پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رضا فیاضی
رضا فیاضی

حوزه / یک برنامه ساز کودک اظهار کرد: برای اعتلای سینما کودک، اولین قدم این است که این حوزه را از خشونت عاری کنیم.

رضا فیاضی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره ظرفیت سینمای کودک در پرداختن به موضوعات دینی و قرآنی گفت: اگر بخواهیم ژانری را برای پرداختن به موضوعات قرآنی در سینما انتخاب کنیم شایسته‌ترین حوزه به نظرم سینمای کودک است، چون در این ژانر کودک تربیت شده و سلیقه‌اش شکل می‌گیرد، برای همین  اگر بتوان مخاطب را از این سن با موضوعات دینی آشنا کرد، دست‌آوردهای آن بسیار گسترده خواهد بود.

وی افزود: برای بزرگسال می‌شود با زبان خطابه جذب مخاطب کرد، اما این اتفاق را برای سینمای کودک نمی‌توان رقم زد. کودک نیاز دارد تا مفاهیم با زبان خودش به او منتقل شود. این اتفاق متاسفانه در شرایطی فعلی به شکلی مطلوب در آثار این ژانر رخ نمی‌دهد، چون عموماً سعی می‌شود پیام‌هایی یا شکل پند و اندرز داشته باشد یا این‌که به صورت دستوری به کودک گفته شود چه کاری انجام دهد. این دو روش بارها آزموده شده و هیچگاه منتج به اتفاق خوش نشده است.

این بازیگر ادامه داد: چندی پیش یک فیلمنامه خواندم که قرار بود تبدیل به یک انیمیشن کودکانه شود، اما در آن کار به اندازه‌ای خشونت ترویج شده بود که به نظرم تولید نشدن آن بهتر از ساخته شدن کار بود. این نگاه غلط نشان می‌دهد ما سینما کودک را به درستی نشناخته‌ایم، والا باید بدانیم کودک به دنبال جنگ نیست، بلکه او آرامش و مهربانی می‌خواند. در ضمن چرا ما باید در داستان‌های دینی خود از شخصیت‌ها مثبت چهره‌ای صرفا جنگجو نشان دهیم، چون باور من است تاکید به روی رفعت و مهربانی بهتر می‌تواند در آثار نمایشی جواب دهد.

فیاضی تاکید کرد: مشکل بعدی که به نظرم به شدت برای سینمای کودک ما آزار دهنده شده، الگو برداری از کارهای غربی است، زیرا به واسطه کم کاری ما در حوزه کودک، آثار خارجی سلیقه کودکان ما را به سمت خود متمایل کرده‌اند، برای همین کارهایی که هم در این زمینه تولید می‌شود به نوعی سعی دارد همان فرهنگی غربی را ترویج کند. ریشه‌های این اتفاق به نظرم از تلویزیون آغاز شد، چون وقتی انیمیشن‌های خارجی بدون کنترل از سیما پخش شد، طبیعی است بعد از مدتی سلیقه کودک نیز به همان سمت سوق پیدا کند.

وی اضافه کرد: تغییر سلیقه ای که در کار کودک پیش آمده، سبب خواهد شد که نسل آینده ما دیگر به قهرمانان دینی و ملی خود دلبستگی قلبی نداشته باشند و تنها آمال و آرزویشان قهرمان‌های پوشالی غرب باشد. این اتاق در حال رخ دادن است، ولی متاسفانه همه مدیران خود را به خواب زده‌اند و انگار قرار نیست فرد یا گروهی فکری به حال این وضعیت بکنند.

وی در انتها گفت: نقش آموزش و پرورش از اصلاح وضعیت موجود به نظرم بسیار حائز توجه است، چون اگر این سازمان بتواند روی نگاه کودکان کار کند و به آنها یادآور شد که ما چه قهرمانانی در تاریخ خود داریم آنها به این شخصیت‌ها علاقمند خواهند شد، البته همانگونه که گفتم سینما و تلویزیون نیز از همین امروز باید به فکر تولید کارهای خوبی در این حوزه باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha