سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امام جمعه ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قریشی بر ضرورت راه اندازی دبیرخانه مطالبه‌گری در حوزه و دانشگاه‌ تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، شامگاه دوشنبه در همایش «نقش حوزه و دانشگاه در تبیین شاخصه‌های مطالبه‌گری» که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: مسئله مطالبه‌گری بحثی است که در متون آیات، روایات و سنت ائمه معصومین (ع) بدان تاکید شده است.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر جزء فروع دین است و به قدری مورد اهمیت قرار دارد که امام علی (ع) بیان می‌کنند، تمام اعمال شما در مقایسه با این دو فریضه الهی قطره‌ای است در مقابل دریا، و این نشان می‌دهد که اسلام توضیح خواستن از مسئول و مطالبه‌گری را یک موضوع مهم قلمداد کرده است.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: مطالبه‌گری در متن دین است و باید آن را قدر دانسته و در جامعه به درستی بدان عمل کنیم.

وی افزود: قصد و نیت مطالبه کننده بسیار مهم است و اگر به جهت اصلاح نباشد باید او را از این کار منع کرد، لذا حوزه و دانشگاه وظیفه دارند شاخصه‌های مطالبه‌گری در جامعه را به مردم تبیین کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: نوع برخوردهای امام علی (ع) با منتقدین و افرادی که از وی مطالبه می‌کردند باید در جامعه امروز مورد توجه قرار گیرد، در جایی که شخصی با هدف ضربه زدن به حضرت و حکومت دینی مباحثی را مطرح می‌کند امیرالمؤمنین (ع) با قاطعیت با او برخورد می‌کند، اما زمانی که شخصی واقعا برای فهمیدن سوال می‌کند حضرت با سعه صدر بدان پاسخ می‌دهد.

وی بیان داشت: اصول و روش مطالبه‌گری باید عالمانه و با علم و آگاهی باشد و در آن اخلاق و حدود شرعی رعایت شود و نباید به بهانه مطالبه‌گری یا با شعار " دانستن حق مردم است" در زندگی خصوصی مردم وارد شد و آبروی او را ریخت.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی تصریح کرد: رعایت انصاف از دیگر ضرورت‌های مطالبه‌گری است و هم باید از مسئولین عمل به وظیفه خود در قبال مردم و هم از مردم نسبت به عمل به وظابف خود در مقابل حاکم مطالبه‌گری کرد.

وی بیان داشت: برخی مسئولین شبانه روز برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند، نباید بدون آگاهی از وظیفه و موقعیت او، آن مسئول را مورد بازخواست قرار داد.

رئیس شورای حوزه علمیه آذربایجان‌غربی گفت: مطالبه‌گری باید از مجاری قانونی صورت گیرد و اگر از مسئولی تخلفی سر زده است آن را به سیستم‌های نظارتی و بازرسی اطلاع‌رسانی کرد.

وی ادامه داد: ماهیت نمایندگان مجلس، مطالبه‌گری از مسئولین است و باید آن‌ها مطالبات مردم را از دولتمردان بخواهند و البته خود نمایندگان هم نسبت به عملکرد خود باید پاسخگو باشند.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر راه‌اندازی دبیرخانه مطالبه‌گری در حوزه و دانشگاه‌ها، گفت: باید دبیرخانه مطالبه‌گری در حوزه و دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده و وظایف طلاب و دانشجویان به آن‌ها متذکر شود و در آن دبیرخانه مباحث احصاء شده و به صورت اولویت‌بندی دنبال شود.

وی در پایان بیان داشت: اگر کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار و در آن مطالبات مردمی به گوش مسئولین می‌رسید دشمن نمی‌توانست از مطالبات مردمی سوء استفاده کرده و برای کشور هزینه درست کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha