سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
قدیمی ترین قرآن در چین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

قدیمی‌ترین قرآن چین رکورد بازدید را شکست

قدیمی‌ترین نسخه قرآن موجود در چین که در مسجدی در استان چینگ‌های این کشور به نمایش گذاشته شده است، روزانه حدود ۶ هزار نفر بازدیدکننده جذب می‌کند. قدمت این قرآن دست نویس بین ۱۱ تا ۱۳ قرن پیش تخمین زده شده است. این نسخه ۸۶۷ صفحه‌ای ۳۰ قسمت (هر قسمت شامل یک جزء قرآن) دارد و وزن آن به حدود ۱۳ کیلوگرم می‌رسد. این قرآن در سال ۲۰۰۷ میلادی به وسیله کارشناسان میراث فرهنگی ترمیم شد و از آن زمان در محفظه‌ای شیشه‌ای که رطوبت،‌ دما و میزان اکسیژن موجود در آن کنترل شده است،‌ نگهداری می‌شود.هر روز حدود ۶ هزار نفر که بیشتر آن‌ها مسلمانان ساکن چینگ‌های و استان مجاور آن گانسو هستند، برای دیدن این نسخه قرآن به مسجد «جیه‌زی» می‌روند.

زندانی اویغوری جایزه واتسلاو هاول را کسب کرد

شورای اروپا جایزه حقوق بشری سال ۲۰۱۹ خود، موسوم به جایزه واتسلاو هاول، را به طور مشترک یک روشنفکر از اقلیت مسلمان اویغور زندانی در چین و جوانان فعال در زمینه حقوق بشر در بالکان اهدا کرد.لیلیان موری پاسکیه، رئیس پارلمان اروپا، در شهر استراسبورگ با اعلام این خبر گفت: «امسال هیئت ژوری جایزه حقوق بشر واتسلاو هاول تصمیم گرفت تا جایزه خودش را به دو برگزیده اهدا کند؛ آقای ایلھام توختی و گروه عزم جوانان برای حقوق بشر [در بالکان]. »ایلھام توختی، از اقلیت مسلمان اویغور در چین، در سال ۲۰۱۴ توسط دادگاهی در چین به دلیل تجزیه طلبی به حبس ابد محکوم شد. پیش از این انتخاب او در مرحله برگزیدگان مقدماتی جایزه واسلاو هاول خشم چین را برانگیخته بود و مقامات پکن شورای اروپا را به حمایت از تروریسم متهم کرده بودند.مسلمانان اویغور که در ایالت سین‌کیانگ چین در شمال غرب این کشور اکثریت دارند، سال‌هاست به اتهام‌هایی نظیر تجزیه‌طلبی و تروریسم تحت تعقیب حکومت مرکزی چین قرار دارند.جایزه واتسلاو هاول همچنین به گروه عزم جوانان برای حقوق بشر در بالکان اهدا شده است. این گروه که در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد، بنابر اعلام شورای اروپا «با برقراری ارتباط میان جوانان و گروههای مختلف قومی، منطقه‌ای و کشوری تلاش می‌کند تا از آغاز نزاع قومی در این منطقه جلوگیری کند.» ناحیه بالکان سابقه‌ای ده‌ها ساله از نزاع‌های خونین قومی را در تاریخ خود دارد.جایزه واتسلاو هاول شورای اروپا در سال ۲۰۱۳ پایه گذاری شد. این جایزه ۶۰ هزار یورویی به فعالان برگزیده جامعه مدنی که در زمینه حقوق بشر فعالیت میکنند اهدا میشود.در سال ۲۰۱۶ نادیا مراد، عضو اقلیت ایزدی و جان به در برده از نسل کشی ایزدیان عراق توسط داعش، به این جایزه رسیده بود.

قرآن نادر مراکشی قطب فرهنگی کرانه اقیانوس اطلس را شد

سعید الجدیانی، مجموعه‌دار مراکشی، نسخه‌ای بسیار نادر و کوچکی از قرآن را در اختیار دارد که نگاه گردشگران و مسافران شهر «اسفی» مراکش واقع در کرانه اقیانوس اطلس را به خود جلب کرده است. کشور مراکش در شمال غربی آفریقا سالانه میزبان خیل عظیم گردشگرانی است که از آثار و مناطق مختلف این کشور بازدید می‌کنند.در این میان، «اَسفی» یکی از شهرهای این کشور است که در کرانه اقیانوس اطلس و نزدیک به شهر «کازابلانکا» قرار دارد و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است.آثار تاریخی و فرهنگی این شهر از جمله قرآن بسیار کوچک و نادری که از سوی یک مجموعه‌دار با نام «سعید الجدیانی» نگه‌داری می‌شود، از جمله آثاری است که با استقبال گردشگران مواجه شده است.در همین راستا، پایگاه خبری «الجزیره نت»، در گزارشی با عنوان «من مصر إلی مکة ثم فرنسا... رحلة مصحف نادر تحول إلی مزار فی المغرب»(از مصر تا مکه سپس فرانسه... سفر قرآن نادری که تبدیل به محل بازدید در مراکش شد» به حکایت این یک نسخه خطی قرآن کوچک و کمیاب پرداخته است.براساس این گزارش این نسخه خطی بسیار کوچک از کلام وحی از مصر به مکه و سپس به فرانسه برده شده و سرانجام با پیگیری فعالان و مسئولان مراکشی بار دیگر به این کشور برگردانده شده است که اکنون یک مجموعه‌دار در شهر «اسفی» مراکش این قرآن را در اختیار دارد.سعید الجدیانی، رئیس باشگاه نسخ خطی و مسکوکات مراکش، مجموعه‌ای از نسخ خطی و آثار هنری از جمله یک قرآن بسیار کوچک را در کتابخانه شخصی خود در شهر «اسفی» در اختیار دارد. او معتقد است که کار کردن در بین این نسخه‌های خطی تاریخی و باستانی و پژوهش و تحقیق درباره تاریخ و منابع آن‌ها، باعث آرامش و راحتی و الهام‌بخش انسان در مسیر علم و کار است.وی در شهر «اسفی» که در کرانه اقیانوس اطلس جای گرفته و صنعتگران ماهری دارد به ساخت سرامیک‌های فاخر و جمع‌آوری قطعات و آثار تاریخی مشغول است و بیش از ۳ هزار اثر هنری گردآوری کرده است.در میان مجموعه شخصی او، کتاب‌های متنوعی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف دیده می‌شود که حدودا بیش از ۷۰ کتاب از جمله قرآن‌های قدیمی و کتاب‌هایی با موضوعات پزشکی، نجوم، زبان، شعر، نورشناسی و علم منطق است که قدمت بعضی از این کتاب‌ها به سه قرن می‌رسد.سعید الجدیانی که به اشتیاقش نسبت به جمع‌آوری آثار تاریخی معروف است، در این باره می‌گوید: از دوران کودکی به جمع‌آوری سکه‌های قدیمی و اسکناس‌های تاریخی و تمبر علاقه داشم؛ زیرا در این کار لذت زیادی را تجربه می‌کنم که جنبه درخشان تاریخ شهر و کشور و حتی تاریخ انسانیت را برایم نمایان می‌کند.این مجموعه‌دار مراکشی با افتخار و علاقه از مجموعه‌ آثارش صحبت می‌کند و درباره این قرآن کوچک می‌گوید: من این قرآن بسیار کوچک و نادر را از برادر کوچکترم هدیه گرفته‌ام و این یک نسخه خطی و دست‌نویس بسیار کوچک از کلام وحی است که خطوط آن با ذره‌بین قابل خواندن است و خطاط این قرآن یک مبتکر واقعی بوده است.

داستان «برجام» خواندنی شد

جدیدترین اثر از منشورات مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان با عنوان «برجام» روانه بازار نشر شد.این اثر به منظور معرفی و تقریر ساده و در عین حال مستند از پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ارزش و اهمیت آن، نگاه غرب و سازمان‌های جهانی نسبت به فعالیت‌ها و در نهایت فضای انعقاد برجام با هدف آشنایی بهتر و بیشتر جوانان و نوجوانان با این مقوله نگاشته شده است. کتاب «برجام» به قلم زهرا صادقی نقدعلی، در قطع پالتویی و ۲۱۲ صفحه، با قیمت ۱۴ هزار تومان به همت مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

آلمان دروس دینی را در مدارس راه داد

رسانه های آلمانی گزارش دادند: یکی از مدارس منطقه تونا در هامبورگ تجربه موفقیت آمیزی را در زمینه تدریس «درس دینی» به دست آورده است؛ این موفقیت باعث شد تا مسئولان آلمان را به تعمیم این تجربه به همه مدارس این کشور تشویق کند.این رسانه ها اعلام کردند: کلاس های درس دینی را معلمان و مدرسان غیر مسیحی یعنی مسلمانان و یهودیان اداره می کنند و به ارایه این درس به دانش آموزان می پردازند.مدارس دولتی در ایالت هامبورگ در شمال آلمان شاهد تحول بزرگ در زمینه برپایی درس دینی هستند، به طوری که معلمان مسلمان و یهودی در این مدارس کلاس های دینی را برگزار می کنند.پیش از این، کلاس های درس دینی محدود به معلمان مسیحی پروتستان و کاتولیک بود، اما با این تجربه جدید، معلمان مسلمان و سایر ادیان می تواند در تدریس «درس دینی» به دانش آموزان مشارکت کنند.وزیر آموزش و پرورش هامبورگ در حضور تعدادی از نمایندگان گروه های دینی، اجرای این طرح را اعلام کرد و گفت: هامبورگ با این برنامه، مسیر منحصر به فردی را در آلمان طی می کند که به هماهنگی و انسجام با تنوع فرهنگی و دینی این شهر مربوط است.وی ادامه داد: این طرح بی نظیر بیانگر تنوع فرهنگی و دینی در شهر ماست.این وزیر آلمانی گفت: دانشگاه هامبورگ، برای اجرای این طرح، رشته های تحصیلی در زمینه علوم دینی ارایه می دهد تا معلمان و مدرسانی در زمینه علوم دینی فارغ التحصیل شوند. همچنین مدارس انتخاب معلمان دینی غیر مسیحی را به زودی آغاز خواهند کرد.

انگلیس برترین نویسندگان نوجوان مسلمان را معرفی کرد

طی مراسمی با همکاری خیریه اسلامی بریتانیا و مؤسسه «مسلم هندز»، برترین نویسندگان نوجوان مسلمان انگلیس معرفی شدند.هدف از اهدای این جایزه، تشویق به نویسندگی خلاق در میان نوجوانان مسلمان و ایجاد بستری برای بروز خلاقیت‌های آنان اعلام شده است.مقصود احمد، مدیر برنامه‌های مؤسسه خیریه مسلم هندز می‌گوید: ما با ۴ هزار مدرسه در سراسر انگلیس مکاتبه داریم و از کودکان ۵ تا ۱۶ ساله دعوت می‌کنیم داستان بنویسند، شعر بگویند و نوشته‌های خود را در وبلاگ منتشر کنند تا به این ترتیب خلاقیت نویسندگی را در آنها تقویت کنیم. از نظر من استعدادهای خلاق در نسل سوم و چهارم مسلمانان مهاجر بسیار مهم است.در این مراسم، جوایزی به نویسندگان نوجوان در رشته‌های مختلف اهدا و «امینه دادیپاتل» به عنوان برنده جایزه امسال معرفی شد.

پیو نمودار جمعیت مسلمانان سوئدی را ترسیم کرد

مرکز تحقیقات پیو در گزارشی اعلام کرد: تعداد ساکنان مسلمان در کشور 10 میلیون نفری سوئد رشد 8.1 درصدی داشته است. به طوری که جمعیت مسلمانان در سال 2018 میلادی به 835 هزار نفر در سوئد رسیده است.به گزارش منابع تاریخی، نخستین مسلمانانی که به سوئد وارد شدند، تاتارهای روسیه بودند، این گروه از مسلمانان پس از جنگ جهانی دوم از فنلاند به این کشور مهاجرت کردند. این مسلمانان نخستین جمعیت فرهنگی را در استکهلم تاسیس کردند. در دهه 60 شمار زیادی نیروی کار از ترکیه، بوسنی و هرزگوین، مغرب عربی، شمال آفریقا و فلسطین وارد این کشور شدند. در پایان دهه 60 تعداد مسلمانان که بیشتر یوگسلاو و ترک بودند، به 15 هزار نفر رسید.در دهه 70، این مهاجرت به دلیل جنگهای داخلی و حوادث طبیعی از مهاجرت نیروی کار به مهاجرت سیاسی و انسانی تبدیل شد. موج جدیدی از مسلمانان فلسطین، لبنان، سوریه و کردستان عراق وارد سوئد شدند و خواستار پناهندگی و اقامت در این کشور شدند. در پایان دهه 70 تعداد مسلمانان به 50 هزار نفر رسید.در دهه 80، موج مهاجرت به سوئد ادامه یافت. در پایان این دهه تعداد مسلمانان به بیش از 150 هزار نفر رسید. در دهه 90، مهاجرت دسته جمعی به سوئد ادامه داشت و اقلیت مسلمان بوسنی، سومالی و عراق به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.پس از تحولات منطقه خاورمیانه در سال 2011، سوری ها و فلسطینی های سوریه بیشترین مهاجران سوئد را تشکیل دادند. به طوری که سوئد پذیرای بیش از 150 هزار سوری در طول پنج سال از سال 2013 تا 2018 میلادی بود.

علت اخیر افتتاح بزرگترین مسجد تاجیکستان روشن شد

خبرگزاری آسیای پلوس با استناد به یک منبع آگاه علت تاخیر در افتتاح بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در دوشنبه را با درخواست امیر قطر برای شرکت در این مراسم مرتبط دانست. خبرگزاری آسیای پلوس با استناد به یک منبع آگاه تاخیر در افتتاح بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در دوشنبه را با درخواست امیر قطر برای شرکت در این مراسم مرتبط دانست.بنابر این گزارش، شایعات مبتنی بر اینکه تاخیر در افتتاح بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در پایتخت تاجیکستان با اشتباهات جدی در ساخت آن مرتبط است با واقعیت مطابقت ندارد.تا به امروز کمیسیون مشترک متشکل از متخصصان تاجیک و قطری در مورد ساخت این مسجد تذکر جدی نداده اند.بلکه امیر قطر «تمیم بن حمد آل ثانی» از مقامات تاجیک خواسته تا به وی اجازه دهند در مراسم افتتاحیه این مسجد شرکت و با مسلمانان تاجیکستان در آن نماز گذارد.به قول وی، در حال حاضر تاریخ دقیق سفر وی به دوشنبه از طریق کانال های دیپلماتیک مشخص می شود.پیش از این گزارش شده بود که مسجد مذکور که امکان نمازگذاری همزمان بیش از 100 هزار نفر را فراهم می کند همزمان با بیست و هشتمین سالگرد استقلال تاجیکستان افتتاح و مورد بهره بردرای قرار می گیرد.سنگ بنای این مسجد در اکتبر سال 2009 میلادی توسط «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب برنامه های به مناسبت 1310 سالگرد «امام ابو حنیفه» بنیانگذار مذهب حنفیه گذشته شد.ساخت این مسجد بعد از دو سال در آکتبر سال 2011 میلادی آغاز و 8 سال ادامه یافت.ارزش این پروژه حدود 100 میلیون دلار اعلام شده که 30 میلیون دلار از آن توسط دولت تاجیکستان و مبلغ مابقی توسط دولت قطر تخصیص شده است.این مسجد جامع مرکزی در حومه شمالی شهر دوشنبه در مساحت 12 هکتاری احداث و دارای یک کتابخانه، موزه، تالار و سالن کنفرانس، ساختمان های اداری، اتاق غذاخوری و پارکینگ برای 4 هزار خودرو است.مساحت مسجد مذکور 3 هکتار بوده و دارای 4 مناره با ارتفاع 75 متری، گنبد اصلی با ارتفاع 47 متری و 20 گنبد کوچک است.مسجد جامع مرکزی شهر دوشنبه، یکی از باشکوهترین بناهای معماری تاجیکستان و همچنین بزرگترین مکان مذهبی است که در سال های استقلال در قلمرو این کشور ساخته شده است.

مصر مساجد را خورشیدی کرد

«دکتر محمد مختار جمعه»، وزیر اوقاف مصر از اداره مرکزی برای امور مهندسی در وزارتخانه خواست تا وضعیت استفاده مساجد بزرگ از انرژی خورشیدی را بررسی کنند.وی افزود: این تحقیقات تا پایان ماه تکمیل می شود و پس از آن با شرکت های مربوطه در زمینه انرژی خورشیدی بحث و بررسی می کنند و نخستین طرح آن در سال 2020 میلادی در مساجد اجرا می شود.

اسناد حرمین شریفین و عتبات گردآوری شدند

  نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع‌شناسی ۱۰ آذرماه از سوی پژوهشکده حج و زیارت، با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب،‌ نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و با حضور شماری از محققان، پژوهشگران، فرهیختگان و استادان حوزه و دانشگاه در دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این نشست برگزاری هم‌اندیشی ملی بقیع شناسی را بسیار ارزشمند خواند و گفت: راه‌اندازی کمیته بقیع شناسی کار بسیار ارزشمندی است که در پژوهشکده حج و زیارت کلید خورده است، زیرا بقیع پس از حرم نبوی مهم‌ترین منطقه در مدینه منوره به شمار می‌آید که به‌عنوان مزار شریف ائمه اطهار علیهم‌السلام و اصحاب پیامبر (ص) شناخته می‌شود.وی افزود: بقیع را از مهم‌ترین اماکن تاریخی می‌دانیم، همچنان که روایات زیادی در خصوص این مکان مقدس داریم، پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین هم توجه خاصی به بقیع داشتند، هم این توجهات نشان دهند این است که ائمه به بقیع اهمیت خاصی می‌دادند.نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های که برای بقیع ایجاد کرده‌اند سؤال‌های زیادی در میان مسلمانان ایجادشده است، بعد از مسجدالنبی شلوغ‌ترین مکان، بقیع بود و مورد توجه مسلمانان قرار می‌گرفت، حتی اهل سنت نیز در این مکان مقدس حضور می‌یافتند، این مسئله ایجاب می‌کند در این زمینه کار فاخری در عرصه پژوهش و احیای بقیع انجام گیرد.سرپرست حجاج ایرانی یادآور شد: تراث و آثار بقیع و کسانی که در بقیع مدفون هستند هرکدام سرفصل بزرگی برای خودشان دارند، باید کاری کنیم که اختلاف دیدگاه‌ها و نظرات در این خصوص وجود دارد با راه‌اندازی این کمیته این شبهات برطرف شود و برخی اسناد که در این زمینه وجود دارد و در منظر و نگاه افراد قرار داده شده آن را گردآوری و منتشر کنیم.

مصر واعظان اخوانی را از مساجد اخراج کرد

مقامات مصری تعدادی از واعظان مرتبط با گروه اخوان‌المسلمین را از مساجد اخراج کردند. وزارت اوقاف مصر با هدف سرکوب اخوان‌المسلمین، ده نفر از واعظان و امامان جماعت مرتبط با این گروه را از ورود به مساجد منع کرده است.پیشتر این وزارتخانه در بیانیه‌ای تأکید کرده بود که این افراد نمی‌توانند در مساجد وعظ و خطابه کنند.«شیخ فواد عبدالعظیم»،‌ معاون وزیراوقاف اسلامی در این باره گفت: این وزارتخانه قوانینی دارد که دخالت واعظان مساجد در سیاست را منع می‌کند. دخالت وعاظ در سیاست بر استقلال نظر آنها تأثیر منفی می‌گذارد و به ضرر منافع عمومی است.هواداران اخوان المسلمین ده‌ها سال بخشی از دستگاه اداری مصر بودند و گفته می‌شود هزاران نفر از وابستگان این گروه در یک سالی که محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر بود، در مؤسسات دولتی مشغول به کار شدند.ماه گذشته، طارق شوقی وزیر آموزش و پرورش مصر گفت که این وزارتخانه ۱۰۷۰ معلم وابسته به اخوان‌المسلمین را از مدارس اخراج کرده است.

کلیسا بازهم قربانی خشونت در بورکینافاسو شد

در حمله مردان مسلح به یک کلیسا در شرق بورکینافاسو در هنگام برگزاری آیین عشاء ربانی دست کم ۱۴ تن از جمله تعدادی نوجوان به ضرب گلوله کشته شدند. حمله مردان مسلح به یک کلیسا در شرق بورکینافاسو در حین برگزاری آیین عشاء ربانی روز یکشنبه دستکم ۱۴ کشته برجای گذاشت.یک منبع امنیتی و یک مقام محلی در بورکینافاسو که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که صبح یکشنبه در حمله مردان مسلح به یک کلیسا در شرق بورکینافاسو در هنگام برگزاری آیین عشاء ربانی دست کم ۱۴ تن از جمله تعدادی نوجوان به ضرب گلوله کشته شدند.هنوز هویت این مهاجمان مسلح مشخص نشده است و جزئیات بیشتری از این حمله در دست نیست.گفتنی است که در سال جاری شورش تروریست های داعش و القاعده در بورکینافاسو تنشهای قومی و مذهبی را تشدید کرده و بخشهای وسیعی از این کشور آفریقایی به ویژه در مناطق شمالی و هم مرز با کشور مالی را غیرقابل کنترل ساخته است.به گفته منابع محلی، این حمله در روستای «فوتوری» در منطقه «اِست» به وقوع پیوست؛ منطقه ای که به لحاظ تاریخی به سرقت مسلحانه و راهزنی مشهور است و ظرف یک سال گذشته گروههای جهادگرا و مظنون به همکاری با القاعده و داعش بارها به آن حمله کرده اند.روز ششم نوامبر سال جاری نیز مردان مسلح با آتش گشودن به روی کاروانی از اتوبوسهای حامل کارگران معدن در منطقه اِست ۳۹ نفر را به کام مرگ فرستادند.زمان وقوع این حمله که در ساعات انجام فرائض دینی مسیحیان صورت گرفت، بازتابی از حمله ها به مسیحیان بورکینافاسو در سال جاری است: پدیده ای نو در این کشور غرب آفریقا که سالیان طولانی به تساهل مذهبی خود افتخار می کرد.بورکینافاسو که زمانی منطقه ای آرام در غرب آفریقا بود، سال گذشته شاهد افزایش خشونتهایی بود که به مرگ صدها نفر و آوارگی یک میلیون نفر انجامید.

قرآن روسی هم به چاپ رسید

رئیس اداره روحانیت تاتارستان از ترجمه گروهی قرآن کریم به زبان روسی از سوی ۴۰ مترجم و اسلام‌شناس خبر داد. «کمیل سامیگوللین»، رئیس اداره روحانیت جمهوری تاتارستان(اداره دینی مسلمانان تاتارستان) در نشست سالانه گروه «بینش راهبردی روسیه – جهان اسلام» در «اوفا»، پایتخت باشقیرستان گفت: ما برای ترجمه قرآن خیلی فکر کردیم، ویژگی‌هایی مانند تسلط هم‌زمان به زبان عربی و روسی و آگاهی به نکات ظریف مسائل شرعی و تاریخی و همزمان آگاهی از مسائل زبان‌شناسی در یک نفر جمع نیستند، به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که تعداد زیادی کارشناس مختلف قادر به ترجمه قرآن به روسی خواهند بود.وی افزود: تلاش‌های ۴۰ مترجم و اسلام‌شناس برای این کار طی هفت سال ادامه داشت. من عقیده دارم که این ترجمه قرآن به حقیقت نزدیک‌تر، دقیق‌تر و تا آنجا که ممکن است به دور از اشتباهات است.سامیگوللین تصریح کرد: احتمالا ما هم در این ترجمه اشتباهاتی داریم؛ اما معتقدم روشی که ما انتخاب کردیم، مناسب‌ترین و صحیح‌ترین روش است.وی تأکید کرد: چنین ترجمه قرآنی لازم بود، زیرا تاکنون ترجمه‌های موجود به روسی به صورت فردی و به واسطه شرق‌شناسان یا روحانیون ارتدوکس انجام گرفته بود.

اذان در مسجد تاریخی مقدونیه پس از یک قرن طنین انداز شد

صدای اذان پس از ۱۰۷ سال، ‌بار دیگر از مناره مسجد تاریخی «علی پاشا» واقع در شهر «اُهرید» مقدونیه طنین‌انداز شد. مناره مسجد «علی پاشا» که طی جنگ‌های بالکان در سال‌های ۱۹۱۲ و ۱۹۱۳ میلادی تخریب شده بود، اخیرا به همت اداره کل اوقاف کشور ترکیه ترمیم و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.عملیات ترمیم مناره این مسجد، در چارچوب پروتکلی که میان اداره کل اوقاف ترکیه و ریاست اتحادیه اسلامی مقدونیه به امضا رسیده بود، در اول آوریل ۲۰۱۵ میلادی آغاز و برای این طرح حدود ۱۴ میلیون لیره ترکیه (حدود ۲,۵ میلیون دلار) هزینه شد.پس از اتمام عملیات ترمیم این مناره، صدای اذان پس از ۱۰۷ سال، بار دیگر از این مسجد شنیده شد.این مسجد تاریخی یکی از آثار باستانی دوران عثمانی در منطقه بالکان است که به دستور سلیمان پاشا، در سال ۱۵۷۳ میلادی ساخته شد. سپس در سال ۱۸۲۳ میلادی به دستور علی پاشا المرشالی، وزیر بلگراد، ترمیم شد، اما مناره آن طی جنگ‌های بالکان در سال ۱۹۱۲ تخریب شد.

ارس دومین ژئوپارک ایران را کلید زد

دومین ژئوپارک جهانی ایران به نام ارس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو معرفی می شود. بررسی نهایی این پرونده در سال ۲۰۲۰ انجام خواهد گرفت.ژئوپارک ها در واقع سایت های زمین شناختی منحصربه فردی هستند که در کنار جوامع محلی قرار دارند و آنها می توانند چنین میراث طبیعی و زمینی را در کنار خود حفظ کنند.همکاری و همیاری جوامع محلی در حفظ و نگهداری میراث زمین شناختی ، طبیعی و فرهنگی ، راهکار و راهبردی موثر به شمار می رود که حاصل آشنا شدن مردم با ارزش میراث و پدیده های گوناگون محدوده ژئوپارک و نقش آنها در بهبود وضعیت زندگی شان است. در واقع جدا از تعریف یونسکو و به زبان ساده تر می توان گفت ژئوپارک محدوده ای است که ویژگی اصلی آن وجود ژئوسایت های پر اهمیت، طبیعت و محیط زیست غنی، ویژگی های فرهنگی جذاب و از همه مهم تر مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه های توسعه، حفاظت و پایدار است.یونسکو نیز این سایت ها و پدیده ها را در کنار نقش جوامع محلی در حفظ و نگهداری از آنها به عنوان ژئوسایت می شناسد به نحوی که تا کنون ۱۴۷ ژئوپارک در ۴۲ کشور به شبکه ژئوپارک های جهان پیوسته اند. کلیسای سنت استپانوس، کلیسای چوپان، اشکال ریپل مارک(اشکال موجی شکل)، کوههای طهلوم، چشمه گئچی قالاسی، راک فال، آسیاب خرابه، ژئوسایت علی باشی (پرموتریاس) ژئوسایت هایی هستند که در کنار هم ویژگی های نامیده شدن به عنوان یک ژئوپارک را دارند. این ژئوسایت ها در منطقه آزاد ارس و منطقه جلفا به عنوان ژئوپارک ارس شناخته می شود و مدیریت آن تحت نظارت سازمان منطقه آزاد ارس است.

گرانی‌ حال بد کتاب را بدتر کرد

کتاب «تا پلاک ۱۴۰» با حضور جمعی از نویسندگان در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی شد.آئین رونمایی کتاب «تا پلاک ۱۴۰» نوشته آذر خزاعی سرچشمه عصر دیروز ۹ آذر ماه با حضور مهدی چمران، سردار داود عامری رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و برخی دیگر از نویسندگان حوزه دفاع مقدس در تالار قصر شیرین باغ موزه دفاع مقدس، برگزار شد.سردار عامری به اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخت و گفت: کتاب به عنوان کالای فرهنگی موضوع مهمی است و ما نیازمند نگاهی جدی به مسئله کتاب در کشورمان هستیم.به گفته چمران، متأسفانه مسئله کتاب و کتابخوانی در کشور ما وضع خوبی ندارد و پس از گرانی های اخیر و پائین آمدن ارزش پول ملی با توجه به گران شدن قیمت کتاب، مردم تمایل خود را به خرید کتاب از دست داده اند.وی یادآور شد: در چنین شرایطی باید بنیاد حفظ آثار چندین برابر در این زمینه فعالیت کند. ما در دفاع مقدس، بهترین مفاهیم را برای نوشتن رمان و کتاب های دیگر در اختیار داریم.

«استاد» روی پله دوم ایستاد

چاپ دوم کتاب "استاد" خرده روایت هایی از زندگی  شهید هسته ای، دکتر مجید شهریاری توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. در این کتاب حدود ۲۰۰ خاطره از دوستان، دانشجویان، همکاران، همسر و فرزند شهید مجید شهریاری که همگی از آن استاد شهید درس گرفته‌اند، ذکر گردیده است.تمام آن ها که آموخته اند از تعهدش، نکته سنجیش، سخاوت علمیش، پدرانه هایش، رفاقتش، اخلاصش، عاشقانه هایش، لطافتش، جدیتش، صبر و ایستادگیش و...که تمام اینها، تنها گوشه ای از وجود شهید است.او براستی تحقق یک مسلمان واقعی بود در یک جسم خیلی عادی. تجلی یک عالمه صفات ناب و متفاوت، همه در کنار هم.این کتاب نقل روزهایی است که شاید دیگر در بین آدم‌ها غریب باشند.نقل فضایی است که در آن، درس‌ها درونی و جزیی از وجود مخاطب او می شد، فرقی نمی‌کرد که آن مخاطب شاگرد بود، استاد بود، دوستش، همسرش یا دخترکش، دفتردار و یا حتی کارمند ساده آبدارخانه دانشکده. مهم این بود که درس می‌گرفت و آن درس را فراموش نمی‌کرد.این کتاب نقل فضایی ساده و صمیمی است که در آن، سخت‌ترین مسائل علمی روز دنیا، به زیباترین نحو حل می‌شد؛ با تلاشی پر از انگیزه، توکل، با لبخند و عشق به رشد و بالا رفتن و بالا بردن.نقل اساتید و دانشجویانی است که حقیقتا دوست یکدیگر بودند.نقل فضای مثبتی است که خیلی بالاتر از پرداختن به  حواشی مثل رقابت منفی، بخل، توجه به مادیات، اختلافات و داد و ستد نمره بود...و اعترافی است دسته جمعی، و احساس دِینی که همه به مرد ریزنقش بی‌ادعایی دارند که در عین سادگی و زندگی خیلی عادی بین ما، تمام وجودش درس بود.

موانع مالیاتی کتابفروشان برداشته شد

حجت‌ الاسلام نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌های صورت گرفته کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف شدند.وی افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم در بازار و کاهش رویکرد به کتب و کتابخوانی به منظور حمایت از این بخش با پیگیری‌های انجام شده کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیت معاف شدند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: معافیت کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات در مصوبه مجلس در قانون معافیت‌های مالیات پیش‌بینی شده بود اما به بهانه‌های مختلف اجرا نمی‌شد.وی افزود: پیگیری برای اجرای این مصوبه مجلس از زمان وزارت آقای مسعود کرباسیان آغاز شد و در دوره وزارت آقای دژپسند به نتیجه رسید و امروز کتابفروشی‌ها دیگر مالیات پرداخت نمی‌کنند.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: اگر موردی وجود داشته باشد که از کتابفروشی مالیات اخذ شود، آن کتابفروشی می‌تواند با مراجعه به ما این موضوع را مطرح کند تا ما آن را برایش پیگیری کنیم.

فراخوان روحانیون حج 99 اعلام شد

مدیر جذب و ساماندهی معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: روحانیون واجد شرایط اعزام به حج99 تا 16 آذرماه فرصت دارند با ثبت‌نام در سامانه کارگزاران فرهنگی بعثه رهبری آمادگی خود را برای اعزام به حج اعلام کنند.حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی پروانه  مدیر جذب و ساماندهی معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از اعلام فراخوان روحانیون کاروان‌های حج ۹۹ خبر داد و گفت: همه ‌ساله روحانیون واجد شرایط اعزام به حج، دعوت می‌شوند و از این میان برخی به علت مشکلات شخصی از تشرف به حج انصراف می‌دهند. انصراف روحانیونی که برای اعزام در حج دعوت می‌شوند علاوه بر تأخیر در پاسخگویی نیاز استان‌ها به روحانیون، منجر به  تأخیر در تشکیل جلسات آموزشی کاروان‌ها نیز می‌شود.وی یادآور شد: از آنجایی‌ که تخصیص استانی بر اساس محاسبه بالاترین بومی بودن روحانیون در زمان تخصیص صورت می‌گیرد، این گروه انصرافی با اشغال فهرست نیاز، موجب می‌شوند روحانیون واجد امتیاز کمتر به استان‌های دیگر سرریز شوند و پس از انصراف آن‌ها، به دلیل نیاز ایجاد شده، گاه افرادی از این استان‌ها دعوت می‌شوند که نسبت به افراد مازاد دور قبل از اولویت کمتری برخوردارند. به این دلیل و باهدف سرعت بخشیدن در آغاز فرآیند تعیین روحانیون حج ۹۹، در این مرحله به‌عنوان پیش دوره حج از روحانیونی که احتمال دارد در حج ۹۹ مشرف شوند، دعوت به‌عمل‌آمده است.حجت‌الاسلام پروانه از روحانیونی که در حج ۹۹ امکان اعزام ندارند، خواست انصراف خود را به‌وسیله سامانه‌ایی که دعوت شدند به آدرس: http://beseh-farhangi.hajj.ir  اعلام کنند و در ادامه تصریح کرد: روشن است که با اعلام انصراف فعلی، عزیزان از فهرست سال ۹۹ حذف و در صورت داشتن شرایط در اولویت اعزام سال ۱۴۰۰ قرار خواهند گرفت. از این ‌رو به‌ منظور حفظ  قابلیت برنامه‌ ریزی، تنها کسانی اعلان آمادگی کنند که، از فراهم بودن شرایط خود اطمینان دارند؛ زیرا انصراف بعد از اعلام آمادگی به محدودیت اعزام‌های بعدی می‌انجامد. وی تأکید کرد: طول دوره سال جاری احتمالاً ۴۵ روز محدوده تاریخ عملیات حج از تاریخ ۶ا تیرماه ۱۳۹۹ مصادف با ۵ ذی‌القعده ۱۴۴۱ تا ۵ شهریور ۱۳۹۹ مصادف با ۷ محرم ۱۴۴۱ خواهد بود و با توجه به‌ ضرورت همراهی روحانیون با کاروان در طول سفر و به دلیل برهه طولانی زمان اعزام و برگشت تدریجی کاروان‌ها، عزیزان روحانی حتماً به امکان حضور در کل دوره سفر توجه داشته باشند. زیرا متأسفانه امکان برگشت پیش از موعد فراهم نیست.

حمام شیخ‌بهایی به لیست مزایده پیوست

بعد از انتشار فهرست مزایده‌ی ۵۴ بنای تاریخی از سراسر کشور در اوایل مهر امسال، برای دومین بار حمام «شیخ‌بهایی» اصفهان و خانه «جلال آل احمد» تهران در فهرستِ جدیدِ مزایده‌ی صندوق احیا قرار گرفتند تا همراه با ۳۱ بنای تاریخی دیگر به مزایده گذاشته شوند.صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، فهرستِ جدیدی از بناهای تاریخی در اختیار خود را که ۳۳ بنای تاریخی از ۱۶ استان کشور شامل می‌شود، به مزایده گذاشت و جزییات واگذاری ان‌ها را اعلام کرد.صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، در تازه‌ترین دور از مزایده‌های خود بناهای تاریخی «قلعه مدرسه خیرآباد» استان خوزستان، خانه «رفیعی» استان بوشهر، کاروانسراهایی «فرسفج» تویسرکان و «تاج آباد» دهستان آبرومند استان همدان، حمام «نوبر» و خانه «ثقه الاسلام» تبریز و مجموعه «کردشت» استان آذربایجان شرقی، خانه «زرشکیان» استان کرمانشاه، قلعه «کنجانچم» استان ایلام، کاروانسرای «کمبوج» و خانه «قریشی» آمل و خانه‌های «نجفی» بابل استان مازندران، کاروانسرای «چمشک» پلدختر و خانه «ابوالقاسمی» خرم­آباد استان لرستان، کاروانسرای «تی تی» سیاهکل، حمام «مریان» آق اولر، خانه «صادقی» لاهیجان و هتل «ایران» رشت در استان گیلان را به مزایده گذاشته است .بنا بر اعلام روابط عمومی صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، همچنین حمام "تنکابنی"، خانه "زینعلی و اسدی"، خانه "خطیبی" و خانه "میریان زاده" استان قزوین، خانه "بهشتیان"، خانه "یداللهی"، حمام "شیخ بهایی"، خانه "کیوان" و خانه "مغنی" در اصفهان، خانه پدری "جلال آل احمد" شهر تهران، خانه "کاشفی" و خانه "کازرونی" یزد، خانه "غفاری" کرمان و قلعه "بهادری" اراک استان مرکزی، کاخ "خوش ییلاق" آزادشهر استان گلستان نیز در  این آگهی به مزایده گذاشته شده‌اند.

ایران داور جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «داکا» شد

سعید نجاتی فیلمساز ایرانی به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه و مستقل داکا ۲۰۱۹ انتخاب شد.جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و مستقل داکا (ISIFF)، یک رویداد فیلم دوسالانه در کشور بنگلادش است که از سال ۱۹۸۸ شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر یکی از قدیمی ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه مستقل در جنوب آسیا به شمار می‌آید. این جشنواره با شعار ترویج فرهنگ سینمای مستقل راه اندازی شده و در حال حاضر ویترین بسیار متفاوتی از آخرین آثار کوتاه و مستقل (داستانی، انیمیشن، مستند و تجربی) به نمایش می‌گذارد.سعید نجاتی فارغ‌التحصیل رشته سینما در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه سوره تهران است و در کارنامه کاری خود تدریس در دانشگاه سوره؛ عضویت در هیات داوری جشنواره‌هایی چون جشنواره بین‌المللی ازمیر ترکیه، جشن خانه سینما، جشنواره سما، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن سینمای جوان را دارد.پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا» از ۷ تا ۱۳ دسامبر مصادف با ۱۶ تا ۲۲ آذرماه ۹۸ در بنگلادش برگزار می‌شود.

میراث جهانی یونسکو خاکستر شد

بخش وسیعی از شهر هالشتات اتریش بر اثر آتش‌سوزی خسارت شدیدی دید و به گردشگران در مورد سفر به این مکان هشدار داده شد.دستکم چهار منزل مسکونی این شهر که در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است، به تلی از خاکستر تبدیل شد.آتش سوزی نخست در یک کلبه چوبی آغاز شد و سپس به مکان های دیگر انتقال یافت. در این آتش سوزی یک مامور آتش نشان حین اطفای حریق مصدوم شد، اما به ساکنان این شهر صدمه ای وارد نشد. هشت دستگاه خودروی آتش نشان و ۱۰۹ مامور آتش نشان برای مقابله با شعله های آتش به محل حادثه اعزام شدند. دلیل وقوع آتش همچنان در دست بررسی است.شهردار شهر هالشتات به گردشگران اعلام کرده است به این مکان سفر نکنند تا امکان تحقیقات و پاکسازی منطقه از خاکسترهای آتش فراهم شود. مسیر منتهی به شهر به روی خودروها و عابران پیاده بسته است. هالشتات یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در اتریش و به بهشت روی زمین معروف است، به طوری که  بیش از یک میلیون نفر در سال از این مکان دیدن می کنند که اکثرشان از آسیا هستند. در برخی روزها، این شهر میزبان ۱۰ هزار نفر است. دریاچه ای به همین نام در کنار این  شهر واقع است.کمتر از ۸۰۰ نفر در هالشتات که بین کوه و آب بنا شده است، اقامت دائمی دارند. قدیمی ترین معدن نمک جهان در این شهر چشم نواز قرار دارد. براساس تحقیقات باستان شناسی، بقایایی از انسان های اولیه و ابزارهای آنها در این منطقه یافت شده است که به دوران آهن بازمی گردد. این دوره تاریخی از عصر آهن را به همین دلیل فرهنگ هالشتات نامگذاری کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha