جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ برای حوزه در تراز دنیای امروز اصول زیادی تدوین شده که در منشور چشم انداز پنج ساله پیش بینی شده است، کارویژه های روحانیت و حوزه نیز در این منشور مورد بازنگری قرارگرفته که ۴۰ عنوان آن اولویت نخست حوزه می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی امروز در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی  و هیات همراه که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به برنامه ها و کارهای انجام شده در سه سال اخیر حوزه گفت: تاکید خاصی روی افق های بلند مدت و نگاه  آماری، ارقامی و حرکت برای پاسخگویی به نیازهایی که در جامعه وجود دارد داریم؛ در این رابطه دارای یک طرح آمایش هستیم؛ در این طرح، نیازهای علمی، فرهنگی در حوزه، رسالت های حوزه نسبت به امور مختلف در کشور در افق ۱۴۱۴ مشخص می شود.

عضو شورای عالی حوزه به بررسی طرح های مختلف حوزوی در دروس خارج فقه حوزه اشاره نمود و خاطرنشان کرد: ضمن ورود فقه معاصر در متن درس های رسمی خارج فقه درون حوزه ای باید ابعاد مختلف آن در فقه، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: در این مدت حدود سه ساله طرح ها و برنامه هایی در حوزه صورت گرفته از جمله ، طراحی سند چشم انداز، طراحی ۲۰ سند جامع، ارائه و اجرای اولین برنامه ۵ ساله برای حوزه های علمیه، طراحی منشور مدیریت حوزه، طراحی کار ویژه روحانیت در ۴ گروه در قالب  ۲۰۰ عنوان، طرح آمایش، طرح درختواره رشته های حوزه های علمیه، طرح سطح ۵ حوزه، راه اندازی مهارت افزایی، واگذاری پایان نامه ها به مراکز علمی و مؤسسات، طرح نظام کمک هزینه هدفمند در عناوین تحصیلی، استاد آزاد حوزه، محقق آزاد حوزه و هجرت به شهرها و روستاها، طرح رتبه بندی در علوم انسانی، فقه معاصر، شورای اعطاء و گسترش و ده ها طرح دیگر که بعضی در حال اجرا و برخی درحال نهایی شدن است.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم احیای موقوفات حوزه گفت: خوشبختانه با تاسیس دفتر وقف و منابع پایدار در مدیریت حوزه، قدم های خوبی برای احیای موقوفات برداشته شده است، چرا که امروزه عوائد حوزه از هزاران رقبه وقف خود، چیزی در حد صفر است.

امام جمعه قم یادآور شد: برای حوزه در تراز دنیای امروز اصول زیادی تدوین شده که در منشور چشم انداز پنج ساله پیش بینی شده است، کارویژه های روحانیت و حوزه نیز در این منشور مورد بازنگری قرار گرفته که بالای۲۶۰ عنوان برای آن جمع آوری شده و ۳۰ الی ۴۰ عنوان آن اولویت نخست حوزه می‌باشد.
وی اضافه کرد: موضوع مسجد برای حوزه بسیار مهم است و آمایش حوزه به این هدف برگزار شده که به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک مسجد وجود داشته باشد، در طرح آمایش های حوزه ابعاد دیگر نیز پیش بینی شده است.
آیت‌الله اعرافی گفت: درختواره رشته های حوزه نیز با طرح ۱۷ رشته آموزشی و با مشارکت تعداد بالای اساتید نیز طراحی شده و ۲۷۰ رشته و گرایش تا کنون تدوین شده و سرفصل‌ها و منابع آن تا حد زیادی مشخص شده است.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به اهمیت بحث زکات و لزوم ورود به این عرصه مهم گفت:  بحث زکات و جمع آوری آن مهم می باشد و پیشنهاد می شود برای تحقق این واجب الهی و سایر عرصه های مهم نهاد ولی فقیه در جهاد کشاورزی کارگروهی بگذاریم که پیشنهادات را جمع آوری کرده و برای دستیابی به اهداف مشخص شده یک برنامه جامع ۵ ساله نوشته شود و هر دو طرف پیگیر تحقق آن باشند.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha