جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضور امام جمعه همدان در مدارس

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه آسایش زندگی انسان در گرو توجه به نماز است گفت: دوره آنچه در همه این هیاهوها قابل توجه می‌باشد این است که جوانان هیچ گاه ارتباط خود با نماز و خدا را قطع نکنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، با حضور در یکی از مدارس شهر همدان در فضایی صمیمی به سوالات و شبهات دانش‌آموزان پاسخ داد.

از آنجایی که حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، چند دقیقه‌ای قبل از اذان ظهر در مدرسه امام حسین(ع) حاضر شده بود در ابتدا با دانش‌آموزانی که مشغول ورزش در حیاط مدرسه بودند به شوخی پرداخت و دانش‌آموزان نیز از اینکه امام جمعه شهر را در کنار خود اینگونه صمیمی می‌دیدند بسیار ابراز خوشحالی کردند.

با شنیدن صدای اذان، امام جمعه جوان همدان همراه با دانش آموزان و مسئولان مدرسه در نمازخانه حاضر شدند و به اقامه نماز ظهر و عصر پرداختند.

آسایش زندگی انسان در گرو توجه به نماز است

پس از اتمام نماز، نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه آسایش زندگی انسان در گرو توجه به نماز است اظهار داشت: دوره جوانی دوره بحرانی است که درگیری‌های ذهنی بسیاری را به همراه دارد اما آنچه در همه این هیاهوها قابل توجه می‌باشد این است که هیچ گاه ارتباط خود با نماز و خدا را قطع نکنید.

وی افزود: نمازهای روزانه ما نهایت ۲۰ دقیقه طول خواهید کشید و اگر آن را با ۲۴ ساعت یک روز مقایسه کنیم، مدت زمان بسیار کمی است، اما متاسفانه برخی از افراد از این زمان کم هم غافل هستند.

امام جمعه همدان تصریح کرد: واقعا عدم توجه به نماز را باید جفای انسان بدانیم، که یک درصد از وقت روزانه خود را برای خداوند قرار نمی‌دهد در حالی که این یک درصد مابقی ۹۹ درصد زندگی انسان را پوشش خواهد داد.

وی در پایان صحبت های خود با تاکید بر لزوم احترام به اساتید خاطر نشان کرد: کسی بدون احترام به معلم و کتاب از علم خیر نخواهد دید.

در ادامه نوبت به سوالات دانش آموزان دبیرستان امام حسین(ع) رسید و امام جمعه همدان نیز به سوالات مطرح شده در موضوعات مختلف پاسخ داد.

حضور طلاب در مدارس می تواند مثمر ثمر باشد

اولین سوالی که توسط دانش آموزان مطرح شد چرایی مشخص نبودن مزار حضرت زهرا(س) بود که حجت الاسلام والمسلمین شعبانی این طور پاسخ گفت:

حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) نسبت به خلفای پس از پیامبر اعتراض داشتند و در وصیت خود نیز فرمودند که این افراد نباید بر مزار من بیایند و لذا این موضوع نوعی اعتراض حضرت به جریاناتی است که در آن زمان اتفاق افتاد.

دانش آموز بعدی خواستار وجود مرجعی برای پاسخ گویی به شبهات خود شد و گفت: امکان مطرح کردن بسیاری از سوالات در خانواده وجود ندارد و در مدرسه هم بسیاری از اوقات این سوالات بی پاسخ می ماند بنابراین برای به دست آوردن جواب این سوالات چه راهکاری وجود دارد؟

امام جمعه همدان حضور روحانیون در مدارس را مثمر ثمر خواند و گفت: شرایط سنی دانش آموزان در دوره دبیرستان طوری است که سوالات زیادی برای آنها ایجاد می شود و امکان پرسش بعضی از سوالات از خانواده وجود ندارد، بنابراین نیازمند یک نفر هستیم که توانایی پاسخ گویی به سوالات را داشته باشد و از آنجایی که بچه ها می توانند به راحتی با طلاب ارتباط برقرار کنند، خوب است که یک طلبه به صورت هفتگی به مدرسه بیاید و به سوالات دانش آموزان پاسخ دهد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان در زمینه حجاب یادآور شد: زمانی که یک مطلب را معنا و تفسیر می‌کنیم باید در قدم اول با اصطلاحات آن آشنا باشیم و لذا آنجا که خداوند در قران می فرماید "شراب نخوردید و این برای شما بهتر است" به این معنی نیست که، پس خوردن آن عیب ندارد، بلکه باید با عبارات و مفهوم آن آشنا باشیم؛ به طور مثال کلمه ماده هم در علم فیزیک وجود دارد و هم در فلسفه، اما معنای این کلمه در این دو علم یکسان است؟

سوال دانش آموزان بعدی در مورد روزه بود و اظهار داشت: چرا با این که در سوره بقره گفته شده است که روزهای معدودی را روزه بگیریم اما ما باید همه روزهای ماه رمضان را روزه بگیریم؟

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه در هیچ جای قرآن تعداد رکعت های نماز ذکر نشده است اما چه طور نماز ظهر چهار رکعتی اقامه می شود؟ یادآور شد: قرآن همه جزییات را مطرح نکرده است، به طور نمونه در مورد نماز واجب بودن آن را تاکید داشته است اما تعداد رکعت های آن را پیامبر اسلام فرموده اند و لذا در مورد روزه نیز به همین صورت است که واجب بودن آن در قران بیان شده و پیامبر اسلام تعداد روز های روزه گرفتن را فرموده اند؛ البته در همان سوره نیز عبارت شهر رمضان نیز بیان شده است.

بدترین گناه، یاس و ناامیدی از رحمت خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی انتخاب مرجع تقلید را یکی از واجبات برای دانش آموزان دوره دبیرستان عنوان کرد و گفت: همان طور که در موضوعات مختلف نیازمند پرسش از کارشناس مربوطه هستیم، زمانی که انسان نیز به سن بلوغ می رسد واجب است که مرجع تقلیدی را انتخاب کند، تا شبهات دینی را بتوانند از او بپرسند.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان در زمینه بزرگترین گناه در عالم ابراز داشت: برخی از گناه های کبیره با توبه بخشیده می شود و بعضی از آنها نیز حتی اگر انسان توبه هم نکند ممکن است خداوند آن گناه را ببخشد به جز شرک که تنها با توبه بخشیده می شود، اما در بین تمام گناهان بالاترین و بدترین گناه، یاس و ناامیدی از رحمت خداوند است.

امام جمعه همدان در پاسخ به سوالی در خصوص اغتشاشات اخیر در کشور بیان داشت: کسانی که در خیابان نسبت به مشکلات اعتراض می کنند اعتشاشگر نیستند بلکه کسی که هدفی به جز تخریب ندارد را به عنوان اغتشاشگر می دانیم؛ مگر موضوع اعتراضات گذشته گرانی بنزین نبود؟ پس چرا قرآن ها را آتش زدند و به مردم عادی و بچه ها آسیب زدند؟ اعتراض حق طبیعی مردم است اما اعتراض نباید منجر به آشوب شود.

وی با بیان این که باید در نوع انتخابات خود مراقب باشیم اظهار داشت: خاصیت دموکراسی این است که پس از انتخاب یک فرد یا جناح باید به قواعد آن ملتزم باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha