جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»

حوزه/ همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»، به همت بنیاد ایرانشناسی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، امروزه زن علاوه‌بر کارکرد اصلی‌اش در کانون خانواده، دارای نقشها و کارکردهای اصلی دیگری در حوزه‌های مسئولیت‌های اجتماعی، تعلیم و تربیت فرزندان و تأثیر آن بر آینده جوامع، مهارت‌های علمی، فناوری، اقتصادی و کارآفرینی است. همچنین اسلام نگاه ویژه‌ای به جایگاه و کرامت زن دارد و الگوهای کاملی از زن نمونه را همچون حضرت فاطمه(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب(س)، به جوامع بشری عرضه می‌دارد.

افزون بر جایگاه و کرامت زنان در ایران دوران باستان بگونه‌ای بوده که علاوه‌بر حفظ حجاب، متانت و کرامت زن در آن دوران، ایفای نقش در کارکرد اصلی و محوریش «خانواده»، بعضاً فرمان‌های حکومتی با رأی و نظر ایشان صادر می‌شده است. با توجه به این موارد، هرچند در برخی زمینه‌ها حقوق زنان با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و نیازمند آسیب‌شناسی و رفع تبعیض‌ها از حقوق زنان و رسیدن به عدالت جنسیتی هستیم، بنیاد ایرانشناسی مناسب دید تا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن همایشی را با عنوان «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» ترتیب دهد و در آن از صاحبان اندیشه در حوزه‌های گوناگون امور زنان دعوت به عمل آورد تا به ارائه آخرین پیشنهادات و راهکارهای خود در معرفی صحیح نقش زنان در جامعه و نیز رفع تبعیضهای جنسیتی و موانع حقوقی، بر اساس معیارهای ایرانی و اسلامی پرداخته شود.

بر این اساس، این همایش دارای فراخوان ارسال مقاله در سه محور اصلی با موضوع‌های «جایگاه زن در آفرینش و تکوین»، «نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی» و «زنان و مطالعات آینده‌پژوهی در عرصه علم و فناوری در کشورهای اسلامی و کشورهای غربی» است.

محورهای این همایش به شرح زیر است:

1. جایگاه زن در آفرینش و تکوین

- زن در تاریخ تمدن ایران پیش از اسلام

- زن در تاریخ تمدن ایران پس از اسلام و در جهان‌بینی اسلامی

- زن در جوامع دیگر

2. نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی

- زنان در دستیابی به صلح و پیشرفت پایدار با تکیه ‌بر تاریخ و تمدن ایران و اسلام

- زنان در احیاء و ترویج میراث فرهنگی ناملموس

- زنان: خودمراقبتی، خودباوری

- زنان در تحکیم بنیان خانواده

- زنان در اقتصاد خلاق، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی

3. زنان و مطالعات آینده‌پژوهی در عرصه علم و فناوری، در کشورهای اسلامی و کشورهای غربی

- زنان در رسانه‌ها و فضای مجازی: فرصت‌ها و تهدیدها

مهلت ارسال چکیده مقالات جهت شرکت در همایش تا پانزدهم دی‌ماه سال جاری و مهلت ارسال اصل مقالات تا ۱۵ بهمن‌ماه است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با دبیرخانه همایش با شماره‌های ۸۸۶۰۸۷۷۹_۰۲۱ و ۳۱۶۷۰۱۷_۰۹۱۰ تماس بگیرند و یا با رایانامه «of.pr@iranology.ir» مکاتبه کنند.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha