سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ نشست کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران

حوزه/ فعال حقوق بشر گفت: باز شدن باب تخطئه و تصویب برای حل تعارضات حقوق بشری بسیار حائز اهمیت بوده و علما می توانند با ورود به این بحث، دامنه آن را گسترش بدهند.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مظفری عصر امروز در یکی از سلسله نشست های تخصصی اصول فقه و حقوق بشر که در دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی قم برگزار شد، عنوان کرد: تخطئه و تصویب و پیامدهای آن برای حقوق بشر عنوان سخنان امروز بنده می باشد.

وی افزود: مرحوم صاحب کفایه بر این نکته تاکید کرده اند که در مباحث عقلی همه علمای مذاهب اعم از شیعه وسنی اتفاق نظر دارند که تخطئه جاری است، اما در شرعیات امامیه قائل به آن هستند و مخالفین آن قائل به تصویب هستند.

فعال حقوق بشر گفت: مرحوم آیت الله بروجردی در بحث الفاظ بحث تخطئه و تصویب را موردبحث قرار داده و ایشان تاکید دارد که باید ریشه های تاریخی این بحث بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری تاکید کرد: در کلام اهل سنت بحثی با عنوان عدالت صحابه مطرح است، اگر ما به این موضوع اعتقاد داشته باشیم، خود به خود سوالاتی مطرح می شود که چطور این صحابه با یکدیگر به جنگ پرداخته اند؛ حادثه جنگ بین امیرالمومنین(ع) و معاویه و حادثه عاشورا از نمونه های این جنگ ها هستند.

وی ادامه داد: اهل سنت برای توجیه این مسئله به روایتی استناد کرده اند و می گویند در همه جنگ ها صحابه اجتهاد کرده و بر طبق آن عمل کرده اند، اگر قائل به تصویب باشیم هر دو را قبول می کنیم و اگر قائل به تخطئه باشیم پاداش و جزا را متفاوت می بینیم.

استاد حوزه علمیه مطرح کرد: علمای امامیه و بزرگان معتزله بحث را دائرمدار امور عقلی و شرعی دانسته و اعتقاد دارند که تخطئه و تصویب در علوم مختلف در جریان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری اضافه کرد: معتزله در اصول دین قائل به تصویب هستند، اما نوع استدلال آن ها مانند استدلال ما در مباحث عقلی است که در مباحث عقلی تخطئه جاری است.

وی ادامه داد: تخطئه و تصویب از اصولی است که می تواند به انسجام و همبستگی اجتماعی ما کمک کند و این در آراء بسیاری از بزرگان جاری و ساری است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: بین اینکه ما شخص را گناهکار و کافر بدانیم و یا معذور، تفاوت وجود دارد و وقتی ما اعتقاد داشته باشیم که کسی کافر است، تکلیف برخورد و جهاد است، تکفیری ها نیز در همین باره نه تنها کفار را بلکه شیعیان را نیز به عنوان رافظی به قتل می رسانند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری یادآور شد: از قائل بودن فقها به تخطئه در اصول و عقائد، می توانیم در استنباط های آن ها اثرات آن را ببینیم.

وی اضافه کرد: باز شدن باب تخطئه و تصویب برای حل تعارضات حقوق بشری بسیار حائز اهمیت بوده و علما می توانند با ورود به این بحث، دامنه آن را گسترش بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha