پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سخنرانی آیت الله اراکی در همایش مجتهد شهید در قم

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: یکی از بارزترین علت‌ها برای مشکلات کشورهای اسلامی تفرقه است و راه برون‌رفت از این وضعیت وحدت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اراکی جمعه شب در همایش اتحاد و اخوت با حضور طلاب پاکستانی مقیم قم در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد،با بیان اینکه به عقیده ما پاکستان کشوری است که باید نقش مؤثری در کلان جامعه اسلامی داشته باشد گفت: پاکستان دومین کشور پرجمعیت مسلمان در جهان و از نظر اقتصادی و سیاسی کشور مهمی است و شما با ایجاد وحدت در میان خودتان می‌توانید در پاکستان اثرگذار باشید.

وی بیان کرد: شما باید تلاش کنید در میان شیعه و سنی و طوایف مختلف مسلمان پاکستان هم‌صدایی و وحدت اثرگذار ایجاد شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به پنج رکن از ارکان وحدت اسلامی در قرآن کریم گفت: رکن اول مطرح می‌کند که وحدت همراه با رحمت الهی و تفرقه و اختلاف نوعی عذاب الهی است.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم دو چیز به نام رحمت شناخته شده است، یکی خود قرآن کریم و دیگری ولایت امر الهی است که مصداق آن وجود مقدس رسول‌الله (ص) است.

آیت الله اراکی گفت: آنچه رحمت خدا را نازل می‌کند وحدت است و هرچه ما یکپارچه‌تر باشیم خداوند رحمتش را افزایش می‌دهد و هرچه پراکنده‌تر باشید عذاب بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: رکن دوم مطرح می‌کند که جامعه اصلاً نمی‌تواند پراکنده باشد و اگر پراکنده شد مطمئناً یا تمام یا بخشی از آن جامعه، اسلامی نیست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جامعه اسلامی مولود رسول‌الله(ص) است و لذا اعضای چنین جامعه‌ای فرزندان پیامبر(ص) و برادر هستند و اگر اعضای این جامعه دشمن یکدیگر شدند نمی‌توانند فرزندان رسول اکرم(ص) باشند.

وی تصریح کرد: رکن سوم مطرح می‌کند که اگر تمام جامعه یک‌چیز را دوست داشته و از یک‌چیز تنفر داشته باشند در آن جامعه یکپارچگی و اتحاد است؛ دوستی محمد و آل محمد(ع) ملاک وحدت و یکپارچگی جامعه اسلامی است.

آیت‌الله اراکی گفت: کسی شک ندارد که رژیم صهیونیستی و آمریکا دشمن رسول خدا(ص) هستند پس چطور می‌شود کسی ادعای مسلمانی می‌کند ولی با این رژیم دست دوستی می‌دهد.

وی بیان کرد: رکن چهارم مربوط به شرایط کنونی جامعه اسلامی است؛ این‌که ببینیم چرا مسلمین دچار ضعف شده‌اند و این شرایط در کشورهای اسلامی حاکم شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: همه عناصر قدرت در کشورهای اسلامی وجود دارد و نزدیک به 2 میلیارد نفر جمعیت دارد؛  همه مناطق مهم جهان دست مسلمانان است و از لحاظ اقتصادی نیز بیشترین انرژی جهان در کشورهای اسلامی قرار دارد ولی با چنین قدرتی چرا کشورهای اسلامی باید جزو ذلیل‌ترین امت‌های دنیا باشند.

وی افزود: چرا عربستان که یک کشور ثروتمند و مرکز عالم اسلام است باید این وضعیت را داشته باشد، عربستانی‌ها شرم نمی‌کنند که به آنها می‌گویند شما گاو شیرده هستید، شرم نمی‌کنید که می‌گویند شما را دوست دارند چون پول دارید.

آیت الله اراکی ادامه داد: چرا کشورهای اسلامی باید این‌گونه باشند، در هیچ جای دنیا حتی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز چنین وضعیتی وجود ندارد، تمام جنگ‌ها و خونریزی‌ها در کشورهای اسلامی است.

وی بیان کرد: معلوم می‌شود که مشکلی در جامعه اسلامی وجود دارد، قرآن صراحتاً اعلام می‌کند اگر مؤمن باشید پیروزید، ولی وضعیت فعلی جامعه اسلامی نشان می‌دهد واقعاً ضد آن است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: یکی از بارزترین علت‌ها برای مشکلات کشورهای اسلامی تفرقه است و راه برون‌رفت از این وضعیت وحدت است.

وی تصریح کرد: رکن آخر این است که ببینیم دوست و دشمن ما چه کسی است؛ همه کشورهای اسلامی می‌توانند با هم دوست باشند.

آیت الله اراکی افزود: غربی‌ها بیش از 200 سال در کشورهای اسلامی جنایت کرده‌اند ولی حالا می‌بینیم به جای اینکه کشورهایی مانند عربستان با کشورهای اسلامی دوست باشند به آمریکا نزدیک‌ترند.

وی گفت: چرا نباید دوست و دشمن را از هم تشخیص دهیم، چرا باید این‌گونه باشد که با دوست خودمان دشمن و با دشمن خودمان دوست باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: کشورهای اسلامی مخصوصاً کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، عراق، ترکیه، سوریه و ... باید تلاش کنند که در عرصه‌های سیاسی به هم نزدیک‌تر شوند، لازم نیست مرزها را برداریم و یک دولت شویم تا وحدت داشته باشیم بلکه در تجارت و همکاری‌های علمی و فرهنگی ارتباط بیشتر و راحت‌تر کنیم.

وی گفت: اگر چنین اتحادی بین کشورهای اسلامی وجود داشت کسی جرأت نمی‌کرد به کشمیر جسارت کند.
انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha