چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمدحسین بهرامی

حوزه/ هم اکنون از سوی این مرکز، یک میلیون مقاله در حوزه علوم اسلامی انسانی در پایگاه نور و 38 هزار جلد کتاب در همین حوزه در پایگاه نور لایب برای استفاده دانشجویان و دانش پژوهان قرار داده شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین بهرامی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات کامیپوتری نور در نشستی که با موضوع «تخریج روایات و تشکیل پرونده حدیث با استفاده از فناوری های نوین» که در این مرکز برگزار شد، گفت: بین دو روایت انواع ارتباط می توان برقرار کرد، از جمله ارتباطات لفظی، نقل به معنی، ارتباط مضمونی، ارتباط موضوعی و مرتبط بودن است.

مدیرگروه حدیث مرکز تحقیقاتی کامیپوتری علوم اسلامی (نور) افزود: زمانی که سخن از تشکیل پرونده حدیث می شود، منظور برقرار کردن ارتباط حدیثی است. همین مسئله باعث مشخص شدن سند روایی احادیث می شود.

وی بیان داشت: برای این کار نیازمند شبکه ای از اطلاعات هستیم تا با داشتن این شبکه بتوانیم ارتباط بین روایت برقرار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان این که جوامع ثانوی تا حدی اقدام به تشکیل پرونده سازی و تخریج کردند، اظهارداشت: دراین مسیر استفاده از فناوری بهترین گزینه برای درج اطلاعات است، چون باعث می شود کارها آسانتر ودقیق تر صورت بگیرد.  

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه با اشاره به نرم افزارهای بکار گرفته شده در مرکز نور افزود: از جمله این نرم افزارها، جامع الاحادیث و مشابه یابی، راه اندازی پایگاه جامع الاحادیث بوده است. در این پایگاه نزدیک به بیش از 300 هزار حدیث از کتب حدیثی استخراج و گنجانده شده است.

وی بیان داشت: قابلیت این پایگاه این است که نشان می دهد، کجا فلان حدیث سند دارد یا ندارد؟ راوی آن چه کسی است، فلان حدیث تکرار هم دارد یا نه؟ حتی می توان تفاوت های لفظی را دید و مشابه یابی هم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: از دیگر قابلیت ها اینکه ممکن است حدیثی از نظر لفظی مشابه با حدیث دیگر نباشد، ولی به لحاظ معنایی شبیه هم می باشند.

مدیرگروه حدیث مرکز کامیپوتری نور با اشاره به بعضی فعالیت های این مرکز افزود: تولید روایت فریقین یکی از کارهای است که در این مرکز در حال انجام است. این کار برکاتی از جمله مشابه سازی روایت را به همراه خواهد داشت.

وی بیان داشت: برای این که بتوانیم کار کامل تری در موضوع احادیث انجام بدهیم، لازم است گام هایی برداشته شود، از جمله آن گام ها، ایجاد بانک اطلاعات واحدی از احادیث شیعه و اهل سنت، تعریف دقیق ارتباط مانند تخریج و تعریف پرونده حدیث از سوی مراکز علمی و پژوهشی، تعیین گروه های احادیث بعد از تعریف پرونده حدیث و کامل تر و دقیق تر شدن ابزارهای تفاوت سندی موجود در نرم افزارها در بحث حدیث شناسی است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: قدم پایانی در بحث حدیث و نرم افزا کامل تر شدن اطلاعات در مورد حدیث هم چون شرح، سند و گروه است و امید است در آینده نزدیک این کارها محقق شود.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه، افزود: هم اکنون از سوی مرکزنور، یک میلیون مقاله در حوزه علوم اسلامی انسانی در پایگاه نور و 38 هزار جلد کتاب در همین حوزه در پایگاه نورلایب برای استفاده دانشجویان و دانش پژوهان قرار داده شده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha