پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام‌جمعه بجنورد با اشاره به ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکی کشور و کاهش وابستگی به دلار، گفت: از اقدامات ایمن‌ساز برای اقتصاد کشور اصلاح نظام بانکی با هدف ممانعت از حضور در عرصه مدیریت نظام سرمایه‌ای و به تعبیری بنگاه‌داری برای بانک‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست با مسئولان استانی، با اشاره به ارائه لایحه بودجه 99 از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی، بر اجرای سیاست درون‌زایی و برون‌گرایی در عرصه تولید تأکید کرد.

وی با بیان اینکه اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا، از عوامل مهم رونق تولید ملی محسوب می‌شود، افزود: در این خصوص دولت‌ها باید با کاهش وابستگی صنایع کشور به واردات کالا و افزایش ابتکار و خلاقیت در تولید کالاهای مورد نیاز وارداتی در داخل کشور زمینه‌های رونق تولید را مهیا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌های داخلی در جهت تولیدات صنعتی و افزایش سرمایه بنگاه‌های تولیدی، افزایش مشارکت عمومی با ایجاد تعاونی‌های بومی و منطقه‌ای، ایجاد ظرفیت صادرات کالاهای تولیدی، شناسایی بازارهای هدف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای صادرات کالاهای تولیدی و با هدف تحقق برون‌گرایی در اقتصاد، ارتقا توان نیروی انسانی کارآمد و متخصص در عرصه تولید و سیاست‌هایی از این قبیل از دیگر اقداماتی است که باید مدنظر مسئولان امر باشد.

وی در ادامه با اشاره به نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت وضع قوانین و مقررات پایدار و ساختارهای روان اقتصادی در عرصه اجرایی و اداری، اظهار کرد: وضع قوانین ثابت و پایدار آینده‌نگر و موفقیت بخش ازجمله راهکارهای ایمن‌سازی اقتصاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اما متأسفانه سیاست‌ها و قوانین به دلیل پیچیده و طولانی بودن و نیز عدم آینده‌نگری و همه‌جانبه‌نگری، از کارآمدی لازم برخوردار نبوده و عرصه اقتصادی کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: علاوه بر این ساختارهای اداری بخش تولید و صنعت نیز به دلیل بوروکراتیک بودن از کارآمدی لازم برخوردار نیستند که لازم است این ساختار اصلاح شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکی کشور و کاهش وابستگی به ارز دلار، خاطرنشان کرد: از اقدامات ایمن‌ساز برای اقتصاد کشور اصلاح نظام بانکی با هدف ممانعت از حضور در عرصه مدیریت نظام سرمایه‌ای و به تعبیری بنگاه‌داری برای بانک‌های کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: همچنین کاهش نرخ بهره با هدف ایجاد بستر لازم برای هدایت سرمایه در گردش موجود به عرصه تولید و صنعت نیز می‌تواند مهم تلقی شود.

وی گفت: همچنین لازم است که نظام اقتصادی کشور همواره به سمت کاهش معاملات نقدی ارزها در عرصه عمومی از یکسو و از سوی دیگر وابستگی معاملات تجاری کلان و خرد به ارز واحد همچون دلار حرکت کند تا از این طریق تأثیرگذاری این نوع ارز در اثر مدیریت و اعمال فشار کشورهای سلطه‌گر کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha