‌شود). و چون اعتقاد پیدا نکرده، خداوند توفیق عمل به آن را به او نمی‌دهد. و آنگاه که این خصوصیات (بی‌اعتقادی و ترک عمل) تا زمان مرگ در او باشد و او با همین حال از دنیا برود، پیش خدا جزء منافقان خواهد بود و همان حقّی که بر زبانش جاری شده اما توفیق اعتقاد و عمل به آن را از طرف خدا پیدا نکرده، در روز قیامت حجّتی علیه او خواهد شد. حال که چنین است پس تقوای الهی پیشه کنید و از خدا بخواهید تا سینه‌هایتان را برای تسلیم شدن فراخ کند و کاری کند که زبان‌هایتان به سخن حق گویا شود و تا هنگام مرگ بر همین حال شما را نگه دارد و اینکه عاقبت شما را همچون عاقبت صالحان پیش از شما قرار دهد. و قدرتی نیست مگر از خدا. و ستایش از آنِ خدای ربّ العالمین است».

* باید از دوقطبی شدن جامعه پرهیز کنیم

امام جمعه قزوین در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع وحدت اشاره و تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که در این زمانه باید به آن توجه داشته باشیم، وحدت و پرهیز از دوقطبی شدن جامعه است؛ ممکن است منافع کسانی در دوقطبی شدن جامعه باشد؛ اما همگان باید برای حفظ وحدت و ممانعت از ایجاد دوقطبی تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان داشت: ما باید بدانیم آنجه که سبب وحدت مسلمین می شود، مبانی دینی و آرمان های قرآنی است؛ نه مسئله دیگر؛ هیچ موضوعی جز دین و قرآن نمی تواند ما را در کنار یکدیگر بنشاند و قلب ها را به هم نزدیک نماید.

وی اظهار داشت: وقتی سخن از وحدت به میان می آید، قرآن در ابتدا در آیه 101 آل عمران، وحدت انسان را با خدا زمینه سازی می کند؛ سپس در آیه دیگر ما را به وحدت اجتماعی دعوت می نماید.

* تأکید بر هجرت طلاب به استان قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بر هجرت طلاب به استان قزوین تأکید کرد و ابراز داشت: فرهنگ نشر معارف قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت باید در ما مستحکم شود و باید نسبت به آن برنامه داشته باشیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان ساخت: اینکه طلاب و فضلا فقط در قم باشند، مناسب نیست؛ باید به منطقه آمده و برای اقشار گوناگون مردم تلاش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: ما شاهد این موضوع هستیم که طلاب و فضلا در ایام گوناگون، زحمات بسیاری می کشند؛ اما انتظار بالاتر از این فعالیت هاست و طلاب باید هجرت بلندمدت به منطقه خود داشته باشند.

* پاسخ به سؤالات طلاب و فضلای قزوینی

وی در پاسخ به سوال یکی از طلاب که جنابعالی چه مقدار در منطقه موفق بوده اید، بیان داشت: حقیقتا ما نتوانسته ایم به منویات رهبر معظم انقلاب در منطقه جامه عمل بپوشانیم؛ اما تلاش ما این است که در راستای فرمایشات ایشان، بدویم و کار کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پاسخ به این سؤال که برای انتخابات مجلس چه برنامه ای دارید؟ اظهار داشت: از کاندیداهای توانمند، ولایتمدار، دغدغه مند و ... حمایت خواهیم کرد تا نمایندگانی خوب از استان قزوین به مجلس شورای اسلامی راه پیدا نمایند.

امام جمعه قزوین در پاسخ به این سؤال که چه برنامه ای برای بازگشت طلاب به استان دارید؟ ابراز داشت: از طلاب توانمند و کوشا که می توانند در استان قزوین فعالیت نمایند، تقاضا داریم حتما به منطقه آمده و در خدمت آنان هستیم.

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین درگاهی، رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز دو جریان فکری در کشور وجود دارد که گاهی کشور دست یک جریان و گاهی در دست جریان دیگر است.

وی ابراز داشت: جریان منورالفکری و تمایل به غرب از گذشته وجود داشته و امروز چیز تازه ای نیست؛ چراکه وقتی از زمان قاجار حساب کنیم، تمام قراردادها با غرب بود و امروز نیز همان تفکرها وجود دارد و به دنبال همان برنامه ها هستند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب استان قزوین خاطرنشان ساخت: امروز نهادهایی که در کشور زیر نظر ولایت فقیه فعالیت می کنند، بسیار فعال و پرتلاش بوده و به دستاوردهای مناسبی رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین درگاهی تصریح کرد: پدر موشکی ایران که کارهای بزرگی را در این کشور انجام داد، زیر نظر رهبر انقلاب فعالیت می کرد و امروز شاهد دستاوردهای این شهید عزیزو همکاران او هستیم.

وی بیان داشت: امروز ضربه های بسیاری را از پشتیبانان تفکر تجددگرایی در کشور خورده ایم؛ اما باید دانست که رودخانه انقلاب این افراد را با خود خواهد برد و به روزهای خوب خواهیم رسید.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای قزوین اظهار داشت: توجه و دقت در بیانیه گام دوم انقلاب از ضروریاتی است که طلاب و فضلا باید پیگیر آن باشند.

حجت الاسلام والمسلمین درگاهی در بخش دیگر از سخنان خود ابراز داشت: صندوق قرض الحسنه طلاب استان قزوین پس از توقف یکساله، مجدد فعالیت خود را آغاز کرده و وام های طلبگی را برای طلاب و فضلای عزیز در نظر گرفته ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha