جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب

حوزه/ چنانچه می خواهیم که جامعه ما در بحث کتاب و کتاب خوانی به عنوان یکی از شاخصه های مهم توسعه فرهنگی و علمی، ضعف کنونی خود را به طور جدی برطرف سازد، باید قبل از هر چیز این مساله به عادتی فراگیر و شیرین در سبک زندگی آحاد جامعه به ویژه نسل جدید، تبدیل شود.

خبرگزاری حوزه/ یکی از نکات بسیار مهمی که اتفاقاً در سه محور بیانیه گام دوم انقلاب نیز به طور خاص مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، اهمیت کتاب خوانی و اُنس با این یار مهربان است.

این مسأله نه صرفاً از باب فرهیختگی کتاب خوانان بلکه به عنوان یکی از شاخصه های مهم رشد و توسعه فرهنگی و علمی جامعه، حائز اهمیت است و از این حیث ضروری است که رسانه های جمعی، مردم و خانواده ها، نخبگان و نیز مسئولان و مدیران، همه همت خویش را در راستای توسعه و تقویت فرهنگ کتاب خوانی در کشور مصروف بدارند.

از سویی بر کسی پوشیده نیست که آمار و ارقام مرتبط با میزان سرانه مطالعه در جامعه ایرانی، متناسب با جایگاه و شأنیت فکری و فرهنگی و تمدنی جامعه ما نیست و لذاست که بارها و بارها رهبر فرزانه انقلاب و دیگر علما و بزرگان و دغدغه مندان نسبت به این موضوع، دغدغه مندی و نگرانی خویش را ابراز نموده و خواستار تلاشی منسجم و البته مستمر برای رفع این نقطه ضعف از سوی همگان به ویژه متولیان امر شده اند.

از سویی هر چند نمی توان و نباید هم منکر تاثیر مشکلات اقتصادی در کاهش خرید کتاب و کم رغبتی بسیاری از مردم به سمت کتاب خوانی شد، اما با این حال به نظر می رسد که عامل اصلی در این قضیه بیشتر به مباحث فرهنگی و آموزشی برمی گردد؛ به این که هنوز هم در جامعه ما فرهنگ شفاهی ارجحیت و رغبت بیشتری دارد و به این خاطر، هنوز کتاب خوانی به یک فرهنگ و دغدغه فراگیر تبدیل نشده است.

از این حیث ما چنانچه بتوانیم با تغییر مطلوب در سبک زندگی مردم، عادت به کتاب خوانی را به درستی در سطح جامعه نهادینه کنیم، گام بسیار مهمی در این راستا برداشته ایم که در این جا کانون محوری توجهات و برنامه ریزی ها باید ناظر بر اصل فرهنگ سازی و اطلاع رسانی باشد.

واقعیت آن است که در شرایط کنونی با توجه به استفاده بیش از پیش اعضای جامعه به خصوص نسل جدید از امکانات و ابزارهای نویی چون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، طیف گسترده ای از مردم در زمینه اطلاع یابی و آگاهی پیدا کردن، روش خود را به نوعی تغییر داده اند، به این معنا که به جای آن که از مباحث روز به شکل عمیق و دقیق از طریق کتاب و نویسندگان توانا اطلاع پیدا کنند، بیشتر به دنبال مطالب مختصر و کوتاه در بستر فضای مجازی می گردند که قاعدتاً بسیاری از این مطالب و اطلاعات، اعتبار استنادی ندارد و در قضایای مختلف مثل همین تحولات چند روز اخیر، باعث گمراهی ها و تشویش های قابل تأملی هم شده است.

توجه به این موضوع از این روست که چنانچه آگاهی های ما سطحی و فاقد ریشه و عمق لازم باشد در سبک زندگی و بینش و نگرش ما هم این مساله تاثیر معناداری می گذارد و این سطحی نگری گاه می تواند زمینه ساز بسیاری از مخاطرات و مشکلات در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی باشد.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha