جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 875022
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
دوره نقد وهابیت

حوزه/ نشست علمی جنایات وهابیت، در مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام مجید حیدری، صبح امروز در نشست علمی جنایات وهابیت ویژه طلاب، اساتید و کادر مدرسه علمیه امام صادق(ع) مرودشت، با اشاره به ریشه های پیدایش تفکر تکفیر اظهار داشت: یکی از ریشه های این تفکر، اندیشه های ابن تیمیه است.

 وی با بیان اینکه احمد بن عبدالحلیم بن تیمیه حرانی معروف به ابن تیمیه در سال 666 هجری قمری در شهر حرّان و اقع در ترکیه امروزی متولد شد، اضافه کرد: ابن تیمیه در سال 827 هجری قمری در دمشق فوت کرد.

استاد حوزه تصریح کرد: ابن کثیر و ابن قیّم شاگردان ابن تیمیه بودند، اما توفیق چندانی در نشر تفکرات ابن تیمیه نداشتند؛ پس از مرگ ابن تیمیه عمال تفکرات او کنار گذاشته شد، اما در قرن دوازدهم محمدبن عبدالوهاب توانست افکار ابن تیمیه را مجددا احیا و ترویج دهد و در این زمینه تلاش های زیادی کرد و بعد از هم پیمانی با محمدبن سعود مبنی بر تشکیل حکومت و نشر تفکرات خاصِّ محمدبن عبدالوهاب، تاسیس حکومت وهّابی سعودی شکل گرفت و دوره های مختلفی بر آن گذشت.

وی، تعرّض به ممالک اسلامی و کشتار مردم به بهانه شرک و به واسطه تکفیر سایر مسلمانان را از جمله ویژگی های حکومت وهابی سعودی دانست و عنوان کرد: محمد بن عبدالوهاب در یکی از کتاب های خود به 10 مورد از نقص کننده های دین اسلام اشاره کرده و برای اقامه دین حنیف، هشت حال را بیان داشته است و بسیاری از مسلمانان را اعم از سنی و شیعه را از دایره اسلام بیرون و حکم به تکفیر آنها می کند.

حجت الاسلام حیدری خاطرنشان کرد: حکومت وهابی آل سعود سه دوره مهم داشت که در دوره نخست و سوم عمدتا به قتل و غارت دیگر مسلمانان پرداخته است و در دوره دوم نیز عمدتا به اختلاف های داخلی مشغول بودند.

وی در ادامه به تاریخچه آل سعود و طریقه ارتباط آنان با انگلیس و طریقه ورود آمریکا به عربستان اشاره کرد و بیان داشت: وهابیت بیش از آن که از شیعیان افرادی را کشته باشد، بیشتر از  اهل سنت ازجمله از حنبلی ها را کشته اند.

استاد حوزه همچنین با اشاره به مستنداتی تاریخی از جنایات وهابیت که در کتب مختلف اهل سنت ذکر شده، ابراز کرد:  حمله آنها در سال 6266 هجری قمری به کربلا از دیگر جنابات وهابیت به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha