جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مسعود جان بزرگی

حوزه/ عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده مهم‌ترین راهکار ایجاد تعادل و کنترل خشونت در جامعه را افزایش باورهای دینی عنوان کرد و گفت: هر چه انسان بر محور خدا حرکت کرده و فکر کند به تعادل بیشتری می‌رسد بنابراین باید مبدأ و معاد را در زندگی و تفکر جامعه خود وارد کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسعود جان‌بزرگی در نشست تخصصی نگاه چندوجهی به امنیت زنان که در مرکز مطالعات زنان با حضور دکتر سمیه خراسانی، دکتر علاسوند و دکتر کریمی سرپرست بهزیستی استان قم به مناسبت روز مبارزه با خشونت علیه زنان برگزار شد، با ارائه تصویری روان‌شناختی از خشونت اظهار داشت: متأسفانه با توجه پیشرفت‌های جامعه بشری شاهد افزایش خشونت در جامعه هستیم.
وی با بیان قوانین بین‌المللی در این حوزه افزود: باوجود قوانین زیاد بین‌المللی در این حوزه اما آمارها نشان‌دهنده افزایش خشونت در خانواده بوده و هنوز بسیاری از سؤالات این حوزه پاسخ داده نشده است.
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان آیات قرآن کریم در مورد نقش زن و مرد در خانواده تصریح کرد: قرآن کریم کارکرد زوجین را ایجاد آرامش و تسکین دانسته اما چرا این اتفاق در خانواده رقم نمی‌خورد جای بررسی دارد.
وی دیدگاه‌های مختلف دانشمندان را درباره خشونت بیان کرد و گفت: بعضی از دانشمندان خشونت را به‌عنوان یک بخش مهم از انسان دانسته و اعتقاددارند با حذف این هیجان عملکرد انسان دچار مخاطره شده و تعادل روان‌شناختی او از بین می‌رود.
جان‌بزرگی ادامه داد: رسیدن به تعادل در ابراز خشم یکی از  راهکارهای کنترل آن بوده که باید با آموزش مهارت‌ها آن را کسب کرده و تنها راه کنترل آن ایجاد عقلانیت در فرد و جامعه  است.
وی دیدگاه دیگری از خشونت را تشریح کرد و گفت: گروه دیگری بر این اعتقاد هستند که خشونت عامل بیرونی و اجتماعی داشته و انسان به ذاتِ عاری از هرگونه خشونت است و خشونت را به‌صورت اکتسابی از جامعه می‌آموزد.
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: در این دیدگاه انسان برای رسیدن به تعادل نیازمند آموزش نبوده و هر چه اختیار در انسان محدودتر شود زمینه بروز خشونت افزایش پیدا می‌کند.
وی مهم‌ترین راهکار ایجاد تعادل و کنترل خشونت در جامعه را افزایش باورهای دینی عنوان کرد و گفت: هر چه انسان بر محور خدا حرکت کرده و فکر کند به تعادل بیشتری می‌رسد بنابراین باید مبدأ و معاد را در زندگی  و تفکر جامعه خود وارد کنیم.
جان‌بزرگی تأثیر نیت و هدف را در رفتار و عمل انسان موردتوجه داد و خاطرنشان کرد: خود مراقبتی در حفظ نیت و هدف در اعمال انسانی دررسیدن به تعادل بسیار مهم بوده و باید کارکردهای زن و مرد نیز در زندگی مشخص شود.
وی با تأکید بر عملکرد متفاوت زن و مرد و عدم همسویی نیازهای آن‌ها بیان کرد: زن و مرد نیازهای یکسانی در زندگی نداشته و باید به این موضوع به‌صورت جدی توجه کرد و با ورود جهان‌بینی دینی در اعمال و رفتار هر دو طرف و کاهش مطالبه خشونت را در جامعه و خانواده کنترل کنیم.
 

۳۱۳/۱۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha