پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: ما همان‌طور که صندوق ذخیره ارزی داریم باید صندوق ذخیره ارزشی هم داشته باشیم و برای تقویت آن فکری بکنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست شورای زکات خراسان شمالی، ضمن تبیین جایگاه زکات در اسلام، اظهار کرد: در مکتب اسلام زکات خاص و عام داریم، به‌گونه‌ای که افزون بر زکات خاص که بر ۹ قلم اعمال می‌شود، در روایات ما زکات معنای اعمی داشته و حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود.

وی افزود: به‌عنوان مثال خدمت جانانه به مردم، گرفتن دست افتاده‌ای، حفظ آبروی یک فرد و اقداماتی از این دست در زمره زکات هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بر این اساس زکات علم تبلیغ و تبیین آموزه‌های دینی، زکات جسم روزه گرفتن و زکات مقام و مسئولیت شفاعت و باز کردن گره‌ها و ارائه خدمات است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: گاهی دو نفر نسبت به هم کینه‌توزی دارند زکات زبان واسطه شدن برای آشتی دادن این افراد است و گاهی شما آبروی اجتماعی و موقعیت خوبی دارید اگر با استفاده از این موقعیت وارد دعوایی شده و دو قبیله را با هم آشتی دهید زکات این موقعیت خود را داده‌اید.

وی با بیان اینکه در جامعه دینی زکات حوزه گسترده‌ای دارد، تصریح کرد: زکات خاص شامل همان ۹ مورد می‌شود؛ اما زکات عام شامل هر چه رزق و روزی که از خداوند دریافت کرده‌ایم می‌شود؛ به همین دلیل باید گشاده دست بوده و زکات داشته‌های خود را بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: ما همان‌طور که صندوق ذخیره ارزی داریم باید صندوق ذخیره ارزشی هم داشته باشیم و برای آن فکری بکنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید اموال و ارزهای مادی خود را به ارزش‌های معنوی تبدیل کنیم، افزود: در حدیث داریم کسی که نسبت به مال خود بخل بورزد آبروی او بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: باید بیشتر از آن‌که برای دنیای خود دغدغه داشته و به صندوق ذخیره ارزی خود توجه داریم ذخایر آخرتی خود را در نظر بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: به همین دلیل می‌بینیم امیرالمؤمنین (ع) در آغاز نامه تاریخی خود به مالک اشتر می‌فرماید مراقب باش از ذخیره‌سازی آخرت خود جا نمانی و آن ذخیره عمل صالح است.

رئیس شورای زکات خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود بر تبیین بیش از پیش موضوع زکات در بین مردم تأکید کرد و افزود: متأسفانه برخی از کشاورزان و باغداران ما در زمینهٔ زکات به‌صورت شفاف توجیه نشده‌اند به‌گونه‌ای که تا وقتی اسم زکات می‌آید می‌ترسند و گمان می‌کنند قرار است نصف محصول آن‌ها برای زکات برود در حالی که میزان زکات یک دهم یا یک‌بیستم محصول آن‌هم پس از کسر هزینه‌ها بوده و در عمل درصد اندکی از محصول تولیدی کشاورز را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha