جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جامعه المصطفی

حوزه/ مدیران مرکز امارت شرعیه هندوستان در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، همیاری جامعةالمصطفی را در برگزاری کنفرانس مشترک علمای ایران و هند و ارائه رشته‌های مقارن در این کشور خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مدیران مرکز امارت شرعیه هندوستان در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی،ضمن تشریح بخشی از فعالیت‌های مرکز امارت شرعیه در هندوستان، تصریح کردند: هدف از این دیدار، بررسی زمینه همکاری و تعامل علمی با جامعةالمصطفی است.

پی‌آمدهای مثبت چنین دیدارهایی و نیز آثار آن در تحکیم ارتباطات علمای ایران و هند، نکته‌ دیگری بود که مهمانان رئیس جامعةالمصطفی به آن اشاره کردند و با اشاره به ضرورت ارائه علوم مقارنه‌ای به مسلمانان هند، اظهار داشتند: بسیار مشتاقیم که جامعةالمصطفی کتاب‌هایی به زبان عربی با رویکرد تقریبی در اختیار مدارس علمیه بزرگ هند قرار دهد تا گام بزرگی در ارتقای سطح علمی مشتاقان فراگیری این علوم در هند برداشته شود.

از دیگر پیشنهادهای مسئولان مرکز امارت شرعیه هند، برگزاری سمیناری با حضور علمای هند و ایران به منظور آشنایی متقابل بود. آنان همچنین بر ضرورت حضور اندیشمندان جامعةالمصطفی در مراکز اهل سنت در هند و آثار مثبت این کار در تقویت روابط متقابل تأکید ورزیدند.

ایشان نیاز مردم هند را بهره‌مندی از کمک فکری و علمی جامعةالمصطفی برشمردند و از حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی درخواست داشتند جامعةالمصطفی در این زمینه مردم هند و علاقه‌مندان علوم دینی را در این کشور یاری دهد.

رئیس جامعةالمصطفی نیز ضمن خیرمقدم به میهمانان و تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت، ضمن تشریح گوشه‌ای از توانایی‌ها و دست‌آوردهای جامعةالمصطفی در عرصه‌های گوناگون، تقویت وحدت اسلامی را یکی از ضروریات امت اسلامی برشمرد و بیان نمود: انقلاب اسلامی، راهبرد خود را توسعه و تحکیم وحدت اسلامی قرار داده است و براساس آن، جامعةالمصطفی نیز تقویت وحدت جوامع اسلامی را ضروری می‌داند.

وی مسئله فلسطین و دفاع از مردم مظلوم آن را در برابر تجاوز اشغالگران، از مهم‌ترین وظایف دنیای اسلام دانست و تصریح کرد: برخلاف برخی دولت‌های اسلامی، که به دنبال سازش با اشغالگران هستند و به تکفیر و تفرقه میان مسلمانان دامن می‌زنند، جمهوری اسلامی ایران مسلمانان را به وحدت، تقریب و مقاومت با دشمنان اسلام و ایستادگی در برابر آنان فرامی‌خواند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به روابط دیرینه ایران و هند، بر جبران عقب‌ ماندگی‌های علمی جهان اسلام به همت مراکز علمی اسلامی تأکید نمود و بخشی از مشکلات امت اسلامی را در شرایط کنونی، ضعف علمی جامعه اسلامی برشمرد.

رئیس جامعةالمصطفی از پیشنهاد مدیران مرکز امارت شرعیه هند در زمینه برگزاری کنفرانسی با حضور علمای ایران و هند استقبال کرد و اظهار داشت: جامعةالمصطفی آمادگی دارد برای برگزاری چنین کنفرانسی با موضوع «همکاری مراکز علمی ایران و هند» همکاری نماید.

وی، در ادامه، توجه ویژه به رشته‌های مقارن را در تألیف قلوب پیروان مذاهب اسلامی مؤثر دانست و ابراز داشت: جامعةالمصطفی رشته‌های گوناگون اسلامی را به صورت تطبیقی ارائه می‌دهد و آماده است در ارائه رشته‌های مزبور در مراکز علمی هند همکاری داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی، در پایان، اظهار داشت: علمای هند می‌توانند در دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی حضور یابند تا از مباحث علمی و آموزشی مورد نیازشان بهره‌مند گردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha