جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: تمرکز بر روی یک عنصر در جامعه فرهنگ سازی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، دقایقی پیش در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، به میزبانی استانداری این استان، اظهار داشت: تمرکزبر روی یک عنصر در جامعه فرهنگ سازی نمی‌کند.

وی ادامه داد: تمرکز بر روی یک عنصر زمانی می‌تواند موثر باشد که تبدیل به یک فرهنگ شده باشد؛ مانند نماز که به یک فرهنگ تبدیل شده است و حالا می‌توان در خصوص نماز به عنوان یک فرهنگ سخن گفت و فرهنگ سازی کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: مسئله فرهنگ و فرهنگ سازی بزرگترین رسالت یک دستگاه حاکمه و متولی فرهنگ است.

وی با بیان اینکه شخصیت های فرهنگی و اجتماعی استان درتلاش اند تا فرهنگ عمومی را ساماندهی نمایند، گفت: اصلاح فرهنگ و بویژه فرهنگ عمومی ، احتیاج به روش دارد و وقتی از فرهنگ سخن‌می گوییم ‌، یعنی امری تبدیل به هنجار پایدار شود و اگر افرادی این‌الگوها و هنجار های پایدار را  مطابق با این عنصر فرهنگی عمل نکند مسحق تنبیه جزایی و یا قضایی شوند  .

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود: برای کنار گذاشتن ضد فرهنگ ، مسیری طی می شود که یک‌گفتمان به عنوان عناصر فرهنگی قابل قبول طرح شود تا بخشی از هویت یک فرهنگ قرار گیرد تا اینکه تبدیل به یک ارزش شود و فرهنگ سازی ، ضد فرهنگ را کنار زده و تبدیل به یک هنجار می شود که با آسیب زدایی هنجارها، نقش فرهنگ در جامعه استمرار وپایدار می شود .   

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی ، بزرگترین شاکله یک دستگاه حاکمه فرهنگی است و لازم است تا برای تحقق عنصر فرهنگی تدبیر شود، خاطرنشان کرد: ما در عزاداری سالار شهیدان به یک فرهنگ‌ رسیده ایم و آنچه مسلم است این است که داشتن فرهنگ ،  هزینه ها را کاهش داده و کمک می کند تا خواسته های انسان با هزینه اندک ، محقق شود .

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه با ایجاد فرهنگ از افزایش آسیبهای فرهنگی از جنس تهدید ها و انحرافات ارزشی پرهیز خواهد شد ، و دراین راستا می طلبد تا دستگاه های مرتبط فعالیت خود را در راستای فرهنگ سازی و تعریف هنجارهای فرهنگی معطوف دارند، گفت: تمرکز روی عنصر فرهنگ، فرهنگ سازی نمی کند ، بلکه وقتی موثر است که آن عنصر از پیش تبدیل به فرهنگ‌شده باشد و لذا بسیاری از اشتباهات برگرفته از این‌است که همه عناصر  از جنس فرهنگ معنا شود.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه هم می تواند فرهنگ سازی نموده و هم ضد فرهنگ را تببین‌نمایند تا این فرهنگ بتواند به نسل بعد نیز منتقل شود، تصریح کرد: خداوند سبحان در قرآن کریم و بمنظور اعطای جایگاه به زنان به روشهای مختلف ، طراحی و برنامه ریزی نمود ه و با  مشخص نمودن واژه های مشترکی همچون ‌نفس و ناس و .... ضد فرهنگ را ارائه نمود ، برای مثال در هفتمین سوره قرآن کریم (نازعات)  نکاتی را بیان نموده و در سوره کوثر نیز  مقام زن را با نام کوثر"  ترویج کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه خداوند در سوره نساء ،  نقشی اجتماعی را به زنان داده است  و عنوان نموده که زنان این توانایی را دارند تا هنجارها و معروف ها را بدرستی تبیین نمایند، افزود: فرهنگ سازی در جایگاه زن ، سیری را طی نموده که باید تبیین شود . قران در باب ارتقا زن و فرهنگ سازی ان تلاش نموده است.

وی با بیان اینکه دوست و دشمن در مسئله زنان متمرکز شده اند ، دشمن می خواهد از طریق زنان دستاورها را از ملت بگیرد، لذا ما باید برای حل مشکلات زنان آنها را به میدان‌آورده و آنان را به فرجام برسانیم، گفت: حوزه علمیه خواهران ، تلاشی است در جهت مدیریت  مطلوب در برابر ناهنجاری های موجود درجامعه نسبت به زنان و حوزه علمیه خواهران باید بتواند جلوی آسیبها را بگیرد و در کاهش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی جامعه موثر واقع شود و حوزه می تواند مجموعه دستگاهها را در اصلاح فرهنگ عمومی و اصلاح جامعه یاری نماید .

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه از سهم‌بانوان درکاهش معضلات اجتماعی نباید غفلت شود ، چرا که نقش زنان در قوام و دوام و استحکام خانواده بسیار مهم است، تصریح کرد: حوزه علمیه خواهران آمادگی دارد تا  در طراحی و اجرای روش در فرهنگ سازی جامعه درکنار دستگاههای فرهنگی نقش آفرینی نماید و حوزه علمیه دستگاه فرهنگی نیست ، بلکه باید در خدمت نظام باشد و جریان نظام را تقویت کند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه اجازه ورود به مسائل خطی و جناحی را ندارد و رفتارش باید بر پایه ی بینش افزایی بوده و سئوالات نیز جهت دار نباشد، گفت: نظام جان ماست و هیچ کسی حق ندارد نظام را تخریب و خدشه و آسیبی به آن بزند،  در حوزه هیچ کس راضی به تضعیف ارکان نظام نیست، فضای انتقاد باید منصفانه و در چارچوبها و هارمونی های نظام صورت گیرد و روحانیون، بیشترین هزینه ها را در حفظ نظام، در کنار رزمندگان و ایثارگران برای حفظ نظام پرداخته اند و نظام جز با همکاری همه دلسوزان و فرهیختگان به دروازه مشعشع اسلامی و ایرانی نخواهد رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha