پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب اسداء الرغاب که نام کامل آن «إسداء الرغاب بکشف الحجاب عن وجه السّنة و الکتاب، بإثبات وجوب التستّر علی النّساء و الاحتجاب» یکی از بهترین تألیفات فقیهان امامی درباره حجاب و لزوم پوشش بر بانوان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، موضوع حجاب یکی از مباحثی است که پرداختن به آن به‌صورت علمی و در قالب تألیفات مستقل در بین علمای دینی به‌خصوص اهل تشیع مغفول مانده است.

آیت‌الله سید محمدباقر رضوی کشمیری لکنهوی یکی از نخستین فقهای شیعی است که به نگارش اثر فقهی مستقل و تفصیلی در موضوع حجاب پرداخته است.

کتاب اسداء الرغاب که نام کامل آن «إسداء الرغاب بکشف الحجاب عن وجه السّنة و الکتاب، بإثبات وجوب التستّر علی النّساء و الاحتجاب» است را به جرأت می‌توان یکی از بهترین تألیفات فقیهان امامی درباره حجاب و لزوم پوشش بر بانوان دانست.

 از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کتاب  تسلط فوق‌العاده نویسنده به اشعار و ادبیات عرب است، بر این اساس نویسنده همچنان که توانسته متن اصلی کتاب را با واژگان مسجع و تشبیهات و استعارهای فراوان زیبا جلو نماید، توانسته است که برای اثبات دیدگاه‌های خود درباره معنای الفاظ یا هیأت به شواهد متعدد شعر جاهلی یا صدر اسلام استناد نماید.

این اثر که در سال 1347 قمری مصادف با آخرین سال‌های قرن سیزدهم شمسی نگارش یافته مشتمل بر مباحث فقهی پرمایه و گران‌سنگی است که توانسته است نظر مدرسان خارج فقه حوزه را به خود معطوف نماید و به این دروس غنا و رونق بخشد.

استدلال‌های این کتاب، گرچه در مباحثی ازجمله وجوب ستر وجه به چالش کشیده می‌شود اما سطح علمی مباحث به‌گونه‌ای است که فقها را به اذعان خبرویت نویسنده وامی‌دارد؛ به‌گونه‌ای که نمی‌توان استدلال‌های وی را نادیده گرفت و از کنار آن به‌سادگی و بدون نیاز به بحث تفصیلی گذشت.

نکته قابل‌توجه دیگر این کتاب تسریع دسترسی محققین به مطالب کتاب علاوه بر فهرست تفصیلی، نمایه‌های آیات، روایات، اشعار و منابع نویسنده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha