جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمود شحات محمد انور

حوزه/ محمود شحات محمد انور به بیان دیدگاه خود درباره قرائت قرآن و وضعیت قاریان مصری و همچنین وظایف دارالقرآن مصر در نظارت بر عملکرد قاریان قرآن پرداخت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه شیخ محمود شحات محمد انور از قاریان برجسته مصری و فرزند شحات محمد انور در گفتگو با پایگاه مصری الیوم السابع به بیان دیدگاه خود درباره قرائت قرآن و وضعیت قاریان مصری و همچنین وظایف دارالقرآن مصر در نظارت بر عملکرد قاریان قرآن پرداخت.

قاریان قرآن حافظ نیستند

محمود شحات انور در سخنان خود تاکید کرد: من در گذشته بر این باور بودم که اگر یک قاری حروف را خوب ادا کند و احکام قرائت و تجوید را رعایت کند، نباید مانع قرائت او شد اما اکنون اوضاع طوری شده برخی ها با وجود اینکه حافظ کل قرآن نیستند بابت اینکه قرائتی دارند خود را قاری می نامند و تنها کاری که کرده اند این است که یک عمامه بر سر گذاشته و بر منبر قرائت می نشینند نظرم فرق کرده و معتقدم باید تمام قاریان توسط دارالقرآن تایید شوند و آزمون های لازم را پشت سر بگذارند تا شایستگی های لازم برای قرائت را به دست بیاورند.

آیا شما حافظ کل قرآن هستی؟

الحمد لله از 12 سالگی حافظ کل قرآن هستیم و هر روز نیز تمرین دارم حتی در ماشین نیز تمرین می کنم، زیرا در غیر این صورت فراموش می شود.

به نظر شما نقش دارالقرآن تا چه اندازه مؤثر است؟

متاسفانه نقش مؤثری ندارد و نیاز به حمایت وزارت اوقاف و الازهر دارد.

وضعیت تلاوت در مصر چیست و نظر شما درباره ادعای برخی مبنی بر پایان دوره تلاوت در مصر چیست؟

رونق تلاوت قرآن کریم در مصر همچنان برقرار و موجود است و تا روز قیامت باقی خواهد بود و ما دوره ای به نام پایان تلاوت در مصر نخواهیم داشت اما از سوی دیگر باید توجه داشت که هر دوره ای قرائت خود را دارد. و در این زمان به عکس قدیم که فقط تلویزیون و روزنامه بود، ما با گسترش شبکه های اجتماعی روبرو هستیم که در این شکبه ها انتقادهی گسترده و صریح صورت می گیرد و انتقاد کردن در این شبکه ها خیلی ساده و آسان شده و همین باعث می شود برخی گمان کنند دوره رونق تلاوت تمام شده اما واقعیت این است که تعداد خیلی کمی از قاریان بد هستند اما شبکه های اجتماعی به این بدبینی دامن شده است.

با این حال برخی بر این باورند که تعداد قاریان برجسته خیلی کم است.

این درست است و علتش این است که قرائت به شغل برخی قاریان تبدیل شده که از آن کسب درآمد می کنند و عاشق این کار نیستند. به عنوان مثال بنده من از روی عشق و علاقه به قرائت قرآن کریم می پردازم و توجهی به مادیات آن ندارم و هرچقدر هم که تلاوت خود را خالصانه برای خدا انجام می دهم با درخواست های بیشتری از نقاط مختلف جهان روبرو می شوم.

برخی قاریان دستمزد زیادی برای قرائت می گیرند. نظر شما چیست؟

البته قاریان مانند هنرپیشه ها و خواننده ها 40 میلیون جنیه نمی گیرند و با احترامی که برای آنها قائل هستم، ما قاریان میلیون ها جنیه درخواست نمی کنیم بلکه دستمزد خودمان را می خواهیم و این در زمان پیامبر اکرم نیز رایج بوده و من به عنوان یکی از قاریان، دستمزد خاصی را مشخص نمی کنم بلکه از دعوت کننده می خواهم خودش مبلغی را معین و پرداخت کند و باهم به توافق می رسیم اما مبلغ خاصی را مشخص نمی کنم.

وی درباره تقلید کردن برخی قاریان از قاریان مشهور گفت: تقلید در ابتدای قرائت اشکال ندارد اما ادامه دادن به این روش در طول عمر جایز نیست و یک قاری باید سبک خاص خود را داشته باشد.

چرا تا کنون در رادیو قرآن فعالیت و همکاری ندارید؟

من هنگامی که به کشورهای مختلف جهان سفر می کنم می بینم رادیوهای آن کشورها مراسم قرائت قرآن مرا بدون شرط و شروط و شرایطی که رادیو قرآن مصر تعیین می کند پخش می کنند اما سؤال من این است آیا پس از رسیدن من به این مرحله از قرائت رادیو قرآن مصر حق دارد برای من آزمون بگذارد و شرط و شروط بگذارد تا من ناچار شوم دوباره پله های قرائت را از ابتدا شروع کنم و تازه آنها راضی شوند که قرائت مرا پخش کنند؟ من می خواهیم توجه شما را به ابن نکته جلب کنم که من مدت زمان زیادی است که برای همکای با رادیو قرآن اعلام آمادگی کرده ام و موافقت ابتدایی نیز صورت گرفت اما پس از آنکه متوجه میزان آزمون ها و شروط آنها شدم دنبال آن را نگرفتم.

برخی قاریان از آهنگ های ترانه ها استفاده می کنند. نظر شما چیست؟

تجوید قرآن کریم نیز موسیقی دارد و ما از موسیقی عربی برای خدمت به قرآن کریم استفاده می کنیم و مقداری که جایز است را از آن می گیریم، اما واقعیت این است که برخی موسیقی را یاد می گیرند و آن را به صورت حرفه ای در قرائت قرآن پیاده می کنند تا به طعم و زیبایی آیه افزوده شود.

شما قرائت چه قاریانی را گوش می دهید؟

در قدیم به قرائت شیخ ابوالعینین شعیشع و عبدالباسط عبدالصمد و منشاوی گوش می کردم و به تازگی قرائت پدرم را گوش می دهم.

چه پیامی برای قاریان قرآن دارید؟

به آنها می گویم حافظ قرآن و الگوی مردم باشید، زیرا مردم ما را قضاوت می کنند پس سعی کنید کاری کنید مردم دوستدار قرآن باشند تا این راه ادامه پیدا کند، زیرا ما از بین می رویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید کیهان مینویی US ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
    0 0
    با ارض سلام واقعا من از توصیه های جناب استاد بهر بردم ممنون