پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت دالسالام عابدینی

حوزه/ امام جمعه قزوین گفت: «اعتماد عمومی» یکی از مصادیق بسیار مهم سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که حفظ این اعتماد که در ارتباط بین مردم و مسئولان و ارتباط مردم با دین تعریف می‌شود، نیاز به پرداخت و توجه بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قزوین که با حضور آقای موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در دفتر امام جمعه برگزار شد گفت: موضوع "سرمایه اجتماعی" بسیار گسترده و دامنه دار است و  «اعتماد عمومی» یکی از مصادیق بسیار مهم سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که حفظ این اعتماد که در ارتباط بین مردم و مسئولان و ارتباط مردم با دین تعریف می‌شود، نیاز به پرداخت و توجه بیشتری دارد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: زمانی که  صحبت از سرمایه اجتماعی می‌کنیم برای اینکه قدر جامعه خود و داشته‌های خودمان را بدانیم باید توجه کنیم که دارایی‌های ما در جهان و حتی جهان اسلام ما را منحصر بفرد کرده است، زیرا اهل دین پیامبر اسلام (ص) و اهل ولایت و اهل بیت(ع) هستیم و تحت تربیت و تاثیر قرآن کریم و نهج البلاغه امیرمومنان(ع) و بحث ظهور قرار داریم، سرمایه‌های عظیم معنوی که حتی مسلمانان کل جهان نیز از این موارد بهره مند نیستند و این موارد اختصاصی و انحصاری جامعه ماست.

 رئیس شورای حوزه علمیه  قزوین با اشاره به وجود سرمایه عظیم "ولایت فقیه" و "مرجعیت دینی" بیان کرد: شاهد بودیم که استعمار انگیس و تک محصولی کردن اقتصاد ایران با تنباکو و وابسته کردن ایران در مقابل استعمار اروپایی با یک فتوای مرجعیت آن دوره چه نتیجه ای به دنبال داشت. این فتوا یک سرمایه بزرگ اجتماعی برای مردم ایران و کشور ایران رقم زد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: سرمایه‌ها را نمی‌توان به هرکس سپرد، این افراد گاهی خائن نیستند و قصد نابودی امانت‌های الهی را ندارند، اما شایستگی اداره این حوزه را ندارند و دسته دیگر اما دانسته و با آگاهی در این مسیر قدم برمی‌دارند و به سرمایه‌ها خیانت می‌کنند و به دنبال منافع خود هستند که هر دو دسته نابود کننده این سرمایه‌ها خواهند شد، زیرا شایسته نیستند.

حجت الاسلام  والمسلمین عابدینی عنوان کرد: اگر افراد و متصدیان فرهنگی و اجتماعی، شایستگی لازم برای مدیریت این حوزه را نداشته باشند سرمایه‌های اجتماعی به نابودی کشیده خواهد شد.   

 وی افزود: متاسفانه در برخی موارد شاهدیم که حفظ سرمایه‌های ما به دست افراد خائن و منفعت طلب افتاده است که آسیب‌های بسیاری را به حوزه فرهنگ و سرمایه‌های اجتماعی ما وارد کرده است  و باید توجه کنیم برای هدایت مردم به دین بیشتر از اینکه زبان ما تاثیرگذار باشد عمل و رفتار ما موثر خواهد بود.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: زمانی که درباره آیه پرسش از نعمت‌ها در قرآن کریم از ائمه سؤال می‌شود، ایشان می‌فرمایند شأن خدا بالاتر از این است که درباره آب و نان سوال کند بلکه منظور از نعمت، نعمت امامت و ولایت است که مورد سوال خدای متعال قرار خواهد گرفت.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: در جلسه آتی به واسطه در پیش داشتن انتخابات در سال جاری خوب است، رصد فرهنگ انتخاباتی مدنظر قرار گیرد و کاری کنیم که در استان قزوین فرهنگ انتخابات شاخص تر و جدی تر از استان‌های دیگر دیده شود.

 وی ادامه داد: نباید سرمایه‌های معنوی را دست کم بگیریم و این مسائل مطرح شود که مساجد خلوت شده و جوانان ترغیبی به دین ندارند و فرهنگ عمومی هر روز درحال ضعیف شدن است. وحقیقتا اینطور نیست و من هم در این فضاها زندگی می‌کنم و با مشاهده حضور مردم در مراکز مذهبی و مناسبت‌های دینی شاهد اجتماعات بزرگ و حضور دینی مردم و جوانان هستم.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان کرد: در مسائل معنوی الحمدلله ما ضعیف تر نشده ایم، بلکه روز به روز درحال گسترش این فضا هستیم، البته این حرف درستی است که باید بیشتر از این فضا رشد می‌کردیم که این موضوع دیگری است که باید با برنامه ریزی و انجام کار پژوهشی مورد بررسی قرار بگیرد.

امام جمعه قزوین گفت: همه نهادهای متولی باید کار علمی را در کنار مبانی اعتقادی داشته باشند، زیرا اعتقاد عمیق قلبی و ایمانی در این مسیر می‌تواند راهگشا باشد در این شرایط عناد و دشمنی خائنان تاثیر چندانی نخواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha