جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سرکوب مسلمانان شیعه در مالزی با نگرانی هایی روبرو شده

حوزه/ درحالی که دیگر اقلیت های مذهبی هندو و مسیحی در مالزی با آرامش در این کشور در کنار مسلمانان زندگی می کنند، روایت زندگی اهل تشیع متفاوت است و دولت به سرکوب شیعیان می پردازد.

 به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از japantimes، اخیرا دولت مالزی جمع زیادی از مسلمانان شیعه را به بهانه های مختلف بازداشت کرده که این مسئله نگرانی هایی را در رابطه با سرکوب اقلیت های مذهبی در مالزی به همراه داشته است.

60% جمعیت 32 میلیونی مالزی را مسلمانان تشکیل می دهند و این کشور همچنین محل سکونت اقلیت های مذهبی از جمله هندوها و مسیحیان و پیروان ادیان دیگر است که تا به امروز با همدلی و تعامل مذهبی، بدون اختلافات گسترده در کنار هم زیسته اند. با این حال به گفته منتقدان، مسلمانان شیعه در مالزی که آموزه های دینی متفاوتی از اهل تسنن دارند و در طی دو دهه، اجازه برپایی مراسم مذهبی خود را نداشته اند، از فشار و سرکوب روز افزون شکایت دارند.

در ماه سپتامبر ، ماموران و پلیس به چندین گردهمایی مخفیانه شیعیان که به مناسبت بزرگداشت عاشورا برگزار شده بود یورش بردند و مراسم و دستجات عزاداری را برهم زدند.

سید محمد یک امام جماعت شیعه  در ایالت جوهور در جنوب مالزی مراسم 20 نفره عزاداری را برگزار کرده بود. وی گفت: این حرکت آنان باعث ترس در میان عزاداران شد و کودکان و زنان به گریه افتادند.

 وی گفت: چهار مرد بودند که با ماسک صورت شان را پوشانده و اسلحه به دست داشتند و تهدید کردند که در صورت عدم همکاری به ما آسیب می زنند.

وی و دیگر شیعیان به دلیل برپایی مراسم عاشورا ممکناست به سه سال زندان و جریمه  محکوم شوند.

در یورش دیگری در نزدیکی کوالالامپور ، کمیل ظهیری عبدالعزیز ، و 21 تن از شیعیان دیگر بازداشت شده و کتب مذهبی و اسپیکرهای آنان ضبط شدند.  

 به گفه محمد 53 ساله چنین حملاتی که از سال 2010 تا به حال رخ داده اند باعث ایجاد جو ترس و ارعاب در جامعه شیعیان شده اند.

 گفتنی است هیچ تخمینی رسمی در رابطه با تعداد شیعیان در مالزی وجود ندارد ، در حالی که بسیاری از آنها می ترسند خود را شناسایی کنند ، اما ناظران معتقدند بین 100-500 هزار شیعه در این کشور زندگی می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha