پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بازدید آیت الله مقتدایی از رسانه رسمی حوزه

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه گفت: کسانی که ملبس به لباس مقدس پیامبر(ص) می شوند، ارزش و جایگاه خود و لباس و عمامه را بدانند، این لباس پیامبر(ص) است، مواظب باشند، در دام شیطان جن و انس نیفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله مقتدایی در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه شهرستان جویبارگفت: در عظمت و بزرگی شخصیت پیامبر اسلام (ص) همین اندازه بس که خدای عالم، اول نور او را جلوتر از همه عالم خلق کرد و در عظمت و بزرگی امام صادق(ع) این است که با تربیت 4 هزار شاگرد، بزرگترین خدمت به جامعه اسلامی کرده اند و از این لحاظ ایشان رئیس مذهب شیعه می باشند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که طلبگی و پوشیدن لباس مقدس روحانیت بزرگترین افتخار برای جوانان و والدین آنها است،  افزود: لباس روحانیت، لباس پیغمبر اکرم(ص) است و از این لحاظ بسیار با ارزش و پر افتخار است.

وی در توصیه به کسانی که قصد تلبس به لباس روحانیت را دارند، اظهار داشت: کسانی که ملبس به لباس مقدس پیامبر(ص) می شوند، ارزش و جایگاه خود و لباس و عمامه را بدانند، این لباس پیامبر(ص) است، مواظب باشند، در دام شیطان جن و انس نیفتند. خود را آلوده به گناه نکنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که این روزها شاهد جو کاذب و نادرست در میان جوانان در بعضی شهرها بودیم و آن این بود که کسانی که شاگرد مکتب اهل بیت(ع) می شود، آنها را مورد سرزنش قرار می دهند، ادامه داد: اخبار و شنیده ها حاکی از این است که افراد و جوانانی که قصد تحصیل در حوزه را داشتند و دارند، بعضا از سوی افراد دیگر و دوستانشان منصرف شدند و با حرف خود، نظرشان را نسبت به تحصیل در حوزه عوض کردند.

وی اظهار داشت: متأسفانه برای وارد نشدن به حوزه، بعضی ها جو سازی می کنند، می گویند اگر وارد حوزه شوید، ما ارتباط مان با شما قطع می کنیم، با حرف هایشان جوانان مشتاق به حوزه را دلسرد می کنند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه از بعضی رفتارها مانند صرف نظر کردن جوانان برای تحصیل در حوزه انتقاد و گلایه کرد و افزود: روایت معصومین(ع)، ما را از منصرف کردن جوانان مشتاق برای تحصیل علوم دینی، نهی و تحصیل در حوزه و فراگیری علوم دینی را ثواب و ارزش می داند.

آیت الله مقتدایی اظهار داشت: اما این افراد لازم است به این حدیث پیامبر اسلام(ص) توجه کنند « اگر کسی می خواهد نگاه کند به صورت فردی که مطمئنا آزاد شده از جهنم و بهشتی است، این دسته از افراد نگاه کنند به صورت کسانی که در حوزه علمیه تحصیل کردند»؛ یعنی تحصیل در حوزه این قدر با ارزش است.

این استاد حوزه اظهارداشت: اگر پیامبر(ص) فرمودند« فلان آدم اهل بهشت است»، همه تلاش باید باشد به این چنین آدمی نزدیک شد، با محبت با او برخورد کرد، اگر نیاز به کمک دارد، باید کمک کرد؛ بنابر این روایت، جوانانی که در حوزه مشغول تحصیل اند، در روز قیامت از جایگاه خوبی در پیشگاه خدای متعال برخوردارند، به همین دلیل حمایت، کمک کردن و نگاه به صورت این چنین فردی ثواب و ارزش دارد.

آیت الله مقتدایی گفت: بنابر روایت حضرات معصومین(ع)،از کسانی که فردای قیامت می تواند شفاعت کنند، عالمان ربانی هستند. این نشان از جایگاه اهل علم و عالمان ربانی و جوانانی است که برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه می شوند دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: حدیث دیگر در اهمیت  ورود به حوزه است که فرمود: کسی که برای تحصیل، حوزه را انتخاب می کند، ثوابش مانند کسی است که از اول شب تا صبح مشغول عبادت و همه روزها، روزه باشد.

این استاد حوزه اظهارداشت: در روایت دیگر پیامبر(ص) فرمودند« دو نوع یتیم داریم، نوع اول کسی است که پدرش را از دست داده؛ یتیم دیگر هم کسی است که امامش را نمی بیند، دسترسی به امامش ندارد؛ یعنی مؤمنین در عصر غیبت، یتیم می باشند، چون از امام شان منقطع می باشند.

آیت الله مقتدایی با بیان این که اما مؤمنین در زمانی که دسترسی به امام شان ندارند، از چه کسانی باید احکام شان و دستورات دینی بگیرند، دین که تعطیل بردار نیست گفت:  باید از عالمان دین احکام شان بگیرند، پس این افراد هم همانند یتیم قسم اول که در مورد حمایتش سفارش شده، در مورد عالمان دینی هم سفارش به حمایت شده است.

عضو خبرگان رهبری افزود: در روایت دیگر پیامبر(ص) در مورد اهمیت تعلیم و تعلم و تحصیل در حوزه فرمودند« اگر کسی برای راهنمایی، ارشاد جامعه و نشر معارف دینی تلاش کند ملبس به لباس مقدس روحانیت باشد، اهل تعلیم و تعلم باشد، این چنین کسی در بالاترین درجه بهشت همنشین من پیغمبر(ص) خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که کار روحانیت همان کار انبیاء الهی است و به همین دلیل هم نشین با پیامبر(ص) است، افزود: این مسئله نشان از اهمیت تحصیل در حوزه و ارشاد دین است. با این روایت باید با این نوع سخنان که مانع از حضور جوانان به حوزه می شود، مبارزه کرد.

وی با بیان این که حوزه علمیه خواهران بعد از انقلاب به امر امام راحل راه اندازی  شد، اظهار داشت: از جمله زنان اثرگذار در عرصه دین بانو مجتهده امین بود. این بانو در اصفهان پیش بعضی از علما، دروس حوزه را تا بالاترین درجات علمی فرا گرفت بطوری که بعضی از مراجع اجازه اجتهادشان را از این بانو می گرفتند.

این استاد حوزه اظهارداشت: بعد از انقلاب، جامعه الزهراء در قم راه اندازی شد و برای این حوزه، هئیت امنای همچون آیات مرحوم فاضل لنکرانی، مشکینی و موسوی اردبیلی قرار داده شده بود.

آیت الله مقتدایی گفت: بعد از رحلت امام راحل، به امر رهبر معظم انقلاب، شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران برای انجام فعالیت و هم افزایی بهتر شکل گرفت.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه افزود: هم اکنون 500 مدرسه علمیه خواهران راه اندازی شده و 60 هزار نفر مشغول تحصیل و چندین هزار نفر فارغ التحصیل شدند و در حال حاضر در پست های مختلف مانند آموزش و پرورش، دانشگاه و... مشغول خدمت گذاری می باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: امروز روزی است که لازم است والدین، فرزندان خود را برای تحصیل در حوزه تشویق کنند؛ چرا که فردای قیامت همین فرزندان می توانند شفاعت کننده آنها در صحنه قیامت باشند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha