جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: در حدود ۱۹۰ حوزه انتخابیه، مردم فقط یک نماینده انتخاب می‌کنند و وجهه اصلی رقابت‌ها بیش از آن که جناحی و سیاسی باشد، اجتماعی و قومی است. به عبارت دیگر، رقابت سیاسی و جناحی اکثراً به رقابت شهری، قومی و قبیلگی تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: دهم آذر ماه؛ سالروز شهادت، نماینده تراز انقلابی؛ شهید آیت الله مدرس است که روز مجلس هم نامگذاری شده است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار ادامه داد: امام راحل رضوان الله علیه، بر این نکته تاکید داشتند که؛ «سعی کنید نماینده ای مانند مرحوم مدرس را برای مجلس انتخاب کنید و بعد ادامه می‌دادند، البته بعید است به این زودیها کسی مثل مرحوم مدرس پیدا شود».( صحیفه امام ج۱۸ص ۲۷۶)

استاد حوزه علمیه کردستان بیان کرد: اگر چه انتخاب نمایندگانی مانند مدرس بسیار دشوار است، اما معرفی این شخصیت بزرگ به عنوان "نماد نمایندگی" حکایت از اهمیت نمایندگی مردم دارد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار به برخی از ویژگی های شهید آیت الله مدرس اشاره کرد و افزود: مهمترین خصائل شهید مدرس؛ دین شناسی و دین آشنایی عمیق، حریت و آزادگی، استقلال شخصیت و رای، استعمار ستیزی و استکبار ستیزی، دشمن شناسی عمیق و شناخت نفوذیهای دشمن، ساده زیستی و مردم داری و زندگی با مردم و شهادت طلبی و وارستگی ازتعلقات دنیوی و عدم تغییر روحیه و زندگی در قبل و بعد از نمایندگی، بود. مردم ما باید دقت کنند؛ کسانی را که سهم بیشتری از این ویژگی‌ها دارند، مورد توجه خود قرار دهند.

امام جمعه شهر توپ آغاج ادامه داد: در انتخابات مجلس به خاطر شرایط خاص خود که هزاران کاندیدا وارد عرصه مشارکت شود و مردم می‌توانند از هر شهر و روستا و محله کاندیدایی را معرفی کنند، طبیعتا باید شاهد افزایش درصد مشارکت مردمی باشد. چون مردم هر شهر از یک حوزه انتخابیه می‌توانند، شاهد حضور یکی از داوطلبان همشهری یا هم محلی خود باشند؛ لکن همواره و در طول این ۴۰سال، میانگین مشارکت مردم در انتخابات مجلس (۶۰درصد) کمتر از ریاست جمهوری ( ۶۷درصد) است.

وی با اشاره به اینکه علت این کاهش مشارکت قابل بررسی است، تصریح کرد. شاید یکی از دلایل این است که حرکت از تکثر و تشتت گفتمانی به سوی ائتلاف و وحدت گفتمانی، شوق برانگیز تر و انگیزاننده تر است. از این رو وظیفه همه مجموعه‌ های فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی این است که به سمت وحدت گفتمانی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کنند تا میزان مشارکت بیشتری را رقم بزنند.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: در حدود ۱۹۰ حوزه انتخابیه، مردم فقط یک نماینده را انتخاب می‌کنند. در اکثر قریب به اتفاق این حوزه ها، وجهه اصلی رقابت‌ها بیش از آن که جناحی و سیاسی باشد، اجتماعی و قومی است. به عبارت دیگر، رقابت سیاسی و جناحی اکثراً به رقابت شهری، قومی و قبیلگی تبدیل می‌شود و تعصبات نادرست، قومی و قبلیگی حاکم می‌گردد. یکی از وظایف ائمه محترم جمعه، تلاش گفتمانی و هنرمندانه برای تضعیف این تعصبات دست و پاگیر و ناهنجار است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: به داوطلبان نمایندگی مجلس، باید توصیه شود؛ بین خود و خدای خود خلوت کنند. وکالت و نمایندگی و منصب، امانتی است که ادای حق آن؛ بسیار سخت و دشوار است. بیش از توجه به هر توصیه و مشورت از سوی اطرافیان و همشهری‌ها و دوستان؛ به ندای تکلیف الهی خود توجه کنند و با دقت و وسواس وارد این میدان شوند.

حجت الاسلام حکیمی فر اظهار داشت: طبیعی است از روز ثبت نام در دهم آذر تا روز اعلام نتایج در ۲۳بهمن ماه؛ هیات‌های اجرایی و مراجع چهارگانه تایید صلاحیت (خصوصا قوه قضائیه و وزارت اطلاعات)؛ به ویژه هیئت‌های نظارت شهرستان و استان و مرکز و شورای محترم نگهبان، تحت انواع و اقسام فشارها و جوسازی‌ها و شبهه افکنی‌ها خواهند بود. لذا لازم است با قدرت و قوت، بدون در نظر گرفتن ملاحظات جناحی و گروهی، وظیفه مقدس خود را در بررسی صلاحیت داوطلبان، انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha