جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صحیفه سجادیه

حوزه/ یکی از کارشناسان معارفی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: محورهای مناجات 53 صحیفه سجادیه در حقیقت به موضوعات مهمی اشاره دارد که نخستین آن‌ها اقرار به خطاها، لغزش‌ها و آثار و نشانه‌های معاصی است که امام سجاد علیه‌السلام آن‌ها را تبیین نموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام منتظرین عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به مناجات ۵۳ صحیفه سجادیه طی سخنانی اظهار کرد: دعای ۵۳ صحیفه سجادیه در مقام اظهار تواضع و فروتنی در مقابل خداوند است و امام سجاد علیه‌السلام با تمام وجود در درگاه الهی به این مقام عنایت ویژه داشتند.

وی افزود: انسان برای تواضع و فروتنی مقابل پروردگار سه نوع رفتار می‌تواند داشته باشد که تواضع به‌صورت زبان، تواضع توسط اعضا و جوارح و تواضع با قلب و دل است که سومین نوع بهترین و کامل‌ترین تواضع مقابل پروردگار عالم است.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تواضع قلبی در حقیقت تواضعی است که انسان خود را در درگاه خداوند ذلیل و خوار و دستان خود را خالی ببیند که این مسئله موجب حرکت انسان به سمت کمال خواهد شد.

وی تأکید کرد: محورهای مناجات ۵۳ صحیفه سجادیه در حقیقت به موضوعات مختلف مهمی اشاره دارد که نخستین آن‌ها اقرار به خطاها، لغزش‌ها و آثار و نشانه‌های معاصی است که امام سجاد علیه‌السلام آن‌ها را تبیین نموده است.

وی افزود: امام سجاد علیه‌السلام دارای مقام عصمت هستند و هیچ‌گونه خطا و لغزشی مرتکب نمی‌شوند اما بااین‌وجود خود را در درگاه الهی عاجز می‌بینند.

حجت‌الاسلام منتظرین یادآور شد: طلب رحمت الهی در دنیا مقابل خطاها و قصور و همچنین طلب رحمت و فضل الهی برای عالم قبر و قیامت از دیگر محورهای مهم این مناجات است که حضرت با تمام وجود از خداوند درخواست داشته‌اند.

وی افزود: انسان نباید خود را مقابل انسان‌های دیگر ذلیل کند اما هر چه مقابل خداوند خود را ذلیل کند موجب عزت و مایه سعادت دنیوی و اخروی خود خواهد شد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: عجز، انابه و تواضع مقابل خداوند نهایت قرب انسان به پروردگار است و ارزش انسان زمانی بالا می‌رود که صورت خود را برابر خالق به خاک بمالد.

حجت‌الاسلام منتظرین تأکید کرد: از دیگر فرازهای این دعا و محورهای مناجات اشاره به این است که گناه موجب خاموشی و اسکات نطق انسان برابر خداوند خواهد شد و انسان از سخن گفتن با خدا لذت نخواهد برد و خود را مشغول صحبت‌های بیهوده دنیوی خواهد کرد.

وی یادآور شد: اسیر شدن انسان در دام معاصی، هوی و هوس از محورهای این مناجات است که امام سجاد علیه‌السلام به آن اشاره دارد و می‌فرماید تمامی اعمال زشت انسان وبال گردن او خواهد شد و راه را گم و در مسیر ضلالت قدم خواهد گذاشت.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: اثر مستقیم گناه بنا بر فرمایش امام سجاد علیه‌السلام این است که انسان به مقام اشقیاء و به جایگاه گناهکاران ذلیل می‌رسد و تاریکی تمام وجود انسان را فرا خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام منتظرین افزود: اقرار به جهالت و لغزش‌ها و توبه نمودن از معاصی از دیگر محورهای این مناجات است که بنا بر فرمایش امام سجاد علیه‌السلام باعث آمرزش می‌شود چراکه خداوند توبه‌کاران را دوست دارد.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha