چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / رونمایی از مجموعه سلسله التراث التفسیری الشهید قاضی نورالله التستری

حوزه/ شهید نور الله شوشتری ولایت مدار و ذوب در اهل بیت(ع) بودند، هرچه نوشتند در مورد اهل بیت(ع) بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام محمد جواد محمودی پیش از ظهر امروز در نشست علمی مروری بر اندیشه میراث قرآنی شهید نورالله شوشتری که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: شهید قاضی نورالله شوشتری با هدف تبلیغ دین تشیع به هند هجرت کرده است.

این پژوهشگر افزود: ایشان ولایت مدار و ذوب در اهل بیت(ع) بود، هر چه نوشتند در مورد اهل بیت(ع) بوده است.

این محقق اظهار داشت: آن شهید تخصص های زیاد علمی دارند و از جمله تخصص در بحث ولایت داشته اند و همین مسئله موجب شهادت شان شد.

وی بیان داشت: تخصص بعدی شان، مجادله با اهل کتاب و سایر فرق بوده است. مدت 23 سالی که درهند بود، مجادله های زیادی با اهل کتاب و فرق داشت و آن قدر بحث را دقیق ارائه می داد که کسی نمی توانست پاسخ دهد.

حجت الاسلام  محمودی گفت: شهید قاضی با این که سمت قضاوت برعهده داشت، اما بسیار پرکار بود بطوری که 150 کتاب از ایشان به یادگار می آمد.

این پژوهشگر افزود: ازدیگر ویژگی شان، مراجع به منابع است و این کتاب به دفعات متعدد انجام می داد تا کتاب شان از هر لحاظ متقن باشد.

این محقق اظهار داشت: شهید شوشتری عالم جامع بود. این عالم درعلوم مختلف و منطق، شروح مختلف، شرح دعای صباح، صحیفه کامله، مقامات حریری، هندسه، ریاضیات تخصص داشت. نوشت وخوب هم نوشت.

وی بیان داشت: اما از جمله آثاری که از آن شهید چاپ شد، آثار قرآنی در مورد سوره حمد، حواشی بر تفاسیر در 4 جلد، دو رساله است.

حجت الاسلام  محمودی گفت: از دیگر آثار تفسیر مستقل آن شهید در مورد عدل و توحید در ارتباط و بحث با معتزله ها بوده است. ایشان در این کتاب محور بحث را روی نظرات زمخشری قرار داده و ثابت کرده که خدا عادل است.

این پژوهشگر افزود: از این کتاب دو نسخه وجود داشت که یک نسخ آن درکتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی بود و شهید از 10 منبع عامه برای نوشتن اثر بهره گرفته است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha