جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
چاپ کتاب

حوزه/ به همت واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان خاطرات بسیجی روحانی حجت الاسلام نورالدین حیدری با عنوان فرزند کردستان، پس از ویرایش نهایی آماده چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در استان کردستان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان صبح امروز گفت: در راستای ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان دوران انقلاب و دفاع مقدس با همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کردستان، خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین نورالدین حیدری اولین نماینده حضرت امام در سپاه کردستان هم‌زمان با هفته بسیج به قلم محمدعلی صدرشیرازی پس از ویرایش نهایی جهت چاپ به انتشارات سوره مهر سپرده شد.

وی در خصوص ویژگی اصلی این کتاب، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش و فداکاری‌های بزرگ بوده و بسیاری از اتفاقات و رویدادهای صورت گرفته در این منطقه در دوران انقلاب و دفاع مقدس رخ داده است، اما متأسفانه آن‌گونه که شایسته و بایسته است مورد توجه قرار نگرفته؛ از این رو کتاب «فرزند کردستان» در تلاش است تا ضمن بیان خاطرات و شرح خدمات فرزندان بومی همچون نقش حاج میکاییل‌ها و سید صلاح‌الدین‌ها، مامه رحیم‌ها، غمیان ها را که شب‌هنگام تا صبح بر بام خانه‌ها از ناموسشان دفاع می‌کردند و در روز همچون شیر بر دشمن می‌غریدند را بازتاب دهد.

مرادی با اشاره به اولویت اصلی فعالیت‌های حوزه هنری توجه به ادبیات پایداری است، گفت: این کتاب خاطرات یک بسیجی با اخلاص و با بصیرت که با تصمیمات به‌موقع و شجاعانه و نیز عشق به مردم مسلمان کرد زمینه همگرایی بیشتر مردم با نظام و خنثی‌سازی توطئه‌های شوم دشمنان را سبب گردید را به‌صورت دقیق روایت می‌کند.

وی افزود: این کتاب در ده فصل خاطرات حجت‌الاسلام حیدری، نخستین نماینده ولی فقیه در سپاه کردستان که در بازه‌ای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان، ریاست  بنیاد مسکن، مسئولیت دادستانی سپاه کردستان، مسئول پذیرش سپاه و شورای نگهبان را نیز بر عهده داشته است، روایت می‌کند.

مرادی افزود: حجت‌الاسلام حیدری در سال ۱۳۱۷ در روستای اند انهر علیا  بخش ماه نشان زنجان، از خانواده‌ای کشاورز دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن دوره اول ابتدایی جهت گذراندن دوره دوم ابتدایی به مدرسه واقع در مسجد چهل‌ستون زنجان فرستاده شده و تا کلاس ششم را در این مسجد به فراگیری دروس ابتدایی می‌پردازد. در سال ۱۳۳۴ وارد حوزه علمیه  زنجان شده و سطح را تا لمعتین در این حوزه فرا گرفت و سپس جهت تکمیل دروس حوزوی به قم عزیمت و تا سال ۱۳۴۸ به مدت ۸ سال دوران طلبگی را می‌گذراند.

مرادی بیان کرد: فصول نخست این کتاب به احوالات شخصی و به‌ویژه شرح ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زادگاه ایشان و نیز شهر زنجان به‌عنوان محل رشد ایشان اختصاص دارد و برداشتی کامل از مقطعی از تاریخ معاصر را خواهد داشت.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان افزود: در فصول بعدی ضمن بازشناسی خطه قهرمان خیز کردستان، به مقولات ضرورت تقویت وحدت بین مسلمین و سپس معرفی چهره‌ها و جریانات معاند و ضدانقلاب کردستان همچون کومله و دموکرات، خبات، شهید سعید توفیقی، شهید شهسواری، جلال بارنامه، فرشته، گروه مرادی، حمه چهلوان، حاج میکاییل، حاج سعید ورمزیاری، حمبله غول کردستان، حسن سرسفید و خاطراتی از حضور آقا در کردستان، حضور احمدی‌نژاد و ناطق نوری، آیت ا... صدوقی و فرماندهان سردار ناصر فاطمی، نصراللهی، عسگری، بهیار، قهاری، صیاد شیرازی، احمد کاظمی و... را بیان می‌کند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان افزود: این کتاب با نگاه ویژه‌ای که راوی به نقش مردم کردستان در پیروزی‌ها و امنیت پایدار امروز کردستان داشته به خوبی حماسه‌ها و دلاور مردی مردمان این سرزمین را در روستای گالوازه، منطقه شویشه، شهرستان بیجار، محورهای استراتژیک توریورو دیگر نقاط استان را بیان نموده و منبع بسیار ارزنده‌ای برای پژوهشگران حوزه تاریخ شفاهی خواهد بود.

وی افزود: این کتاب به‌زودی توسط انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار می‌شود و انتظار می‌رود که پس از آن چندین کتاب دیگر از جمله سرودهای بی تکرار خاطرات شاعران انقلاب کردستان، باد و خاکستر خاطرات سردار ذهبی توسط این حوزه چاپ و روانه بازار شود.

وی در پایان به بخشی کوتاه از خاطرات حجت‌الاسلام حیدری اشاره کرد که آمده؛ «قدم‌به‌قدم این کردستان با خون بچه‌های این مملکت سیراب شد و اکنون می‌فهمیم که چرا شهید دستغیب می‌فرمودند بدون وضو وارد کردستان نشوید. تنها کسانی که در کردستان حاضر بودند عظمت این جمله را با اعماق جان در می‌یابند که پایگاه زدن و فتح هزارکانیان و دوزخ دره چه معنایی دارد».

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha