جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسماعیل رحیم زاده
اسماعیل رحیم زاده

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: شرایطی که در سینما وجود دارد، جایی برای دفاع از عملکرد مدیران باقی نگذاشته است.

اسماعیل رحیم‌زاده، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه عملکرد مدیران سینما قابل دفاع نیست، اظهار کرد: عملکرد مدیران سینما به نظرم در 4 دهه گذشته به هیچ وجه راضی کننده نبوده است، البته در مواقعی ما جرقه‌های از کارهای خوب را شاهد بوده‌ایم، اما در کلیت کارها به نظرم کیفیت و ارزش لازم را دارا نیستند، حتی می‌توان گفت مدیران رویه سقوط را پیش گرفته‌اند، برای همین از چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار روزهای خوبی را برای هنر هفتم داشت.

وی افزود: سقوطی که از آن حرف می‌زنم تنها به یک گونه سینمایی خلاصه نمی‌شود، بلکه تمامی ژانرها را در بر گرفته است. این اتفاق به نحوی بوده که برخی از گونه‌های سینمایی دیگر وجود خارجی ندارد. در این میان سینما دینی و ارزشی هم آسیب فراوانی دیده، چون رویه تولید این قبیل تولیدات به گونه‌ای نیست که مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این کارگردان ادامه داد: در گذشته فیلم‌هایی که در حوزه سینمای دینی کار می‌شدند آثار برگرفته از باورهای فیلمسازانش بودند، اما امروز تنها سفارش، دلیل تولید این قبیل فیلم‌هاست، برای همین توصیه می‌کنم اگر در پی جریان‌سازی دینی در سینما هستیم باید بخش خصوصی را حمایت کنیم که آنها در این حوزه ورود کنند، و الاّ فیلمی که از طریق دولت بخواهد در این زمینه تولید شود چندان مشکل‌گشا نخواهد بود.

کارگردان فیلم «فیلادلفی» تاکید کرد: اگر نگاهی به آمار فروش فیلم‌های سینمایی بیندازیم متوجه خواهیم شد کارهایی در سینمای فعلی فروش می‌کنند هیچ سنخیتی با فرهنگ دینی و ملی ما ندارد. این مسله باید کارشناسی شود که چرا با گذشت 4 دهه به جایی رسیده‌ایم که فیلم‌هایی فروش می‌کنند که دیدن آن آثار به خانواده‌ها توصیه نمی‌شود، چون در برخی از آن تولیدات کلمات ناشایست به وفور استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: فروشی که امروز برخی آثار به اصطلاح کمدی دارند، حتی برای اقتصاد سینما هم مفید نیست، چون زمانی فروش عاملی برای رونق است که همه گونه‌های سینما در آن موفق باشد، اما این‌که سالی چند فیلم بتوانند به سودآوری برسند به هیچ وجه راضی کننده نیست و به نوعی حکایت از یک سینمای کاملا ورشکسته دارد. این گفته‌های من نشان از یاس و ناامیدی نسیت، بلکه هراس دارم اگر فکری به حال هنر هفتم نشود در آینده مجبور باشیم سینمای ملی را تعطیل کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سینما باید امکان کار کردن را برای همه سینماگران فراهم کند، گفت: یکی از مشکلات رایح این روزهای سینما انحصارگرایی است که در آن پیش آمده، یعنی تنها عده‌ای خاص قادرند در آن فعالیت کنند، این مسئله باعث شده عده‌ای بسیاری از اهالی سینما خانه‌نشین شوند. این مسئله به نظرم به هیچ وجه شایسته نیست و حتی تاسف آور است.

رحیم‌زاده در انتهای این گفت وگو تاکید کرد: نکته انتهای این‌که سازمان‌های دولتی به جای تولید به نظرم بیشتر تمرکز خود را روی تربیت نیروهای متعد و انقلابی متمرکز کنند، چون معتقدم سینما به شدت این روزها نیازمند چنین فضایی است، همانگونه که در دهه 60 با رورود سینماگران جوان و ارزشی نیروی جدید به سینما وارد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha