پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
درس اخلاق مدرسه علمیه کوثر ورامین

حوزه/ حجت الاسلام ضیایی با بیان این که انسان اجازه ندارد هر حرفی را به زبان بیاورد، گفت: انسان باید متوجه باشد حرفی که می خواهد بزند درست است یا خیر! وقتی انسان حرفی را می زند تمام وجودش درگیر سخنی خواهد بود که گفته است پس مراقبت بر اعمالی که از انسان صادر می شود بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام سید کاظم ضیایی، صبح امروز در مدرسه علمیه کوثر ورامین، به تبیین فرازهایی از توصیه ها و دستورات اخلاقی از کتاب شریف معراج السعاده پرداخت و اظهار داشت: برخی افراد اهل علم و فضل اند، دارای حیا و حجاب هستند اما بدلیل عدم کنترل قوه غضبیه، از اخلاق حسنه برخوردار نیستند و این خود عامل عدم پیشرفت آنان در معنویات است.

حجت الاسلام ضیایی سکوت لسانی را مایه زیادی عقل دانست و اظهار داشت: باید طبق سیره بزرگان عمل کرد و مثل این که سنگ ریزه در دهان داشته باشیم مراقب باشیم که با هر حرفی دندانمان نشکند.

این استاد حوزه گفت: علمای علم اخلاق پنج راهکار اساسی برای داشتن اخلاق حسنه ارایه کرده اند که این پنج موضوع مقدمات اخلاق است.

وی ادامه داد: انسان یعنی اخلاق و برای رسیدن به اخلاقیات ابتدا باید دفع شر کرد و زمینه را برای ترک گناه مهیا کرد، چرا که در زمینی که بد اخلاقی وجود دارد، عفت زیر سوال می رود، انسان در وهمی خود سیر می کند، اخلاق رشد نخواهد کرد.

حجت الاسلام ضیایی اجتناب از مصاحبت بدان و اشرار را اولین مرحله از پنج مرحله مقدماتی خواند و گفت: بزرگترین زمینه انحراف انسان مصاحبت با بدان است و ظالم درروز قیامت بخاطر پشیمانی از همنشین بد همواره در حسرت خواهد بود.

وی با اشاره به آیات آخر سوره مجادله بیان داشت: خداوند در این آیه می فرماید «بنده من اگر مرا دوست داری و به آخرت ایمان داری از کسی که با من دشمن است دوری کن حتی اگر او پدرت یا فرزندانت باشد».

حجت الاسلام سید کاظم ضیایی تفاوت دنیا و آخرت در باز بودن درب توبه دانست و گفت: امیرالمؤمنین(ع) وقتی از مسافرت بر می گشت ابتدا به زیارت اهل قبور می رفت و با اهل قبور سخن می کرد و بعد سکوت می کرد و به یاران می فرمود؛ اینان اجازه سخن گفتن ندارند و الا به شما می گفتند که بهترین زاد و توشه لباس تقواست.

استاد حوزه علمیه افزود: ولی ما اجازه سخن گفتن داریم، اجازه تغییر کردن داریم. اما این اجازه را نداریم که هر حرفی را بر زبان بیاوریم.

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به رخدادهای اخیر جامعه و واکنش رئیس جمهور به گران شدن بنزین گفت: رئیس‌جمهور هم اجازه ندارد هر حرفی بر زبان بیاورد، اجازه ندارد بگوید خبر نداشتم، چرا که تبعاتی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی در مورد علت اینکه چرا می گوییم انسان اجازه ندارد هر حرفی را بزند گفت: طبع انسان طبع تاثیر پذیری است و از شخصی که انسان با او مصاحبت می کند تاثیر می گیرد و اگر فردی که انسان با او همنشینی می کند طبع آلوده ای داشته باشد، طبع انسان آلوده خواهد شد و برعکس.

استاد حوزه، مراقبت از اعمال و رفتار حسنه را دومین مرحله از پنج مرحله خواند و بیان داشت: به فرموده پیامبر گرامی اسلام اگر انسان مراقب چشمانش باشد عجایب دنیا به او نشان داده خواهد شد.

وی متوجه بودن به اعمال و رفتاری که قرار است از انسان سر بزند را سومین مرحله خواند و بیان داشت: انسان باید متوجه باشد حرفی که می خواهد بزند درست است یا خیر! و وقتی انسان حرف بزند تمام وجودش درگیر سخنی خواهد بود که گفته است. پس مراقبت بر اعمالی که از انسان صادر می شود بسیار مهم است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: پرهیز از آنچه مورد تحریک قوه شهویه می شود چهارمین مرحله است و در این مرحله انسان باید بداند آنچه که بیشتر باعث تحریک قوه تحریک قوه شهویه می شود چشم است. و انسان باید مراقبت زیاد داشته باشد از چشم خود چرا که اگر دیده آلوده شد ذهن هم آلوده می شود و با آلوده شد چشم و ذهن، دل هم آلوده می شود و دیگر دل، حریم امن نخواهد بود.

حجت الاسلام ضیایی در پایان خاطرنشان کرد: پنجمین و مهمترین مرحله، نخوردن فریب نفس است. و باید بدانیم که افراد مذهبی باید بیشتر مراقبت داشته باشند چرا که شیطان برای فریب آنان راه های پیچیده تری دارد. لذا انسان باید مراقبت کند که فریب اعمال و رفتار خود را نخورد و اعمال و رفتارش را حمل بر درستی و صحت هم نکند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha