چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر نشست هم اندیشی معاونان و مسئولان پژوهش مراکز هدایت علمی تربیتی حوزه علمیه قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سبحانیان با بیان این که باید طلاب در سطح دو، نوشتن مقاله را تمرین کنند و نباید دراین مقطع طلاب مهارت آموزی، آموزش، منبع شناسی و... یاد بگیرند گفت: متأسفانه مشکل عمده مدارس علمیه در همین بحث آموزش درعرصه پژوهش است. باید بدانیم سطح دو، سطح آموزش نیست. سطح تمرین مقاله نویسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید رضا سبحانیان بعد از ظهر امروز در هم اندیشی و نشست معاونان پژوهشی مراکز هدایت علمی تربیتی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی( مسجد اعظم) برگزار شد، از خدمات همه خادمان، عالمان و مراجع گذشته به حوزه علمیه تشکر و قدرانی کرد و گفت: امروز بخش پژوهش سطوح عالی برای رشد علمی و انجام فعالیت بهتر، بیش از گذشته نیاز به هم فکری و هم اندیشی و ارائه راهکار برای برون رفت از آسیب های موجود دارد.

وی با بیان این که پیش نیاز موضوع پژوهش، آموزش است، افزود: طلبه زمانی عالم می شود که به بحث آموزش او توجه ویژه شود. اگر آموزش دقیق، بروز و حساب شده و با برنامه نباشد، قطعا نمی توان شاهد پژوهش موفقی از طلبه بود.

مسئول امور پژوهشگران سطوح عالی و خارج حوزه افزود: آن قدر باید آموزش دقیق باشد که هر طلبه و روحانی وقتی از درس و بحث جدا شد و از قم هجرت کرد و برای تبلیغ رفت، بتواند با آموزش و مهارت هایی که در عرصه پژوهش آموخته به راحتی، کار پژوهشی در حیطه فعالیت علمی، تبلیغی و ... انجام دهد.

وی با بیان این که برنامه آموزشی و پژوهشی لازم است براساس واقعیت باشد، بیان داشت: امروز مشکل اصلی در بحث پژوهش، موضوع اجرا است. باید بیش از گذشته این مسئله را تقویت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانیان با بیان این که در آغاز هفته پژوهش هستیم، برتقویت برنامه های پژوهشی در مراکز هدایت علمی و تربیتی تأکید کرد.

مسئول امور پژوهشگران سطوح عالی با بیان این که باید طلاب در سطح دو، نوشتن مقاله را تمرین کنند و نباید دراین مقطع طلاب مهارت آموزی، آموزش، منبع شناسی  و... یاد بگیرند گفت: متأسفانه مشکل عمده مدارس علمیه در همین بحث آموزش درعرصه پژوهش است. باید بدانیم سطح دو، سطح آموزش نیست. سطح تمرین مقاله نویسی است.

وی بیان داشت: مشکل دیگر در بحث آموزش، آشنا  نبودن اساتید در بحث آموزش در عرصه پژوهش است؛ از همه بدتر هر مدرسه علمیه برای خود محتوای آموزشی تهیه و اجرا می کند و اجرای این مسائل و سایر برنامه ها، مباحث پژوهشی را به بیراه می برد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانیان گفت: مسئله ای که مسئولین مراکز هدایت علمی تربیتی باید به بدان توجه کنند اجرای برنامه مهم و اولویت دار در بحث آموزش درمراکز علمی تربیتی، آموزش پیشنگار، مسائل مستحدثه و فقه معاصر، آموزش نرم افزار تقریر نویسی و... است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha